آغاز ششمین روز بررسی بودجه۱۴۰۱/مخالفت مجلس با اخذ عوارض مازاد از سیگار

کد خبر: 1132138

ششمین روز و دهمین جلسه بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در مجلس آغاز شد.

آغاز ششمین روز بررسی بودجه۱۴۰۱/مخالفت مجلس با اخذ عوارض مازاد از سیگار

جلسه علنی نوبت صبح امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی لحظاتی قبل به ریاست علی نیکزاد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

ادامه بررسی گزارش شور دوم کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در دستور کار نمایندگان قرار دارد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از هفته گذشته بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را آغاز کرده اند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه علنی امروز مجلس تاکید کرد: از امروز جلسات علنی مجلس در سه شیفت از ساعت ۸ صبح تا ۲۱ برگزار خواهد شد و از نمایندگان تقاضا داریم از طرح برخی از پیشنهادات خود در لایحه بودجه صرف نظر کنند./ ایسنا

پروژه‌های عام‌المنفعه معاف از پرداخت مالیات و عوارض شدند

طبق مصوبه مجلس، مالیات و عوارض کلیه طرح( پروژه)های زودبازده و عام المنفعه که توسط گروه‌های جهادی و در مناطق محروم و کم برخوردار روستایی و شهری اجرا می‌شود، صفر خواهد شد.

نمایندگان در جلسه علنی امروز (شنبه، ۷ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با بند الحاقی ۶، تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ موافقت کردند.

بر اساس این مصوبه، مالیات و عوارض کلیه طرح (پروژه‌های) زودبازده و عام المنفعه که توسط گروه‌های جهاد، نیروهای داوطلب بسیجی و بسیج سازندگی در مناطق محروم و کم برخوردار روستایی و شهری اجرا می‌شود، صفر می‌شود./ مهر

 معافیت مددجویان کمیته امداد و بهزیستی از پرداخت هزینه‌ صدور پروانه ساختمانی

نمایندگان مجلس، مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی را از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی و هزینه‌های انشعابات برق، آب و فاضلاب و گاز برای واحدهای مسکونی برای یکبار معاف کردند.

بررسی جزییات بودجه ۱۴۰۱ در بخش درآمدی در دستور کار نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (شنبه) قرار داشت که بر همین اساس بند الحاقی ۹ تبصره ۶ تصویب شد.

به موجب این مصوبه، در اجرای جزء (۲) بند(چ) ماده(۸۰) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی از پرداخت هزینه های صدور پروانه ساختمانی، عوارض دهیاری و شهرداری و هزینه‌های انشعابات برق، آب و فاضلاب و گاز برای واحدهای مسکونی اختصاص یافته به آنان براساس الگوی مصرف فقط برای یکبار معاف می باشند./فارس

مخالفت مجلس با افزایش چند برابری عوارض سیگار در سال آینده

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با افزایش چندین برابری عوارض سیگار در سال ۱۴۰۱ مخالفت کردند.

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز شنبه مجلس و در جریان بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ ، پیشنهاد احمد امیرآبادی فراهانی در خصوص حذف بند الحاقی ۷، تبصره ۶ لایحه بودجه را که به تعیین عوارض خرده فروشی هر نخ سیگار در سال آینده بازمی گشت بررسی کرده و در نهایت با حذف این بند موافقت کردند.

بر اساس بند الحاقی۷ تبصره ۶  که حذف شد، از ابتدای سال ۱۴۰۱ به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ دوهزار و سیصد(۲.۳۰۰)ریال، تولید داخل با نشان بین المللی(برند) مبلغ هشت هزار(۸.۰۰۰)ریال، هر نخ سیگار وارداتی مبلغ پانزده هزار(۱۵.۰۰۰)ریال و هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی قلیان داخلی سیصدهزار(۳۰۰.۰۰۰)ریال و هر بسته تنباکوی وارداتی سیصدهزار(۳۰۰.۰۰۰)ریال به عنوان عوارض اضافه می گردد.

وزارت امور اقتصاد و دارائی مکلف است مبالغ مذکور را از تولیدکنندگان و واردکنندگان حسب مورد أخذ و به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف ۱۱۰۵۱۵ جدول شماره(۵) این قانون واریز نماید.

احمد امیرآبادی فراهانی در توضیح پیشنهاد خود بیان کرد: اکنون دو نامه از سوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت صمت در خصوص افزایش عوارض سیگار به مجلس ارسال شده است. در نامه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز آمده است که با افزایش این چنینی عوارض سیگار مخالف هستند. اگر ما افزایش عوارض سیگار را نسبت به سال ۱۴۰۰ مقایسه کنیم آنچه که در مصوبه کمیسیون تلفیق رقم خورده است افزایش بسیار بالایی است. عوارض سیگار با نشان داخلی از ۲۵ تومان به ۲۳۰ تومان در سال آتی افزایش یافته است که حدود ۸۰۰ درصد است و با نشان بین المللی از ۵۰ تومان به ۸۰۰ تومان رسیده است. نباید کاری کنیم که سیگار در کشور از شیشه، تریاک و هروئین گرانتر شود. با این عوارض دسترسی مردم به سیگار بسیار سخت خواهد شد.

امیرآبادی گفت: نماینده دولت در کمیسیون تلفیق نیز تأکید کردند ممکن است یک کارگر ساختمانی به یک نخ سیگار نیاز داشته باشد و ما نباید دسترسی مردم را این گونه قطع کنیم. ما هر سال افزایش منطقی عوارض سیگار را داشته ایم اما آنچه که امروز رقم خورده است غیرمنطقی است. وزیر صمت نیز در نامه ای به رئیس مجلس تأکید کرده است که این گونه افزایش تولید داخل را با مشکل مواجه می کند.

علیرضا سلیمی در مخالفت با این پیشنهاد بیان کرد: مصرف دخانیات در کشور بسیار بالا رفته است. ما سالیانه ۶۰ هزار فوتی به دنبال مصرف دخانیات داریم در حالی که میزان فوتی ها در تصادفات جاده ای بین ۱۶ تا ۱۸ هزار نفر است. آیا ما نباید فکری در این حوزه کنیم. مردم مانند برگ خزان جان خود را از دست می دهند. مصرف سیگار به بیش از ۶۵ میلیارد نخ در کشور رسیده است. مصرف سیگار بین جوانان و نوجوانان رواج پیدا کرده است. حتی حدود ۸۰ درصد سود ناشی از گردش مالی آن به جیب برخی از شرکت های خارجی می رود. در کشور ترکیه مالیاتی معادل ۱۳ میلیارد دلار به سیگار بسته اند. این موضوع رابطه ای با قاچاق سیگار ندارد.

محسن پیرهادی در موافقت با پیشنهاد حذف این بند بیان کرد: مجلس در دی ماه قانون مالیات بر ارزش افزوده را تصویب و ابلاغ کرد و دولت باید مالیات بر ارزش افزوده معادل ۲۵ درصد از کالاهای دخانیاتی دریافت کند. خود این امر باعث افزایش ۳۰ درصدی سیگار خواهد شد. رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نامه ای به مجلس تأکید داشته است که این گونه تصمیمات در تعارض با سیاست گذاری های بلندمدت است و به تولید داخلی دخانیات آسیب وارد می کند. با این عوارض شاهد افزایش ۸۲۰ درصدی قیمت سیگار تولید داخل و ۱۰۶۰ درصدی قیمت سیگار تولیدی با برند خارجی می باشد. سیگار در سبد خانواده یک کالای قابل توجه است و حدود ۷۰ میلیارد نخ در کشور مصرف می شود. رقم قابل توجهی از آن نیز به صورت قاچاق وارد کشور می شود. نباید با اتخاذ چنین تصمیماتی شوک به جامعه وارد کنیم.

نماینده دولت در موافقت با پیشنهاد حذف این بند بیان کرد: بحث مبارزه با قاچاق از دغدغه های اصلی نظام و به ویژه رهبر انقلاب بوده است. در صدر لیست کالاهایی که با قاچاق آن باید مقابله شود دخانیات قرار دارد. با توجه به اهمیت و حساسیتی که این موضوع دارد نباید چنین تصمیماتی در خصوص آن اتخاذ شود. تا ۱۰ سال پیش ۹۰ درصد دخانیات از خارج کشور وارد می شد اما با تولید داخل امروز بیش از ۸۰ درصد سیگار مصرفی در خود کشور تولید می شود. سیگار امروز یک کالای مورد نیاز برای کشور است./ ایسنا

 تصویب مجدد 9 میلیارد دلار ارز ترجیحی برای 1401 در کمیسیون تلفیق بودجه

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401، از مصوبه جدید این کمیسیون و تعیین مجدد 9 میلیارد دلار ارز ترجیحی کالاهای اساسی برای سال آینده خبر داد.

احسان ارکانی عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401 در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره سرانجام بند الحاقی یک تبصره 1 لایحه بودجه سال آینده (ارز ترجیحی) که از صحن مجلس به کمیسیون تلفیق ارجاع شده است، اظهار داشت: کمیسیون در جلسه اخیر، مصوبه قبلی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ مجددا تکرار کرد و رقم 9 میلیارد دلار ارز ترجیحی برای تامین دارو، گندم و نهاده‌های دامی و کشاورزی را‌‌‌‌‌‌‌‌ برای سال آینده در نظر گرفت.

وی تصریح کرد: این تصمیم در شرایطی گرفته شد که دولت در لایحه بودجه 1401 هیچ رقمی را‌‌‌‌‌‌‌‌ برای ارز ترجیحی پیش‌بینی نکرده و هیچ برنامه مکتوب و مدونی هم در خصوص جبران آثار تورمی حذف ارز ترجیحی به کمیسیون ارائه نداده است، لذا چون اعضای کمیسیون حذف این ارز را‌‌‌‌‌‌‌‌ به معنای فشار مضاعف بر مردم می‌دانند و تورم انتظاری 20 تا 25 درصدی نیز در نتیجه حذف ارز ترجیحی به وجود خواهد آمد، مصوبه قبلی را‌‌‌‌‌‌‌‌ مجددا تکرار کردند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مشکل ما در این رابطه این است که اساسا دولت هیچ عدد و رقمی را‌‌‌‌‌‌‌‌ به ما اعلام نکرده که چقدر نیاز به ارز ترجیحی دارد و معتقد است کل ارز ترجیحی باید از لایحه بودجه حذف شده و صفر شود، اما کمیسیون تلفیق راهکار بینابینی را‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کرد که هم به منابع ارزی دولت فشار وارد نشود و هم سفره مردم با هرج و مرج در قیمت کالاهای اساسی و 4 الی 5 برابر شدن آنها، کوچک‌تر نشود.

ارکانی گفت: هر موقع دولت دید که 9 میلیارد دلار اختصاص‌یافته برای ارز ترجیحی کالاهای اساسی رو به اتمام است، می‌تواند لایحه متمم بودجه به مجلس ارائه دهد و هر چقدر نیاز دارد درخواست کند تا مجلس تصمیم‌گیری کند، اما اینکه در خصوص ارز ترجیحی و راهکار جبران حذف آن در موضع سکوت مطلق باشد، به صلاح نیست.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401 خاطرنشان کرد: مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق احتمالا در هفته جاری و در هنگام بررسی تبصره‌های درآمدی ارجاعی به کمیسیون تلفیق، در صحن مجلس بررسی می‌شود و فضای مجلس هم نسبت به این موضوع موافق به نظر می‌رسد./ فارس

انتشار آگهی‌های تبلیغاتی در نشریات و مطبوعات مشمول مالیات نمی شود

نمایندگان مجلس روزنامه‌ها و نشریات را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای تبلیغات کالاها و خدمات داخلی معاف کردند.

 نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز (شنبه، 7 اسفند) قوه مقننه و  در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بندالحاقی (8) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1401 درباره مالیات بر ارزش افزوده تبلیغات در نشریات موافقت کردند.

در بخش درآمدی بند (8) تبصره (6)ماده واحده لایحه آمده است: تبلیغات کالاها و خدمات داخلی در روزنامه ها و نشریات در سال 1401 مشمول حکم جزء(3) بند(ب) ماده(9) قانون مالیات برارزش افزوده نمی باشد.

گفتنی است بند (ش) این تبصره نیز به دلیل مغایرت با قوانین کلان کشور برای کسب دو سوم رأی نمایندگان به رأی گذاشته شد که به دلیل عدم کسب آرای لازم، به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ارجاع داده شد.

در بخش درآمدی بند (ش) تبصره (6)ماده واحده لایحه آمده است: در سال 1401 مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی  مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (وی.اِی.تی) خواهند بود./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها