گزارش لحظه به لحظه از نشست بررسی بودجه/مصوبه مجلس برای کاهش هزینه‌های مدارس خیرساز

کد خبر: 1132282

بهارستان نشینان در نشست علنی امروز با معاف کردن مدارس خیرساز از پرداخت حق انشعاب آب، برق و گاز گام موثری برای تشویق خیرین و رفع معضل کمبود مدارس در کشور برداشتند.

خانه ملت/دهمین نشست بررسی جزئیات لایحه بودجه 1401 عصر امروز (شنبه، 7 اسفندماه) به ریاست  علی نیک زادثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی رأس ساعت 14 و 4 دقیقه و با حضور دو سوم نمایندگان آغاز و تذکرات کتبی به عنوان اولین دستور مجلس توسط علی کریمی فیروزجائی قرائت شد که در این رابطه بیش از 50 نماینده به وزیر آموزش و پرورش درباره تسریع در پرداخت حقوق معلمان خرید خدمات تذکر دادند.

زنگنه: هیأت عالی نظارت نباید جایگاه مجلس و شورای نگهبان را خدشه دار کند/ نیکزاد: هیات عالی نظارت نمی تواند مستقیم مصوبه مجلس را لغو کند

بر اساس این گزارش؛ محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در ادامه این نشست در اخطار قانون اساسی، قانون تسهیل مجوزهای کسب وکار را یکی از بهترین قوانین مصوب مجلس دانست و گفت: این قانون پس از چند بار رفت و آمد بین مجلس و شورای نگهبان در نهایت تایید شد اما  متاسفانه هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام چند ایراد به ماده یک این طرح گرفته که انتظار می رود هیات رئیسه وظایف و اختیارات هیات عالی نظارت را به گونه ای تدبیر که قوانین بسیار خوب با این سد مواجه نشود و علی نیک زادثمرین نایب رئیس مجلس در پاسخ نماینده یادآور شد که هیات عالی نظارت نمی تواند مصوبه ای را لغو کند بلکه باید نظر خود مبنی بر نظارت بر سیاست های کلی را به شورای نگهبان اعلام کند و شورا نظر را به مجلس ارسال کند تا ما در مجلس پیگیری کنیم.

مدارس خیرساز از پرداخت حق انشعاب آب، برق و گاز معاف شدند

با وجود تمامی تلاش های صورت گرفته توسط دولت، همچنان بحران کمبود مدرسه در کشور معضلی جدی است و بخش زیادی از فضاهای آموزشی کشور توسط خیرین ساخته می شوند که در همین راستا نمایندگان  با پیشنهاد الحاق یک بند به تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1401 توسط عبدالعلی رحیمی مظفری موافقت کردند که بر اساس آن تمامی مدارسی که توسط خیرین یا با مشارکت آنها ساخته می شوند از پرداخت حق انشعاب، توسعه شبکه، حق وصل کنتور آب، گاز و فاضلاب و حق انشعاب، افزایش آمپراژ و حق وصل کنتور برق معاف شدند و مجلس با این مصوبه در راستای تشویق خیرین مدرسه ساز گام موثری برای جبران معضل کمبود جدی مدارس در کشور برداشت.

مصوبه مجلس برای حمایت از تولیدکنندگان؛ در صورت ارتقای تجهیزات، مالکیت تجهیزات متعلق به تولیدکننده خواهد بود

نمایندگان مردم در مجلس مصوب کردند تا در صورت افزایش مصرف برق مصرف کنندگان، وزارت نیرو صرفاً هزینه برقراری انشعاب مازاد مصرف را می تواند از مصرف کننده دریافت کند و در صورت تغییر یا ارتقای تجهیزات اعم از ترانس و... اگر تجهیزات قبلی با هزینه مصرف کننده تامین گردیده، تجهیزات قبلی متعلق به مصرف کننده می باشد.

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه 7 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با پیشنهاد رحیمی مظفری مبنی بر الحاق یک بند به تبصره 6 ماده واحده این لایحه با 142 رأی موافق، 42 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

عبدالعلی رحیمی مظفری درخصوص الحاق این بند به تبصره 6 گفت: این بند دقیقاً تنفیذ بند (ل) تبصره 20 قانون بودجه سال 1400 است که شما با رأی 80 درصدی با آن موافقت کردید. در این بند آمده است؛ اگر مصرف یک چاه کشاورزی از 50 به 100 رسید این مابه التفاوت مصرف 50 تا 100 هزینه اش اخذ شود و آن ترانس و تجهیزاتی که کشاورز و تولیدکننده خودش خریده باشد، با وجود خرید ترانس جدید، آن ترانس قبل برای خود آن کشاورز و تولیدکننده است و تحت مالکیت دولت نیست.

براساس این بند الحاقی به تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1401؛

- در صورت افزایش مصرف برق مصرف کنندگان، وزارت نیرو صرفاً هزینه برقراری انشعاب مازاد مصرف را می تواند از مصرف کننده دریافت کند و در صورت تغییر یا ارتقای تجهیزات اعم از ترانس و... اگر تجهیزات قبلی با هزینه مصرف کننده تامین گردیده، تجهیزات قبلی متعلق به مصرف کننده می باشد.

پورابراهیمی: جلسه ای غیرعلنی برای بررسی آخرین وضعیت مذاکرات هسته ای و حوادث اوکراین تشکیل شود

موضوع مذاکرات هسته ای و حوادث اوکراین در حال حاضر در صدر اخبار کشورمان قرار دارد و محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در همین رابطه در تذکری بیان کرد که صبح امروز با امضای نامه درخواست کردیم هیات رئیسه جلسه ای غیرعلنی را به استناد آیین نامه برگزار کند زیرا موضوع مذاکرات هسته ای و حوادث اوکراین و همچنین وضعیت دانشجویان و ایرانیان ساکن اوکراین  مهم است و باید به آن رسیدگی می شد.

محمدیاری: وزارت خارجه درباره انتقال دانشجویان ایرانی از اوکراین تدبیر کند

حسن محمدیاری نماینده مردم طوالش نیز در همین راستا در اخطار قانون اساسی خواستار تعیین تکلیف وضعیت و انتقال دانشجویان ایرانی از اوکراین شد.

موسوی: وزارت امور خارجه در قضیه اوکراین تحرکات دیپلماسی مناسبی نداشته است

در ادامه سید علی موسوی نماینده مردم ملکان هم در اخطار قانون اساسی در مورد حوادث اوکراین یادآور شد که امروز تحرکات دیپلماسی وزارت امور خارجه در قضیه اوکراین مناسب نیست و کشورهای همسایه و جهان با تحرکات دیپلماسی به نحو احسن حرکت کرده و امتیازاتی از این قضیه گرفته اند و انتظار می رود وزارت امور خارجه تحرکات بیشتری داشته و با دقت لازم  و توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب، به غرب از جمله آمریکا و اروپا اعتماد نکند.

 بیانیه جمعی از نمایندگان در مورد حادثه سقوط جنگنده نیروی هوایی ارتش در تبریز

دوشنبه هفته گذشته یک فروند هواپیمای جنگی به دلیل نقص فنی در تبریز سقوط کرد و جمعی از نمایندگان در نشست امروز در بیانیه ای این حادثه تاسف بار را به خانواده های داغدیده و نیروی هوایی قهرمان و ارتشیان دلاور و مردم ولایتمدار آذربایجان تسلیت گفتند.

مصوبه مجلس برای حمایت از تولیدکنندگان؛ در صورت ارتقای تجهیزات، مالکیت تجهیزات متعلق به تولیدکننده خواهد بود

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با پیشنهاد رحیمی مظفری مبنی بر الحاق یک بند به تبصره 6 ماده واحده این لایحه موافقت کردند که بر اساس ان در صورت افزایش مصرف برق مصرف کنندگان، وزارت نیرو صرفاً هزینه برقراری انشعاب مازاد مصرف را می تواند از مصرف کننده دریافت کند و در صورت تغییر یا ارتقای تجهیزات اعم از ترانس و... اگر تجهیزات قبلی با هزینه مصرف کننده تامین گردیده، تجهیزات قبلی متعلق به مصرف کننده می باشد.

پایان نشست علنی نوبت عصر امروز/ نشست بعدی شامگاه ۷ اسفندماه

در نهایت زنگ پایان نشست امروز صحن مجلس شورای اسلامی ساعت 18 و 3 دقیقه توسط عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس به صدا درآمد و زمان نشست بعدی ساعت 19 امشب با دستور کار بررسی لایحه بودجه 1401 اعلام شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها