مذاکرات وین در مرحله حساس/سفارشات اسرائیلی برای وین!

کد خبر: 1131032

با مطرح شدن مسائل اصلی در مذاکرات وین، مقامات صهیونیست با مداخله‌جویی، انتظارات تل‌آویو از توافق احتمالی را مطالبه کردند

 مذاکرات وین در مرحله حساس/سفارشات اسرائیلی برای وین!

در شرایطی که طرف‌های مذاکراتی از رسیدن به نقطه اتمام مذاکرات وین در دور هشتم برای حصول توافق نهایی خبر می‌دهند، دخالت صهیونیست‌ها در روند مذاکرات برای اثرگذاری بر توافق احتمالی شدت بیشتری گرفته است.

مذاکرات پایانی وین 8 در شرایطی پیگیری می‌شود که از اواخر هفته گذشته حضور غافلگیر‌کننده و ناخوانده هیاتی از اسرائیل در پایتخت اتریش این مذاکرات را تحت‌الشعاع قرار داد. «جاشوا زارکا» معاون مدیرکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در امور راهبردی، به همراه نمایندگان این رژیم مستقر در وین و «دیوید نوسبام» نماینده و سفیر رژیم صهیونیستی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تیم آمریکایی و 1+ 4 به همراه «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رایزنی پرداختند.

تل‌آویو طی روزهای اخیر تلاش کرده است با مداخله مستقیم در مذاکرات و نسخه‌پیچی برای توافق بر شکل‌گیری توافق با هدف ترغیب 1+ 5 در واگذاری امتیازات کمتر اثرگذاری خود را داشته باشد و از محدودیت‌های هسته‌ای تهران اطمینان خاطر کسب کند. علاوه بر حضور مداخله‌آمیز در وین، صهیونیست‌ها سطح تماس‌های خود را با واشنگتن و دولت بایدن نیز افزایش داده‌اند و اخیرا پس از سفر سناتور لیندسی گراهام، هیاتی از نمایندگان آمریکایی به سرپرستی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده‌اند.

در همین حال نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد: توافقی که مذاکره‌کنندگان در وین در حال رایزنی بر سر آن هستند نمی‌تواند مانع ایران شود و ضعیف‌تر از توافق هسته‌ای ٢٠١٥ خواهد بود. نفتالی بنت در سخنان خود در ابتدای نشست هفتگی کابینه گفت: امکان دستیابی به توافق در وین در آینده وجود دارد اما این توافق ضعیف‌تر و دارای مدت زمانی کوتاه‌تر از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ خواهد بود. به نوشته روزنامه جروزالم‌پست، وی در ادامه ادعا کرد: توافقی که به‌زودی به دست خواهد آمد اسرائیل و نیروهای آمریکایی در منطقه خاورمیانه را به خطر خواهد انداخت اما ما آماده‌ایم تا با اتکا به خود از شهروندان‌مان محافظت کنیم. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی افزود: ما در تمام سطوح برای روزهای بعد آماده می‌شویم تا بتوانیم به تنهایی شهروندان اسرائیلی را ایمن نگه داریم. بنت همچنین مدعی شد طبق پیش‌نویس توافق جدید در وین، این توافق تنها به مدت ۲ سال و نیم برنامه هسته‌ای ایران را محدود خواهد کرد، در حالی که در توافق اولیه ٢٠١٥ این مدت ١٠ سال بود. وی افزود: ایرانی‌ها ظرفیت غنی‌سازی خود را به سرعت گسترش داده‌اند اما توافق جدید تنها ۲ سال و نیم به ما زمان می‌دهد و پس از آن، ایران بدون هیچ محدودیتی سانتریفیوژهای پیشرفته را نصب کرده و گسترش خواهد داد. تهران همچنین به میلیاردها دلار دست پیدا خواهد کرد و رفع تحریم‌ها به معنی دسترسی ایران به پول زیاد است. این پول برای تروریسم هزینه خواهد شد و اسرائیل، کشورهای منطقه و نیروهای آمریکا در خاورمیانه را نیز به خطر خواهد انداخت.

از طرف دیگر، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم در دیدار با معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفت هر توافقی با ایران باید شامل نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد. بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه شنبه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با یکدیگر دیدار کردند. بر اساس گزارش جروزالم پست، گانتس در بیانیه‌ای اعلام کرد آنها در جریان دیدار خود درباره مذاکرات کنونی برای احیای برجام و موضوع اوکراین بحث و تبادل نظر کردند.

وی در بیانیه خود گفت: من از تعهد رئیس‌جمهور بایدن و معاون او برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای قدردانی می‌کنم. من به او (کاملا هریس) گفتم هر توافق جدیدی با ایران باید شامل بازرسی مداوم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پایبندی [ایران] و رسیدگی به پرونده‌های باز در برنامه هسته‌ای ایران باشد. این مقام صهیونیست در ادامه ادعاهای خود افزود: من همچنین از او به دلیل نقش مهم آمریکا در برقراری ثبات در خاورمیانه در مواجهه با مناقشات منطقه‌ای که توسط ایران و نیروهای نیابتی‌اش ایجاد می‌شود، تشکر کردم. به گزارش جروزالم‌پست، گانتس روز شنبه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان نیز دیدار و درباره ایران گفت‌وگو کرد. وی در پیامی توئیتری در این باره نوشت که آنها درباره یک سری موضوعات ازجمله مقابله با سیاست‌های منطقه‌ای ایران و آنچه جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران عنوان کرد، بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

* دیپلمات آمریکایی: مذاکرات وین در مرحله حساسی قرار گرفته است

سفیر آمریکا در کویت در آخرین روزهای فعالیت کاری خود در این کشور در گفت‌وگو با یک رسانه کویتی اظهار داشت واشنگتن در حال مشورت با شرکا و متحدان خود در منطقه و همچنین اتحادیه اروپایی است. «آلینا رومانوفسکی» سفیر ایالات متحده در کویت که قرار است بزودی عازم بغداد شود، روز شنبه در مصاحبه با نشریه «کویت تایمز» درباره مذاکرات وین اظهار داشت: «یکی از اهداف اصلی آمریکا این است که ایران به هیچ سلاح اتمی دست پیدا نکند. اکنون در وین گفت‌وگوهایی در جریان است که آیا برجام امکان‌پذیر خواهد بود یا خیر. ما در حال حاضر در زمان بسیار حساسی قرار داریم. من در موقعیتی نیستم که در این باره زیاد بگویم اما گفت‌وگوی بسیار مفصلی در این زمینه شده است». وی در ادامه مدعی شد: «از نظر ما، ایران در حال ترویج فعالیت‌های بسیار بی‌ثبات‌کننده در منطقه است که به امنیت منطقه کمکی نمی‌کند. حمایتی که آنها از بازیگران غیردولتی ارائه می‌کنند، از نظر برقراری ثبات یک مشکل واقعی است». سفیر آمریکا در کویت ادامه داد: «ما در حال مشورت با شرکا و متحدان خود در منطقه و همچنین اتحادیه اروپایی هستیم. ما می‌بینیم زمان از نظر یافتن راه‌حل و راه‌های ما برای بازگشت به برجام رو به اتمام است. هدف ما در نهایت این است که شاهد دستیابی ایران به توانایی بی‌ثبات‌سازی بیشتر منطقه نباشیم».

***

مکرون: ایران باید تصمیمات سیاسی بگیرد!   

رئیس‌جمهور فرانسه ضمن تاکید بر لزوم دستیابی به توافقی در مذاکرات وین تا زمانی که فرصت باقی است، گفت ایران باید از فرصت استفاده کند و تصمیمات سیاسی که حفظ توافق وین را ممکن می‌کند، اتخاذ کند. «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه مدعی شد تا زمانی که فرصت هست، باید در مذاکرات وین به یک توافق رسید. کاخ الیزه طی بیانیه‌ای به روایت گفته‌های مکرون در تماس تلفنی با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران پرداخت. در این بیانیه آمده است: «رئیس‌جمهور فرانسه در تماس با همتای ایرانی خود بر ضرورت دستیابی به توافق هسته‌ای تا وقتی که زمان کافی وجود دارد، تاکید کرد». مکرون در تماس با رئیسی گفت دستیابی به راه‌حلی که به منافع همه طرف‌ها احترام بگذارد و از یک بحران جدی هسته‌ای جلوگیری کند، امکان‌پذیر است. بر اساس بیانیه الیزه، وی همچنین افزود: «ایران باید از فرصت استفاده کند و تصمیمات سیاسی که حفظ توافق وین را ممکن می‌کند، اتخاذ کند»./ وطن امروز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها