تقی‌پور: دسترسی پلتفرم‌های خارجی محدود نمی‌شود

کد خبر: 1132398

قرار نیست در دسترسی مردم به پلتفرم‌های خارجی مشکلی ایجاد شود، بلکه تدابیری می‌اندیشیم که اگر پلتفرم‌های خارجی بخواهند مشکلی برای کسب و کار‌های داخلی ایجاد کنند، اجازه ندهیم.

تقی‌پور: دسترسی پلتفرم‌های خارجی محدود نمی‌شود

به گزارش ایرنا، نشست بررسی طرح صیانت با حضور رضا تقی‌پور، رئیس کمیسیون طرح صیانت؛ مهرداد ویس کرمی، نماینده خرم‌آباد؛ علی یزدی‌خواه، زهره الهیان و غلامحسین رضوانی، نمایندگان تهران به عنوان اعضای کمیسیون صیانت برگزار شد. در ابتدای این نشست رئیس کمیسیون طرح صیانت گفت: نسخه‌های قبلی نکات مهمی را داشتند، اما در نسخه جدید تلاش کردیم موضوع قانون را به چند عنوان محدود کنیم و به همین علت، نام طرح تغییر کرده است. در نسخه جدید روی موضوع تنظیم مقررات تمرکز کرده‌ایم. تقی پور تأکید کرد: نظام حکمرانی در فضای مجازی روشن نیست. آخرین قانونی که در این حوزه وضع شده است مربوط به سال ۸۷ است. نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در فصل ششم حمایت از حقوق کاربران، تلاش کردیم حفظ حریم خصوصی را قانونی کنیم. امروز در کشور هیچ قانونی در مدیریت فضای مجازی وجود ندارد اگر داده‌های مردم به دست پیام‌رسان‌های خارجی تاراج شود، هیچ منع قانونی وجود ندارد.

رئیس کمیسیون صیانت اظهار داشت: ۱۰ سال است که شورای عالی فضای مجازی فعالیت می‌کند، اما مصوباتش اجرا نمی‌شود، قوه قضائیه خواستار تنظیم قوانین قضایی در این خصوص بود. در فصل ۷ مجازات‌ها را تعیین کردیم، هشت مرحله از اخطار کتبی، شفاهی، جریمه و ... پیش‌بینی شده است. به عنوان مثال اگر اپراتور و کاربری به تعهدات خود عمل نکرد، وزارت ارتباطات می‌تواند مدت زمان اعتبار پروانه‌اش را کاهش دهد یا اجازه افزایش کاربرهایش را ندهد. این قانون پایه خوبی برای تنظیم و تدوین قوانین بعدی است. تدوین نظام تنظیم مقررات مهم است. در این قانون به رمز ارز‌ها کاری نداریم، البته وزارت اقتصاد را مکلف به قانونگذاری در این حوزه کرده‌ایم.

علی یزدی‌خواه، عضو کمیسیون مشترک گفت: ۲۳ نماینده عضو کمیسیون مشترک هستند که از طرف نمایندگان انتخاب شدند، حضور همه نمایندگان آزاد است، همکار عزیزی که در جلسه آخر حضور داشتند عضو کمیسیون نبودند و ما اجازه دادیم در جلسه کمیسیون حضور یابند، صحبت کنند، از خودشان فیلم بگیرند و پخش کنند. در ادامه تقی پور گفت: در جلسه بررسی کلیات سه بار اعلام کردم که موافقان و مخالفان نام‌نویسی کنند، هیچ وقت مخالفی نام‌نویسی نکرد علت این است که در اصل و متن طرح کسی حرفی برای گفتن ندارد و فقط عده‌ای در حاشیه حرف می‌زنند.

در ادامه زهره الهیان، نماینده تهران گفت: اتاق‌های فکر در حال برنامه‌ریزی هستند تا ذهن مردم را علیه این طرح بدبین کنند. یک جنگ شناختی در مورد این طرح در جریان است و رسانه‌های خارجی مانع ساماندهی فضای مجازی هستند. ویس کرمی، دبیر کمیسیون طرح صیانت نیز اظهار داشت: در بررسی کلیات طرح مخالفی نام‌نویسی نکرد، لذا موافقان هم نام‌نویسی نکردند، چون در ۴۸ جلسه در کمیسیون در خصوص این طرح بحث و بررسی صورت گرفت. در شبکه ملی اطلاعات محدودیت باند نداریم و پول پهنای باند به طرف خارجی نمی‌دهیم لذا بهترین فضا برای کسب و کار است. در این شبکه وابستگی به خارج، رقیب و حریف کم می‌شود تا استقلال داشته باشیم و کلید کسب و کار به دست رقیب نباشد که کسب و کار‌ها آسیب پذیر نشود. همان زمان گفتند اینترنت قطع می‌شود ۱۱ سال گذشته هنوز قطع نشده است. شبکه ملی اطلاعات همه مزیت‌های اینترنت را دارد و علاوه بر آن مزیت مهمی دارد که استقلال است. رئیس کمیسیون مشترک اظهار داشت: این قانون تبعیض بین سکو‌های داخلی و خارجی را بر می‌دارد، سکو‌های داخلی می‌گویند ما باید در مقابل ده‌ها نهاد پاسخگو باشیم، اما شما دست‌تان به سکو‌های خارجی نمی‌رسد. زهره الهیان، عضو کمیسیون مشترک هم تأکید کرد: قرار نیست در دسترسی مردم به پلتفرم‌های خارجی مشکلی ایجاد شود، بلکه تدابیری می‌اندیشیم که اگر پلتفرم‌های خارجی بخواهند مشکلی برای کسب و کار‌های داخلی ایجاد کنند، اجازه ندهیم./منبع: روزنامه جوان

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها