فاز جدید بازی مقصرنمایی واشنگتن

کد خبر: 1133090

با پایان ضرب الاجل فوریه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تهدید کرد که در صورت سختگیری تهران، واشنگتن آماده کنار کشیدن از مذاکرات است. خطیب زاده نیز گفت:آمریکا سال هاست که از برجام "کنار کشیده" است، ایران تا ابد منتظر نمی ماند

فاز جدید بازی مقصرنمایی واشنگتن

آخرین شب ماه فوریه (دوشنبه شب ) در حالی به پایان رسید که شاید طولانی ترین مذاکرات را هم در وین شاهد بود . علی باقری که صبح دوشنبه با دستورالعمل های جدید از شورای عالی امنیت ملی کشورمان به وین رسیده بود در ملاقات های متعدد که آخرین آن ها با انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا انجام شد و تا ساعت نزدیک به 12 شب نیز به طول انجامید، بحث کرد اما ظاهرا همه این بحث ها نتوانست تا امروز قفل توافق را در وین باز کند.

روز دوشنبه همچنین برای اولین بار در دور هشتم جلسه‌ای غیررسمی با حضور روسای تمام هیئت‌های جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+4 برگزار شد .با پایان فوریه بار دیگر فضا سازی های رسانه ای غرب و به ویژه آمریکا نیز آغاز شد و سعی کردند در رویکردی تکراری با فشار به ایران ، تهران را از پیگیری موضوعات بسیار مهم باقی مانده منصرف کنند و اگر نشد ایران را مقصر بن بست در مذاکرات نشان دهند .

اظهارات ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، توئیت‌های مذاکره‌کنندگان ارشد فرانسه و انگلیس و برخی گزارش‌های منتشرشده در روزهای اخیر در رسانه‌های غربی همگی در چارچوب یک خط رسانه‌ای هماهنگ منتشر شده‌اند. این خط رسانه‌ای از یک سو ایران را به عنوان مقصر عدم توافق معرفی کرده و همزمان تهدید می‌کند که در صورت پافشاری ایران بر خواسته‌هایش، طرف‌های غربی مذاکرات را ترک می‌کنند تا در چنین فضایی، در صورت حصول توافق، ادعا خواهد شد که «ایران تحت فشار مجبور به عقب‌نشینی شده است» و در صورت نبود توافق نیز ادعا خواهد شد که «ایران عامل شکست مذاکرات بوده است».به گفته یک منبع مطلع از مذاکرات هنوز نیز نمی‌توان درباره نتیجه نهایی گفت‌وگوها پیش‌بینی کرد و احتمال رسیدن   یا توقف گفت وگوها در این نقطه در حالت برابر و سر به سر قرار دارد.

نورنیوز نوشت:«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: اگر ایران به   همکاری نکردن خود در مذاکرات هسته‌ای ادامه دهد، ایالات متحده از آن خارج می‌شود. رویترز نیز  بر اساس روال معمول خود از قول منابع مجعول مدعی شد که مواضع ایران در مذاکرات هسته‌ای در بازگشت باقری به وین سخت‌تر شده و تیم ایرانی حتی خواستار بازنگری در برخی از موضوعاتی شده که پیشتر بر سر آن ها توافق شده بود.این ادعای غیر واقعی در شرایطی مطرح می‌شود که هیچ موضوع جدیدی از سوی ایران مطرح نشده و تنها مواردی که از ابتدای گفت وگوها در ردیف مطالبات اصلی ایران بوده و به نوعی در محدوده خط قرمزهای کشورمان قرار دارد پیگیری شده است.موضع اتخاذ شده از سوی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و فضاسازی‌هایی که در چارچوب فعال‌سازی بازی «مقصرنمایی» از سوی رسانه‌های غربی آغاز شده نشان می‌دهد که کشورهای غربی به ویژه آمریکا قصد دارند همچنان به رویه غیر سازنده خود که موجب طولانی شدن مذاکرات خواهد شد، ادامه دهند.

همچنین یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره‌کننده‌ ایران گفت که فرانسوی‌ها در حال مانع‌تراشی بر سر حل‌وفصل موضوعات باقی‌مانده پادمانی بین ایران و آژانس هستند  در مقابل؛خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به اظهارات همتای آمریکایی خود که تهدید کرده بود در صورت سختگیری تهران، واشنگتن آماده کنار کشیدن از مذاکرات است، نوشت: ایران برای توافق آماده است اما تا ابد منتظر نمی‌ماند. آمریکا سال هاست که از برجام "کنار کشیده" است. از این رو است که باید اطمینان یابیم این اتفاق دیگر تکرار نمی‌شود./ خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها