دلیل تعویق مذاکرات تهران و ریاض

کد خبر: 1129771

یک منبع امنیتی عراقی درباره مذاکرات تهران و ریاض می‌گوید که تعویق این گفت‌و‌گوها به خاطر اوضاع امنیتی عراق نبوده بلکه به طرفین مذاکره مربوط است.

دلیل تعویق مذاکرات تهران و ریاض

مقامات ایرانی و عراقی گفته‌اند که مذاکرات میان تهران و ریاض در آینده نزدیک برگزار خواهد شد و بغداد میزبانی آن را برعهده خواهد داشت.

یک منبع امنیتی عراقی در گفت‌و‌گو با روزنامه قطری «العربی الجدید» درباره دور پنجم این مذاکرات گفت: «تعدادی از مقامات امنیتی در هیأت‌های دو کشور حضور خواهند داشت و گفت‌و‌گوها در داخل منطقه سبز در پایتخت [عراق] جریان پیدا خواهد کرد. همچون دوره‌های گذشته تا پیش از برگزاری، از این مذاکرات پرده برداشته نخواهد شد».

این منبع امنیتی که این روزنامه قطری در گزارش امروز (سه‌شنبه)، خود او را منبع آگاه معرفی کرده است، می‌گوید تعویق دیدار در دوره‌های گذشته به علت مسائل عراق نبوده و بلکه علت تأخیر در برگزاری دیدار به دو طرف باز مربوط می‌شده است. این منبع امنیتی که اشاره‌ای نیز به نام او نشده، گزارش‌هایی که در آن‌ها ادعا شده بود علت تعویق گفت‌و‌گوهای تهران و بغداد بحران سیاسی عراق و نابسامانی امنیتی این کشور بوده، تکذیب کرد.

بنابر گفته این منبع، «عراق بیشتر در انتظار پیشرفت گفت‌و‌گوهای عربستان سعودی و ایران و رسیدن آن به سطح وزیران است تا پرونده‌های مربوط به خود و مرتبط با دو کشور در آن مطرح شود». با این حال، منبع یادشده می‌گوید که به علت «بی‌اعتمادی دو طرف به یکدیگر» هنوز برای صحبت از این مرحله زود است.

تاکنون چهار دور مذاکره میان تهران و ریاض برگزار شده است که به گفته «ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد، پیشرفت خوبی در این گفت‌و‌گوها حاصل شده است. سفیر ایران ابتدای ماه جاری خبر داده بود که دور پنجم این مذاکرات به‌زودی میان دو طرف برگزار خواهد شد.

ایرج مسجدی در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری «یونیوز» در این خصوص گفته بود: «هم ما و هم سعودی‌ها اراده سیاسی‌مان بر این است که بتوانیم مشکلات دوجانبه فیمابین را حل و فصل کنیم. دستور کار ما این است که بتوانیم در اصل مسدود شدن روابط دو کشور را که سال‌هاست اتفاق افتاده، برطرف کنیم و به تدریج در یک شکل طبیعی قرار بگیریم»./فارس

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها