سایت پولیتیکو/شایعات وین

کد خبر: 1130745

عضو شورای روابط خارجی آمریکا می‌گوید: ایران در دوره جدید، مصمم به اجرای اقتصاد مقاومتی است و تسلیم خواسته‌های آمریکا نخواهد شد.

سایت پولیتیکو/شایعات وین
عضو شورای روابط خارجی آمریکا می‌گوید: ایران در دوره جدید، مصمم به اجرای اقتصاد مقاومتی است و تسلیم خواسته‌های آمریکا نخواهد شد.
ری‌تکیه ضمن یادداشتی در سایت پولیتیکو، نوشت: «اگر شایعات منتشر شده از وین درست باشد، دولت بایدن به یک توافق هسته‌ای جدید با ایران بر سر احیای برجام نزدیک شده است که البته این توافق نیز بسیاری از نقص‌های توافق هسته‌ای را خواهد داشت. برجام اولیه به ایران اجازه داد تا زیرساخت‌های هسته‌ای خود را از سانتریفیوژهای پیشرفته گرفته تا یک طرح تحقیق و توسعه قوی حفظ کند.
این مخمصه یک واقعیت عمیق‌تر را درون خود نهفته دارد. دوران دیپلماسی هسته‌ای با ایران به پایان رسیده است. جمهوری اسلامی به‌صراحت اعلام کرده است که به هیچ توافقی جز توافقی آسان‌گیرانه که به آن اجازه ادامه فعالیت‌های اساسی هسته‌ای را بدهد، رضایت نخواهد داد.
این کشور پیشرفت‌های مهمی در برنامه هسته‌ای خود، به‌ویژه در ساخت سانتریفیوژها و تحقیق و توسعه داشته است که مایل به دست‌کشیدن از آن نیست. برخلاف زمان انعقاد برجام اول در سال ۲۰۱۵، برنامه ایران امروز پیشرفته‌تر است و اولویت‌های رهبری آن متفاوت است.
وقت این است که ایالات متحده به جای حضور طولانی در ماه‌ها نشست‌های دیپلماتیک و مذاکره کردن روی جزییات یکسان، پایان برجام را بپذیرد و از روند مذاکرات خارج شود.
ایران امروز همان ایرانی نیست که در سال ۲۰۱۵ موافقت‌نامه برجام را امضا کرد. تیم بایدن بر این باورند که رهبران ایران هم همان ارزیابی‌های هزینه و فایده‌ای را انجام می‌دهند که خودشان به آن عادت کرده‌اند و ‌ترس از اقتصاد دارند و این باعث تسلیم آنها در موضوع هسته‌ای می‌شود. این تصور اشتباه است.
مطمئنا رهبران ایران خواهان لغو تحریم‌ها هستند، اما حاضر نیستند بخش زیادی از برنامه هسته‌ای خود را واگذار کنند. از این نظر، ما دچار سوء برداشت از نیات و خواسته‌های رهبران تهران هستیم.
مشکلات اقتصاد ایران قابل انکار نیست، اما فرمول رهبران ایران برای عبور و مدیریت این مشکلات نسخه «اقتصاد مقاومتی» است که به موجب آن ایران خود را از صادرات نفت دور می‌کند و به جای آن بر تجارت با کشورها تکیه می‌کند، این سیاست برای مصون‌سازی ایران از فشارهای اقتصادی غرب طراحی شده است.
امروزه زیرساخت‌های هسته‌ای ایران حتی بیشتر از این پیشرفت کرده است و حاکمانی با جهان‌بینی کاملاً متفاوت از دولت روحانی، همه اهرم‌های قدرت را در تهران به دست دارند. آنها ثابت کرده‌اند که توسعه‌طلبانی سرسخت هستند و حاضر نیستند اهرم‌های هسته‌ای اصلی و مهم خود را در ازای امتیاز اقتصادی معامله کنند.
در همین حال روزنامه تایمز اسرائیل از قول مقامات صهیونیستی نوشت: توافق جدیدی که در وین زمزمه آن مطرح می‌شود، بسیار بدتر از برجام است و پشرفت‌های هسته‌ای جدید ایران را مدنظر قرار نمی‌دهد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها