«فردا» گزارش می‌دهد

چالش‌های اصلاح‌طلبی و توصیه‌های خاتمی

کد خبر: 1130809

آنطور که محمود صادقی گفته خاتمی به اصلاح‌طلبان توصیه کرده که ادغام‌هایی صورت بگیرد و چند حزب گسترده‌تر و فراگیرتر با ادغام احزاب کوچکتر انجام شود و تشکیلات جبهه اصلاحات هم فعال‌تر شود.

چالش‌های اصلاح‌طلبی و توصیه‌های خاتمی

گروه سیاست سایت فردا - همین چند روز قبل بود که از رضا خاتمی نقل قولی منتشر با این مضمون که آقای خاتمی تمایلی به ورود دوباره در عرصه‌ها اجرایی کار سیاسی ندارد. برخی این سخن را به معنی ناامیدی خاتمی از اصلاح‌طلبی دانسته بودند اما همین امروز محمود صادقی از توصیه‌های خاتمی به اصلاح‌طلبان گفته و این نشان می‌دهد که منظور لیدر اصلاح‌طلبان واقعا عدم ورود به عرصه اجرا بوده است. اینکه چه لزومی داشته این سخن بیان شود چون او سال‌هاست که به این عرصه ورود نکرده، بحث مفصلی است. نکته دیگر اما این است که توصیه‌های او چقدر می‌تواند به ترمیم اوضاع و احوال اصلاح‌طلبان کمک کند و اساسا چقدر در بین احزاب اصلاح‌طلب خریدار دارد. 

آنطور که محمود صادقی، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها گفته: ممکن است یک نوسازی تشکیلاتی در جبهه اصلاحات لازم باشد. توصیه آقای خاتمی نیز این بوده است که ادغام‌هایی صورت بگیرد و چند حزب گسترده‌تر و فراگیرتر با ادغام احزاب کوچکتر انجام شود و از سوی دیگر فعال‌ترشدن تشکیلات جبهه اصلاحات در سطح شهرستان‌ها و استان‌ها نیز مدنظر است.

 

نوسازی در جبهه اصلاحات که در همین انتخابات اخیر با شکاف عمیقی به دو طیف راست و چپ خود مواجه شد، چندان ساده به نظر نمی‌رسد و نمی‌توان تصور کرد با همان یک توصیه خاتمی محقق شود، به خصوص اگر حواسمان باشد کارگزارانی‌ها یعنی یک سوی شکاف مورد اشاره، همیشه درباره نقش خاتمی در جریان اصلاحات حرف و حدیث ایجاد کرده و مخالفت‌هایی داشته‌اند. اگرچه حرف از ادغام احزاب کوچک بوده و منظور ادغام احزابی مثل کارگزاران و اتحاد ملت و ... نیست اما آنجایی که از فعال تر شدن جبهه اصلاحات سخن به میان می‌آید، اختلاف نظرها اهمیت پیدا می‌کند. شاهدش اینکه اگر این جبهه ظرفیت نقش آفرینی بیشتری داشت، حتما در جریان انتخابات اخیر که انگیزه حضور در قدرت هم بود، به کار گرفته می‌شد. 

قابل تحقق نبودن این توصیه‌ها را خود اصلاح‌طلبان هم می‌دانند. مثلا محمود صادقی در ادامه مصاحبه خود با سایت خبر سراسری درباره آینده رهبری جریان اصلاحات و تغییرات ساختار تشکیلاتی آنها گفت: «فرض این مسئله خیلی قابل تحقق نیست الان در جبهه اصلاحات تعدادی از اشخاص حقیقی و عضو در واقع از طریق رایزنی و حداقل مشاوره و بعضا معرفی آقای خاتمی عضو شده‌اند البته ممکن است یک نوسازی تشکیلاتی در جبهه اصلاحات لازم باشد. توصیه آقای خاتمی نیز این بوده است که ادغام‌هایی صورت بگیرد و چند حزب گسترده‌تر و فراگیرتر با ادغام احزاب کوچکتر انجام شود و از سوی دیگر فعال‌ترشدن تشکیلات جبهه اصلاحات در سطح شهرستان‌ها و استان‌ها نیز مدنظر است یعنی تمرکزی که الان در تهران هست خیلی مؤثر نیست و به نوعی لازم است احزاب و شخصیت‌ها در سطح کشور و استان‌ها مشارکت بیشتری در جبهه اصلاحات داشته باشند البته قبل ایده پارلمان اصلاحات مطرح شده است و می تواند آن ایده بنظرم دوباره مطرح شود حداقل یکی از گزینه ها می تواند ایجاد پارلمان اصلاحات برای گسترده تر کردن و اثرگذارتر کردن فعالیت های سیاسی و تشکیلاتی اصلاح طلبان باشد».

نکته دیگری که به نظر می‌رسد در توصیه‌های خاتمی هم مورد اعتنا قرار نگرفته این است که چالش اصلی اصلاح‌طلبان در شرایط موجود نه مشکلات ساختاری، بلکه ریزش سرمایه اجتماعی است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها