«فردا» گزارش می‌دهد

خطاب رهبر انقلاب به دولت بود یا مجلس؟

کد خبر: 1131196

با نقش موثر دولت در این موضوع به نظر می‌رسد رسانه هایی که رئیس مجلس را به تحریف در بیان نامه رهبر انقلاب متهم می کنند خوب است بخشی از مفاهیم اقتصادی و ساختار استقراض از بانک ها توسط دولت را مطالعه کنند تا ادعاهایی که مطرح می کنند بر خلاف رویه ها و اختیارات موجود نباشد.

خطاب رهبر انقلاب به دولت بود یا مجلس؟

گروه سیاست سایت فردا - برخی سایت های حامی دولت تلاش کرده اند دستور و هشدار رهبر انقلاب درباره عدم تکلیف مالایطاق به بانک ها را تنها متوجه مجلس دانسته ودولت را از این هشدار بری بدانند. درحالی که ساختار اداره بانک های ایران و نیز بانک مرکزی به خوبی نشان دهنده آن است که در تحمیل تکالیف خارج از توان به بانک ها هم دولت و هم مجلس سهم جدی دارند و هرگونه چشم پوشیدن از آن خلاف بینات است. در این باره خوب است کسانی که از تحریف نامه رهبر انقلاب سخن می گویند توجه کنند که؛ 

اولا: در شرایطی که بودجه اکنون در مجلس است و از دولت خارج شده، طبیعی است که توصیه رهبر انقلاب نیز به نمایندگان است که درباره تکالیف مربوط به بانک ها مراقبت کرده و لایحه دولت را اصلاح کنند. 

ثانیا: اساسا در قالب لایحه بودجه اولین نهادی که تکلیفی را به بانک ها انجام می دهد خود دولت است و آنچه مجلس بررسی و تصویب می کند لزوما لایحه ای است که دولت تدوین کرده است.  

ثالثا: بخشی از تورم افسارگسیخته امروز کشور ناشی از استقراض های بی محابای دولت ها از بانک مرکزی یا سایر بانک ها است که نتیجه آن خلق 6 تا 7 برابری پول پرقدرت و تورم زاست. حتی استقراض دولت از صندوق توسعه ملی نیز به دلیل شرایط ذخیره ارزی کشور، عملا به معنای تولید ریال بدون دسترسی به منابع ارزی متناسب است. مسئله ای که دولت در بودجه امسال به دنبال آن بود و 137 هزار میلیارد تومان از درامدهای خود را بر استقراض از صندوق توسعه ملی پایه گذاری کرده بود که البته نتوانست مجوز آن را بگیرد. بنابراین به جز آنچه در قانون بودجه تکلیف می شود، اساسا اقدامات خود دولت تکالیف جدی و تورم زا به بانک ها تحمیل می کند. 

در این شرایط با نقش موثر دولت در این موضوع به نظر می رسد رسانه هایی که رئیس مجلس را به تحریف در بیان نامه رهبر انقلاب متهم می کنند خوب است بخشی از مفاهیم اقتصادی و ساختار استقراض از بانک ها توسط دولت را مطالعه کنند تا ادعاهایی که مطرح می کنند بر خلاف رویه ها و اختیارات موجود نباشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها