در نشست هیات امنای جامعه الحسین رزمندگان مشهد

قالیباف: جوانگرایی یکی از اصول حکمرانی صحیح است/گام دوم انقلاب را باید دهه هشتادی‌ها به پیش ببرند

کد خبر: 1129002

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جوانگرایی یکی از اصول حکمرانی صحیح است از جوانان دهه هشتادی و دهه هفتادی به عنوان کسانی که باید در گام دوم، انقلاب را پیش ببرند و تحول ایجاد کنند، یاد کرد.

قالیباف: جوانگرایی یکی از اصول حکمرانی صحیح است/گام دوم انقلاب را باید دهه هشتادی‌ها به پیش ببرند

 محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی عصر روز جمعه (۲۲ بهمن ماه) در جلسه هیات امنای جامعه الحسین رزمندگان مشهد ضمن گرامیداشت ایام دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و یاد و خاطره شهدا، گفت: رمز پیروزی و موفقیت های ما در سال های پس از پیروزی انقلاب، حرکت در مسیر امام خمینی و مبانی انقلاب اسلامی بود و در نقطه مقابل هر گاه از مکتب امام فاصله گرفتیم، ممکن است حتی برخی احساس کرده‌اند که کار راحت تر شده است، اما چند زمانی نگذشته که متوجه شدیم هم کار سخت تر شده و هم باعث شکست در نتیجه شده است.

وی با بیان اینکه امروز دو چالش بزرگ، جدی و اساسی داریم که یکی از آنها چالش اقتصادی است، ادامه داد: در چالش اقتصادی، مشکلات ما؛ نداری و مادی و پول نیست؛ چالش های ما بازار سرمایه، بازار کار و یا همان چهار بازار عرف اقتصادی نیست. در ظاهر می بینیم که اینها مشکلات ماست، اما این چالش ریشه در مشکلات مالی و نداشتن امکانات ندارد، حداقل تا جایی که بنده مطلع هستم و تجربه ای که در این بخش ها دارم، هنگامی که نگاه می کنم متوجه می شوم که همه آنها ریشه در ناکارآمدی ها و نوع نظام اداری و اجرایی و نظام بوروکراسی دارند.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: امروز بروکراسی به یک اسب سرکشی تبدیل شده که به هر کجا که منافع برخی افراد اقتضا می کند، پیش می رود و منظور من از برخی افراد همان ۴ درصدی هایی است که گاهی بیان می کردم که همه چیز را به دست گرفته اند، آنها بر این اسب سوار هستند.

وی تاکید کرد: لذا ما در اینجا نیازمند یک نظام حکمرانی جدید هستیم تا از این ورطه بیرون برویم، اگر این کار را نکنیم، حتی اگر تحریم ها رفع شود، باز مشکلات حل نخواهد شد.

رئیس قوه مقننه کشورمان تصریح کرد: بارها این مثال را زده ام که ما سالیانی را در این کشور داشتیم که درآمد کشور در سال ۱۱۹ میلیارد دلار بوده است، اما آن زمان هم تورم ۲۵ درصدی و مشکلات اقتصادی داشتیم و هم اکنون که درآمد کشور ۴۰ الی ۴۵ میلیارد دلار در حوزه ارزی است، با همان مشکلات مواجهیم.

قالیباف اظهار کرد: ما نه تنها از گذشته خود پشیمان نیستیم، بلکه به لحظه لحظه آن افتخار می کنیم و معتقدیم راه استقلال، پیشرفت و راه منفعت مادی و معنوی کشور، تداوم خط امام و شهدا بوده و مسیر عزت ما همین است و امیدواریم هر جا که از مسیر اصلی منحرف شدیم، بایستیم و آن را اصلاح کنیم تا در مسیر اصلی قرار بگیریم.

وی ادامه داد: نکته دوم اینکه جوان گرایی یک بحث مهم و اساسی در کشور است و بحثی مقطعی و مصلحتی نیست، در حقیقت هر کار تشکیلاتی که بخواهد با منطق درست شایسته سالاری مخصوصاً شایسته پروری را طی کند، باید به جوان گرایی توجه کند. این در همه نسل ها و زمان ها یک اصل حکمرانی درست است.

رئیس مجلس اضافه کرد: بنده به سهم خود در مسئولیت هایی که بودم، همیشه تلاش کردم که جوان گرایی را مدنظر قرار دهم و مدعی هستم که چنین کاری را انجام دادم، چرا که این انقلاب فرصتی را برای من فراهم کرده و بنده نیز اخلاقاً، عرفاً و شرعاً مکلف هستم که این فرصت را برای جوانان فراهم کنم.

وی در همین زمینه تاکید کرد: در هر محیطی که توفیق خدمت داشتم، حداقل ۵۰ الی ۶۰ درصد از افرادی که بکارگیری می کردم، نیروهای جوانی بودند که برای اولین بار فرصت هایی برای آنها ایجاد شده بود و در آن فرصت ها خودشان را نشان می دادند. لذا خوشحالم که در این ۲۵ سال اخیر در بسیاری از جلساتی که شرکت می کردم و افراد بزرگ و پیشکسوت نیز در آن جلسات حضور داشتند، همواره به بنده اعلام می کردند که یک نقد بر شما وارد است و آن اینکه با وجود افراد شناخته شده ای که در کشور وجود دارد، از آنها که اعتبار و اسم و رسم دارند، استفاده نکرده و در اطراف شما افرادی هستند که جوان و ناشناخته هستند و از آنها استفاده می کنید!

رئیس قوه مقننه کشورمان بیان کرد: من معتقدم این امر نباید به گونه ای باشد که نسبت به پیشکسوتان بی توجه باشیم، بلکه باید پیشکسوتان را بزرگ بشماریم و به آنها احترام بگذاریم، به گونه ای که آنها باید بالای سر نیروهای جوان حاضر شوند و آنها را کمک کنند. به عنوان مثال به فردی که با ۲۶ سال سن، بنده به عنوان شهردار منطقه انتخاب کردم، انتقاد شد، در حالی که وقتی جنگ تمام شد ما نیز همین میزان سن داشتیم.

وی تصریح کرد: دقیقاً این همان جایی است که می گوییم انقلاب دو رکن دارد؛ یک رکن آن سنت های الهی و یک رکن آن مردم باوری است. بر همین اساس ما باید فرصت را برای جوانان فراهم کنیم.

رییس مجلس تصریح کرد: وقتی مقام معظم رهبری از گام دوم انقلاب صحبت و نقشه این راه را تعیین می فرمایند، فکر می کنید در این مسیر چه کسانی حضور دارند و باید این گام دوم را در چله دوم انقلاب پیش ببرند؟ آیا غیر از متولدین دهه های ۷۰ و ۸۰ هستند؟ در حال حاضر دهه هشتادی های ما وارد دانشگاه شده اند و ترم های دوم و سوم را می گذرانند، آنها باید این تحول را ایجاد کنند. اما واقعاً چگونه در فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی دیده می شوند؟ چگونه باید گذشته انقلاب به دست این کسانی که خودشان راوی بوده و می توانند روایت کنند و در متن حادثه حضور داشتند، تداوم پیدا کند؟

قالیباف با بیان اینکه موضوعات مختلف نباید تک بعدی دنبال شود بلکه باید به تمام ابعاد مسایل توجه کرد، با اشاره به مجموعه جامعه الحسین که فعالیت‌هایی در ابعاد مختلف کارهای فرهنگی، مذهبی و اجتماعی انجام می دهد، از تلاش ها و عملکرد این مجموعه تشکر و ابراز امیدواری کرد که شاهد شکل گیری و فعالیت مجموعه‌هایی مشابه جامعه الحسین باشیم./ ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها