ایران هم با برجام 2 سرزمین بی‌دفاع می‌شد

کد خبر: 1132654

ارگان حزب کارگزاران با بیان اینکه «کیف در آستانه سقوط است»، اوکراین را «سرزمین بی‌دفاع» توصیف کرد.

ایران هم با برجام 2 سرزمین بی‌دفاع می‌شد

ارگان حزب کارگزاران با بیان اینکه «کیف در آستانه سقوط است»، اوکراین را «سرزمین بی‌دفاع» توصیف کرد.

روزنامه سازندگی ذیل همین تیتر و تصویر «چند شهروند اوکراینی با اسلحه‌های چوبی»! نوشت: درگیری‌ها در اوکراین تشدید شد و نظامیان روس به دروازه‌های کیف رسیدند؛ ارتش از مردم خواسته برای مقابله به کوکتل مولوتف متوسل شده، یا به‌دنبال پناهگاه باشند یا در خانه بمانند. رسانه‌ها از درگیری سنگین در 80 کیلومتری پایتخت خبر دادند. مقام‌های آمریکایی با استناد به داده‌های اطلاعاتی‌شان مدعی‌اند کیف به زودی سقوط خواهد کرد.

ولادیمیر زلنسکی گفت پوتین به‌دنبال از میان بردن دولت اوکراین است. مقام‌های روس نیز این ادعا را تایید کرده و گفتند خواهان سرنگونی دولت اوکراین هستند و بعد از تسلیم ارتش با کیف رایزنی را آغاز خواهند کرد. همزمان سی‌ان‌ان به نقل از سخنگوی کرملین نوشته، روسیه نمایندگانش را برای گفت‌وگو با کیف به مینسک، پایتخت بلاروس اعزام کرد. وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرده که نظامیان این کشور جزیره مار واقع در دریای سیاه را تصرف و فرودگاه استراتژیک هاستومل را از کنترل اوکراینی‌ها خارج کردند.

در این میان یکی از مقام‌های نظامی آمریکا به نیویورک‌تایمز گفت که نیروهای روس تاکنون با استفاده از بیش از 100 موشک بالستیک میان‌برد و کوتاه‌برد، تاسیسات نظامی و پدافند هوایی اوکراین را هدف قرار دادند. روسیه همچنین در محدوده دریای سیاه از موشک‌های پرتابی توسط ناوهای جنگی استفاده کرده است.

تیتر روزنامه حزب کارگزاران و «سرزمین بی‌دفاع» توصیف کردن اوکراین در حالی است که این کشور صاحب سلاح اتمی بود و با وعده‌های آمریکا، خلع سلاح شدن را پذیرفت و پس از آن هم قبول کرد که تدریجا تبدیل به پایگاه نظامی - جاسوسی آمریکا در ناتو شود که همین برای روسیه نگران‌کننده بود. اما آمریکا و ناتو در روز حادثه، اوکراین را تنها گذاشتند.

یادآور می‌شود چند سال قبل، کانال وابسته به مرحوم هاشمی پدر معنوی حزب کارگزاران مدعی شده بود «دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست نه موشک‌ها»(!)

هاشمی پیش از آن هم در تاریخ 30 مرداد 95، ضمن سخنانی در نشست مدیران وزارت آموزش و پرورش به خطا گفته بود: «اگر می‌بینید آلمان و ژاپن محکم‌ترین اقتصاد دنیا را دارند، بعد از جنگ جهانی دوم از اینکه نیروی نظامی داشته باشند، محروم شدند... نیروهای نظامی بیشترین خرج کشورهای در حال جنگ را می‌بردند و از این رو با این اقدام پول‌هایشان آزاد شد و به‌دنبال کارهای علمی و تولیدی رفته و اقتصاد دانش‌بنیان برای خود درست کردند. این راه در ایران باز شده و مطمئنم دوره دوم دولت روحانی می‌تواند ما را به آنجا برساند».

البته تحقیقات بعدی نشان داد ژاپن و آلمان در رده هشتم و نهم کشورها از نظر بالاترین هزینه‌های نظامی قرار دارند.

روحانی نیز همان ایام، از برجام 2 سخن گفته بود که محتوای آن از نگاه آمریکا محدود کردن برنامه نظامی و موشکی ایران بود!

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها