نظر وزیر ارتباطات درباره واکنش مردم به طرح صیانت

کد خبر: 1131728

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ما در دولت سیزدهم به‌دنبال توسعه یک شبکه باکیفیت و پرسرعت هستیم، گفت: فناوری اطلاعات می‌تواند بستر حل بسیاری از مشکلات باشد و زیرساخت آن هم یک شبکه پرسرعت و باکیفیت است.

نظر وزیر ارتباطات درباره واکنش مردم به طرح صیانت

عیسی زارع‌پور امروز در مراسم افتتاح پروژه‌های شرکت ارتباطات زیرساخت، اظهار کرد: پروژه شبکه سراسری سیگنال‌رسانی صداوسیما، این امکان را فراهم می‌کند که بتوانیم بر بستر یک شبکه مستقل در پهنای جغرافیایی ایران به مردم خدمت‌رسانی کنیم و وابستگی رساندن پیام جمهوری اسلامی ایران به فرستنده‌های ماهواره‌ای قطع کنیم. این کار بزرگی بود که چندین وزیر و رییس سازمان صداوسیما را به خود مشغول کرده بود.

مردم حق دارند درباره طرح صیانت نگران باشند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی تصمیم‌گیر و قانون‌گذار درباره طرح صیانت است و باید تکلیف خودش را روشن کند، گفت: مردم حق دارند نگران باشند و نمایندگان ما در اغلب جلساتی که تشکیل شده، حضور فعال داشتند که این قانون‌گذاری به نفع مردم باشد.

عیسی زارع‌پور درحاشیه این مراسم نیز درباره تصویب کلیات طرح صیانت در مجلس، اظهار کرد: کاهش سرعت اینترنت و اختلالات این ایام، هیچ ارتباطی به هیچ طرحی در کشور ندارد، اینها کاملا دلایل فنی داشته که بارها توضیح داده شده و ما با سرعت در حال رفع این اختلالات هستیم که مردم از سرعت بالا بهره‌مند شوند.

وی‌ با بیان اینکه مجلس تصمیم‌گیر و قانون‌گذار است و ما هم علاوه بر اعلام نظراتمان، مشارکت می‌کنیم تا اشکالاتی که در این طرح وجود دارد برطرف شود، افزود: همانطور که در این مدت هم عنوان طرح و هم مفادش تغییرات اساسی کرد، اما همچنان اشکالات اساسی دارد که باید برطرف شود. از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست می‌کنم در بررسی جزییات این طرح به نظرات کارشناسی و دغدغه‌های مردم و کسب‌وکارها توجه کنند که یک قاعده‌گذاری شود، چون ما در ۱۲ سال گذشته و از سال ۱۳۸۸ و قانون جرائم رایانه‌ای تا امروز، در این حوزه قانون‌گذاری نداشتیم، الان فرصت مناسبی است که بتوانیم مبتنی بر تجربیات جهانی، قاعده‌گذاری انجام دهیم تا در عین حالی که فضا سامان می‌یابد، نگرانی مردم و کسب‌وکارها را برطرف کنیم. مردم حق دارند نگران باشند و نمایندگان ما در اغلب جلساتی که تشکیل شده، حضور فعال داشتند که این قانون‌گذاری به نفع مردم باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره نقش نماینده این وزارتخانه در جلسات ویژه کمیسیون طرح صیانت، گفت: تلاش ما این است که ایرادات این طرح اصلاح شود، طرحی کارشناسی مبتنی بر آنچه که در دنیا اتفاق می‌افتد و قاعده‌گذاری‌های جهانی تصویب شود، چون همه کشورها درگیر این فضا هستند و در نهایت این طرح باید به صورت پویا بتواند در مواجهه با پدیده‌های جهانی که رخ می‌دهد، کارآمد باشد. در این مدت عم بخشی از این مشکلات حل شده و نسخه ۲۶ تیرماه با نسخه نهایی تفاوت کرده است.

زارع‌پور در پاسخ به اینکه چرا نسخه‌ پیشنهادی وزارت ارتباطات به‌صورت شفاف منتشر نمی‌شود، گفت: قرار نیست هر سازمان برای خودش نسخه‌ای داشته باشد. مرجع رسیدگی به این طرح، کمیسیون ویژه‌ای است که برای این کار تشکیل شده، تلاش ما این بوده که طرح را به مسیری برگردانیم که چارچوبی برای تنظیم‌گری فضای مجازی ترسیم شود، بخشی توفیق داشتیم و بخشی هم امیدوارم در آینده‌ و در بررسی جزئیات این اتفاق بیفتد. در غیر این صورت اگر این تغییرات اتفاق نیفتد، موضع وزارت ارتباطات هم متفاوت خواهد شد و با آن بخش‌هایی که احساس می‌کنیم مشکل دارد، مخالفت خواهیم کرد، همین الان هم مکاتباتی انجام دادیم و نسبت به بعضی از بندها ابراز نگرانی کردیم که باید حتما مورد نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گیرد و اصلاح شود. 

وی خاطرنشان کرد: باید ببینیم در ادامه مجلس چه اتفاقی می‌افتد، اول مجلس باید تکلیف خودش را روشن کند، در همین ۲۴ ساعت چند بار خبر تصویب و رد این طرح از سوی مجلس شنیده شد و باید ببینیم چه مسیری در آنجا در پیش گرفته می‌شود، اما مرجع مجلس شورای اسلامی است و قانونا حق آنهاست، ما هم مجری هستیم و تلاش می‌کنیم در فرآیند قانون‌گذاری مشارکت فعال داشته باشیم تا آنچه که مصوب می‌شود، به مصلحت کشور، مردم و کسب‌وکارها باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها