فردا گزارش می‌دهد؛

تصمیمات سخت برجامی

کد خبر: 1131448

هیأت های کشورهای برجامی در وین مذاکرات فشرده ای را برای بستن پرانتزهای بازمانده در متن پیش نویس دنبال می کنند.

تصمیمات سخت برجامی

گروه سیاست فردا: مذاکرات وین روزهای پایانی خود را سپری می کند و طرف های برجامی جلسات فشرده و رایزنی های دو جانبه و چندجانبه ای را برگزار می کنند تا ظرف کمتر از یک هفته دیگر گفتگوها به نتیجه برسد و توافق نهایی برای احیای برجام حاصل شود اما در این بین همچنان اختلاف نظرهایی میان کشورها وجود دارد که گرچه تعدادشان به کمتر از انگشتان یک دست رسیده اما از جمله مباحث چالش برانگیز هستند که تصمیم گیری درباره آنها سخت توصیف می شود.

3 تصمیم سخت آمریکا

تا چندی پیش آمریکایی ها از روند پیشرفت مذاکرات رضایت نداشتند اما بعد از توقف کوتاهی که اخیرا در مسیر مذاکرات انجام شد و همه طرف ها برای اخذ مشورت به پایتخت های خود رفتند، سرعت به نتیجه رسیدن گفتگوها مطلوب شد. با این وجود چند پرانتز مهم در متن پیش نویس باقی است که حل بیشتر آنها بستگی به طرف آمریکایی دارد.

تا این جای کار به نظر می رسد روال اجرای توافق به صورت مرحله ای تنظیم شده است به طوری که در مقابل هر تعهدی که ایران می پذیرد و آن را اجرا می کند، طرف مقابل نیز باید به تعهدش عمل نماید تا اجرای توافق وارد مرحله بعد شود. اما موضوع اختلافی این است که آمریکا باید سه تصمیم سخت و ایران باید حداقل یک تصمیم سخت بگیرد.

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل بین الملل درباره تصمیمات سخت آمریکا گفت «آمریکا باید تصمیم بگیرد که آیا آماده است همه تحریم های بعد از 8 می 2018 را که با برچسب های مختلف هسته ای، موشکی، حقوق بشر و تروریسم اعمال کرد، بردارد؟ یا می خواهد بخشی از آن را نگه دارد. نحوه راستی آزمایی لغو تحریم ها موضوع دیگری است که آمریکا باید آن را حل کند، نکته دیگر آنکه آمریکایی ها باید اعتمادسازی کنند و به ایران اطمینان دهند که دیگر از برجام خارج نمی شوند. تا این جای کار به نظر می رسد درباره این سه موضوع هنوز توافقی صورت نگرفته است.

تصمیم سخت ایران

گرچه امیر عبداللهیان وزیر امورخارجه دولت سیدابراهیم رئیسی اعلام کرده «ایران تمام ابتکارات لازم را انجام داده و پیشرفت معنی دار در مسیر مذاکرات مدیون همین مسئله است، از این رو حالا نوبت آمریکاست تا با ابتکارات لازم باقی پرانتزهای اختلافی را ببندد» اما به گفته امیرعلی ابوالفتح «آمریکایی ها درباره سانتریفیوژهای جدید ایران اصرار دارند که این سانتریفیوژها یا از بین بردن یا از کشور خارج شوند، در حالیکه ایران تأکید دارد که این سانتریفیوژها را از بین نمی برد بلکه زیر نظر آژانس در محلی آنها را مهر و موم کند». حال باید دید در روزهای باقی مانده از مذاکرات نهایتا طرف ها درباره این موضوع چه تصمیم می گیرند.

از آنجا که ایران اعلام کرده یا روی همه موضوعات توافق می شود یا روی هیچ چیز توافق نمی شود، باید منتظر ماند و دید تصمیم گیری درباره این چهار موضوع اختلافی نهایتا به کجا می رسد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها