«فردا» گزارش می‌دهد

احتمال توافق در هفته آینده؟

کد خبر: 1131569

یک منبع آگاه گفته است که به احتمال بسیار زیاد خبر توافق تا اوایل هفته آینده اعلام می‌شود.

احتمال توافق در هفته آینده؟

گروه سیاست سایت فردا - به پایان مذاکرات انگار نزدیک می‌شویم، شاهد آنکه یک منبع آگاه به اقتصاد آنلاین گفته است که به احتمال بسیار زیاد خبر توافق در مذاکرات وین تا پایان فوریه یعنی اوایل هفته آینده اعلام می‌شود.

درباره جزئیات موارد احتمالا مورد توافق چیزی نمی‌دانیم و آنچه هم که قبلا برخی رسانه‌ها مثل رویترز یا برخی سیاسیون مثل سران رژیم صهیونیستی ادعا کرده‌اند؛ رد شده است. فارغ از کم و کیف توافق اما اکنون به نظر می‌رسد که توافق نزدیک است. به خصوص که از دوشنبه تا حالا زمزمه فراخوانده شدن هیات خبرنگاران ایرانی به وین هم مطرح شده. شروع این گمانه البته از آنجایی بود که محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای در توئیتر خود خبر از سفر امیرعبداللهیان به وین و همراهی برخی خبرنگاران با او داد. خبر مذکور به ظهر نرسیده، تکذیب شد اما شایعات پایان نیافت، مثلا روزنامه جهان صنعت امروز نوشته که «این‌طور که «جهان‌صنعت» مطلع شده ماجرای حضور خبرنگاران در وین جدی است و مراحل اداری لازم هم طی شده که این هیات اعزامی به اسم آفریقا و اما نهایتا در وین مستقر شده تا لحظه حصول توافق را ثبت و گزارش کنند».

روزآروز هم امروز نوشت: «وزرای خارجه 1+4 و امیرعبداللهیان احتمالا طی چند روز آینده به وین می‌روند. پولیتکو از قول دو منبع گفت که وزرای خارجه چین و روسیه از طریق ویدئو کنفرانس در نشست کمیسیون مشترک برجام شرکت خواهند کرد».

علی قلهکی فعال رسانه‌ای اما توییت کرده: «طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر سفر قریب‌الوقوع «امیرعبداللهیان» به وین منتشر شد که از نهایی شدن توافق خبر می‌داد اما «علی باقری» از سوی شمخانی - مدیر پرونده مذاکرات - به تهران فراخوانده شده و فعلا خبری از سفر وزیرخارجه به وین نیست».

با این فرض هم گفت‌وگوهای باقری در تهران می‌تواند نویدبخش نزدیک شدن به تصمیم نهایی باشد و خیلی در اصل ماجرا تغییر ایجاد نمی‌کند. گمانه نزدیک بودن توافق را اما وقتی تقویت می‌شود که شاهد ابراز امیدواری‌ها از سوی مقامات مسوول در ایران و سایر کشورهای عضو برجام است. مثلا میخائیل اولیانوف نماینده روسیه گفته که مذاکرات به مرحله پایانی و نتیجه ‌گیری نزدیک شده است. او دیروز هم در صفحه توئیتر خود نوشته بود: «با انریکه مورا هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین دیدار کردم. درباره وضع فعلی امور تبادل‌نظر کردیم.»
اولیانوف درباره پیشرفت مذاکرات گفته که «ظاهرا مذاکرات احیای برجام نزدیک به عبور از خط پایان است.»
انریکه مورا مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات وین نیز در این باره توئیت کرد و نوشت: «مذاکرات وین درباره برجام در لحظه‌ای سرنوشت‌ساز قرار دارد. پس از ده ماه مذاکره به پایان کار نزدیک می‌شویم. نتیجه هنوز معلوم نیست.» مورا ادامه داد: «مسائل مهم باید حل شوند. اما تمامی هیات‌های مذاکره‌کننده کاملا تعامل دارند. کار فشرده در کوبورگ ادامه دارد.»

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها