اخذ عوارض مازاد از سیگار به کجا رسید؟

کد خبر: 1132522

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان گفت: باید عوارض مازاد از سیگار اخذ شود و منابع حاصل از آن صرف قانون تعرفه گذاری پرستاری که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، شود.

اخذ عوارض مازاد از سیگار به کجا رسید؟

حسینعلی شهریاری در جلسه علنی عصر امروز (۸ اسفند) مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بارها بر ضرورت اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری تاکید فرمودند و لازم است دولت و مجلس انقلابی فرامین ایشان را در این زمینه اجرایی کنند. روز گذشته مجلس شورای اسلامی با اخذ عوارض مازاد از سیگار مخالفت کرد در حالی که قرار بود پول حاصل از اخذ عوارض مازاد از سیگار صرف اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علاوه بر این ما با کمبود آمبولانس در کشور مواجه هستیم و برای تحقق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هم نیاز به اعتباراتی است و لازم بود پیشنهاد اخذ عوارض مازاد از سیگار به تصویب می‌رسید.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حال حاضر شروع مصرف دخانیات و سیگار به شدت کاهش یافته و متأسفانه زنان هم به سمت مصرف سیگار رفته‌اند. علاوه بر این سالانه هزاران میلیارد تومان صرف درمان بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار می‌شود و مطابق با آمار بهداشت جهانی ایران کمترین مالیات دخانیات در دنیا را اخذ می‌کند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری بارها بر ضرورت اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری تاکید فرمودند، لازم است در مصوبه روز گذشته مجلس پیرامون اصل عوارض مازاد از سیگار تجدید نظر شود تا این پول صرف قانون تعرفه گذاری پرستاری شود./مهر

 

حذف مالیات سیگار به نفع مافیای این بازار تمام می‌شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  شورای اسلامی با اشاره به تبعات سنگین مصرف سیگار در کشور گفت: رای نیارودن بند الحاقی۷ تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۱ تماماً به سود مافیای سیگار تمام شد.

فاطمه محمدبیگی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد حذف مصوبه تلفیق در افزایش مالیات از دخانیات در بودجه 1401 گفت: مالیات بر قیمت دخانیات بر اساس بند الحاقی۷ تبصره ۶ آمده بود که جدول درآمد حاصل از این بند در بودجه سال آینده عملا حذف خواهد شد. در جزییات این بند آمده بود که «از ابتدای سال ۱۴۰۱ به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ دوهزار و سیصد (۲.۳۰۰) ریال، تولید داخل با نشان بین المللی (برند) مبلغ هشت هزار(۸.۰۰۰) ریال، هر نخ سیگار وارداتی مبلغ پانزده هزار(۱۵.۰۰۰) ریال و هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی قلیان داخلی سیصد هزار(۳۰۰.۰۰۰) ریال و هر بسته تنباکوی وارداتی سیصدهزار (۳۰۰.۰۰۰) ریال به عنوان عوارض اضافه می شود.»

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در ادامه افزود: وزارت امور اقتصاد و دارائی مکلف است مبالغ مذکور را از تولیدکنندگان و واردکنندگان حسب مورد اخذ و به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف ۱۱۰۵۱۵ جدول شماره(۵) این قانون واریز کند که با تدبیر نامناسب دولت و ارائه اطلاعات غیرشفاف و نامناسب توسط نماینده دولت در خصوص این بند الحاقی مجلس به گونه‌ای رقم خورد که با اختلاف کمی رای نیاورد. در حالی که همین بند الحاقی دو ویژگی کلی  را در بر می‌گرفت؛  نخست سیاست‌گذاری و هدف گذاری در جهت ارتقای سلامت جامعه و دوم منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و... می‌شد.

کاهش سن اعتیاد در کشور یک معضل است

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: کاهش سن اعتیاد در کشور و افزایش اعتیاد در بین بانوان مسیر کشور را از همه جهت تغییر می‌دهد؛ طبق اطلاعات منتشر شده دسترسی به دخانیات در کشور به قدری آسان است که کودکان نیز به راحتی در عرض چند ثانیه به مواد دخانی همچون سیگار دسترسی پیدا می‌کنند و حتی مصرف دخانیات در بین بانوان قبح زدایی شده و شاهد استعمال آن در اماکن عمومی و تفریحی هستیم.

سیگار دروازه ورود به منجلاب اعتیاد است و اعتیاد شروع بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و بی‌اخلاقی‌ها در جامعه است. متاسفانه با رأی نیاوردن مصوبه خوب کمیسیون های تلفیق و بهداشت، حذف بسیاری از منابع درآمدی که برای مصارف حوزه سلامت و آموزش در نظر گرفته شده بود، کلید می‌خورد

محمدبیگی با اشاره به تبعات اعتیاد در جامعه گفت: سیگار دروازه ورود به منجلاب اعتیاد است و اعتیاد شروع بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و بی‌اخلاقی‌ها در جامعه است. متاسفانه با رأی نیاوردن مصوبه خوب کمیسیون‌های تلفیق و بهداشت، حذف بسیاری از منابع درآمدی که برای مصارف حوزه سلامت و آموزش در نظر گرفته شده بود، کلید می‌خورد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با پیش بینی انجام شده قرار بود درآمد حاصل از بند الحاقی تبصره 6 صرف هزینه‌های تعرفه گذاری خدمات پرستاری، هزینه گشت نیروی انتظامی و تجهیز ایستگاه‌های ایست بازرسی اولویت‌دار، هزینه اشتغال بانوان، کاهش سود مسکن ملی جوانان، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ورزشگاه‌ها با اولویت قرار دادن شهرستان‌ها و روستاها، سرمایه گذاری در بخش دانش بنیان، ساخت خوابگاه‌های دانشجویان متاهل، اتمام سالن‌های نیمه تمام ورزشی و.... شود.

محرومیت زادیی سلامت در مجلس یازدهم

وی در ادامه تاکید کرد: مقرر بود بخشی از درآمد حاصل از فروش دخانیات در حوزه سلامت به وزارت بهداشت تعلق بگیرد؛ یکی از وعده‌های مجلس یازدهم محرومیت زدایی سلامت در مناطق کم برخوردار است که متاسفانه با رد این مصوبه، باز مناطق محروم در حاشیه امکانات درمانی قرار می‌گیرند.

عضو فراکسیون زنان در مجلس یازدهم با اشاره به رشد ناباروری در کشور گفت: یکی از دلایل ناباروری در جامعه  مصرف سیگار است، بیماری‌هایی نظیر سرطان ریه هم در بسیاری موارد نشأت گرفته از استعمال این ماده دخانی در کشور است؛ رأی نیارودن بند الحاقی۷ تبصره ۶ تماماً به سود مافیای سیگار تمام شد.

ماحصل تحریم‌ها رشد فعالیت شرکت‌های دخانی بود

محمدبیگی در ادامه یادآورر شد: در جریان برجام و تحریم‌های اعمال شده بسیاری از شرکت‌های تجاری داخلی و خارجی و حتی بانک‌ها مشمول محدودیت شدند، غیر از شرکت‌های دخانیات در ایران که ماحصل خروجی آن ادامه فعالیت شرکت‌های دخانیات در کشور با افزایش بسیار تولید سیگار بود که اما و اگرهای بسیاری دارد و هدفی غیر از گستردش استعمال مواد دخانی در بین جوانان کشور نداشته است.

نماینده ناظر کمیسیون بهداشت مجلس حوزه دخانیات یادآور شد: مجلس این موضوع را از مجاری قانون پیگیری خواهد کرد؛ دولت در مقابل این پیشنهاد دلایل متعددی همچون رقم بالای مالیات بر مصرف دخانیات و احتمال افزایش قاچاق سیگار را مطرح کرد اما با حذف کل این ماده الحاقی عملاً جلوی طرح اصلاحیه و یا سایر پیشنهادات اصلاح کلی و جزئی را گرفت؛ جای سوال اینجاست اگر رقم پیشنهادی بالا بوده چرا تصمیم به حذف کلی آن گرفته‌ شد در صورتی که می‌توانست این مسئله با اصلاح رفع شود؟!

دخانیات تبعات گسترده تری دارد

نماینده مردم قزوین اظهار کرد: حذف این بند الحاقی خیانت به سلامت جامعه بوده؛ امروز شاهد رشد اعتیاد و کاهش سن اعتیاد در کشور هستیم که این موضوع تبعات گسترده‌تری را به دنبال خواهد داشت. در دنیا سالانه حدود ۳۳۰ هزار میلیارد دلار  شرکت‌های دخانیات از طریق مواد دخانی کسب درآمد دارند و متاسفانه حدود ۸ میلیارد نفر در سال قربانی مصرف سیگار می‌شوند؛ استعمال دخانیات از عوامل اصلی مرگ و میر در جهان است اما با وجود هزینه‌های  بالای دخانیات، متاسفانه هنوز تقاضا برای آن بسیار است./خانه ملت

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها