دیدار کاظمی قمی با وزرای «آب و انرژی» و «خارجه» طالبان

کد خبر: 1131661

نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در دیدار با وزرای خارجه و انرژی افغانستان وضعیت اقتصادی، روابط دو جانبه و موضوع آب و انرژی در این کشور را بررسی کرد.

دیدار کاظمی قمی با وزرای «آب و انرژی» و «خارجه» طالبان

«حسن کاظمی قمی»، نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان امروز (چهارشنبه) با «مولوی امیرخان متقی»، وزیر خارجه و «ملا عبداللطیف منصور» وزیر انرژی و آب طالبان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار به گفته وزارت خارجه طالبان، در خصوص وضعیت افغانستان و همکاری میان دو کشور برای سرمایه‌گذاری دربخش معدن، کشاورزی، انرژی و راه‌آهن گفت‌وگو شد.

وضعیت اقتصادی افغانستان، روابط سیاسی و تحولات مثبت از جمله موضوعات مهم این دیدار بوده است. در این دیدار متقی گفت‌وگوهای مقامات ایران و افغانستان را مثمر ثمر خواند و بر تقویت روابط تاکید کرد.

کاظمی قمی طالبان

همچنین در ادامه این دیدار، وزیر انرژی و آب طالبان نیز موضع این گروه در خصوص آب و برق را اعلام کرد.

نماینده ویژه ایران نیز آمادگی دولت خود را برای سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه‌های معدنی، کشاورزی، انرژی و راه‌آهن اعلام کرد.

همچنین «نایجل‌کیسی»، نماینده ویژه نخست وزیر انگلیس برای افغانستان و پاکستان روز گذشته با حسن‌کاظمی‌قمی، نماینده ویژه ایران برای افغانستان در تهران دیدار و درباره روی کمک به شهروندان افغانستان گفت‌وگو کرد.

به گفته کیسی، انگلیس ۶.۵میلیون پوند برای کمک به مهاجران افغان در ایران اختصاص داده است.

این در حالی است که روز گذشته وزارت انرژی و آب دولت موقت طالبان علت نرسیدن آب هیرمند به ایران را وجود مشکلات فنی خواند و اعلام کرد به معاهده‌ای که میان افغانستان و ایران در خصوص آب در سال ۱۳۵۱ شمسی منعقد شده، متعهد است.

این وزارتخانه اعلام کرد که آب رودخانه‌ هلمند، بدلیل «مشکلات فنی» به ایران نرسیده و عمدی نیست.

پیش از این وزیر نیروی ایران گفته بود که پس از جلسات متعددی که با طرف افغان درباره حق آبه هیرمند داشتیم و به رغم پیگیری مداوم اما تا این لحظه اتفاقی نیفتاده و امیدواریم که در روزهای آینده شاهد رهاسازی آب هیرمند باشیم.

محرابیان افزود: سه ماه است که با طرف افغانی مذاکره می‌کنیم، سفری را وزیر مربوطه به ایران داشت و مذاکراتی در این راستا صورت گرفت. همچنین جلسه کمیساران آب نیز در افغانستان تشکیل شد و سه نوبت نیز به صورت تلفنی از مسئولان افغانی پیگیر حق آبه جمهوری اسلامی شدیم.

وی تاکید کرد: طرف افغان در بیان اعلام کردند که حقوق جمهوری اسلامی را به رسمیت می شناسیم و حتما رهاسازی آب انجام می شود اما تا این لحظه این کار صورت نگرفته و تذکرات لازم به آنها داده شده است./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها