روزنامه اصلاح‌طلب: انتظارات تورمی رو به کاهش و بهبود است

کد خبر: 1131549

کاهش رشد سه شاخص تورمی حاکی از این است که انتظارات تورمی فروکش کرده و کاهش یافته است.

روزنامه اصلاح‌طلب: انتظارات تورمی رو به کاهش و بهبود است

روزنامه اصلاح‌طلب دنیای اقتصاد ضمن انتشار این ارزیابی می‌نویسد: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در بهمن ماه سال جاری سه شاخص تورم ماهانه، نقطه به نقطه و متوسط نسبت به ماه قبل روند کاهشی را ثبت کردند. شاید مهم‌ترین موضوعی که بتوان برای افت تورم عنوان کرد، بهبود انتظارات تورمی در ماه‌های اخیر است.

روز گذشته مرکز آمار ایران گزارش مربوط به تورم بهمن را منتشر کرد. بر اساس این گزارش پس از یک ماه وقفه در روند نزولی شاخص بهای مصرف‌کننده در دی ماه، در دومین ماه زمستان تورم بار دیگر روند نزولی خود را از سر گرفت و هر سه شاخص تورم شاهد کاهش بودند. بر این اساس شاخص بهای مصرف‌کننده نسبت به مدت مشابه سال گذشته ( تورم نقطه به نقطه ) 35/4 درصد رشد را تجربه کرده است؛ این مقدار نسبت به ماه گذشته کاهش ۰/۵ واحد درصدی را نشان می‌دهد. در بخش تورم ماهانه نیز شاخص قیمتها در بهمن ماه شاهد رشدی 2/1 درصدی بود که در مقایسه با ماه گذشته ۰/۳ واحد درصد از میزان آن کاسته شده است.

گرچه هنوز بازار با ثبات موردنظر سیاستگذار فاصله دارد اما به نظر می‌رسد انتظارات کاهشی تاثیر خود را بر روی شـاخص قیمت‌ها گذاشته است. از طرفی روند نزولی تورم به رغم بی‌ثباتی گروه کالاهای خوراکی رخ داده است و می‌توان امیدوار بود با به ثبات رسیدن این دسته از کالاها، شاهد کاهش بیشتر شاخص بهای مصرف کننده باشیم. به نظر می‌رسد در حالی که روند رو به رشد قیمت‌ها همچنان ادامه دارد، سایه انتظارات تورمی موجب شده تا از سرعت رشد آنها کاسته شود. اگرچه بازارها تا حدودی ثبات پیدا کرده‌اند اما همچنان با ثبات مدنظر سیاستمدار فاصله دارد و نرخ تورم ماهانه ثبت شده می‌تواند به سطوح بالاتر بازگردد. با این حال انتظارات تورمی کاهشی موجب شده تا شاخص بهای مصرف‌کننده همچنان رونـــــدی نزولی را در پیـــش بگیرد.

می‌توان انتظار داشت در صورت کنترل تورم کالاهای خوراکی، سطح قیمت‌ها رشـد کمتر و ثبات بیشتری را تجربه کنند. همچنین باید توجه کرد که نوسانات فصلی و کاهش عرضه برخی از محصولات کشاورزی در زمستان باعث افزایش تورم برخی خوراکی‌ها شده که این اثر با گذر از فصل سرما کمرنگ خواهد شد./کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها