بهشتی‌پور در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد

جنگ اوکراین به معنی فرصت چانه‌زنی در وین نیست

کد خبر: 1133160

بهشتی‌پور با اشاره به اینکه استفاده از تعارضات بین قدرت‌ها به نفع خود نیاز به درایت ویژه‌ای دارد، تاکید کرد که نباید اشتباه کرده و تصور کنیم چون امریکا و روسیه در اوکراین اختلاف دارند در وین به ما بیشتر امتیاز می‌دهند

جنگ اوکراین به معنی فرصت چانه‌زنی در وین نیست

گروه سیاست سایت فردا - جنگ اوکراین از یک هفته گذشته و به نظر می‌رسد که به این زودی هم تمام نشود، همزمان مذاکرات هسته‌ای ایران در وین جاری است و به نتیجه‌ای نرسیده و برخی نگران هستند که زیر سایه تحولات در اوکراین و بالا گرفتن اختلافات بین آمریکا و روسیه قرار بگیرد. 

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌المللی اما این احتمال را خیلی جدی نگرفته و از این بابت چندان نگران نیست. البته این به معنی آن نیست که توافق را نیز کاملا در دسترس بداند و یا در باره نتیجه احتمالی اطمینان خاطر داشته باشد، او نیز مانند سایر کارشناسان پیگیر اخبار رسیده از وین است و در گفت‌وگو با «فردا» می‌گوید: «واقعیت این است که متن نهایی توافق تقریبا آماده شده و دو طرف بر سر اصلی‌ترین موارد که مشخص هم نمی‌کنند دقیقا چیست، اختلاف‌نظر دارند. این نیز به خاطر چانی‌زنی‌هایی است که دو طرف انجام می‌دهند تا حداکثر امتیاز را به دست آورند. به نظر می‌رسد که دو طرف باید انعطاف بیشتری نشان داده و از برخی خواسته‌های خود بگذرند تا این توافق نهایی شود.»

وی درباره تاثیرات احتمالی جنگ اوکراین بر مذاکرات هسته‌ای نیز گفت: «آنطور که مشاهده می‌کنیم اختلافات روسیه و آمریکا در اوکراین به اوج خود رسیده اما نباید تصور کنیم، قدرت‌هایی که سال‌ها در عرصه بین‌المللی مسلط بوده‌اند، چون با هم اختلاف دارند، به ما امتیاز بیشتری خواهند داد».

بهشتی‌پور با اشاره به اینکه «استفاده از تعارضاتی قدرت‌ها خیل خوب است» گفت: «منتها این کار نیاز به درایت ویژه‌ای دارد که امیدوارم داشته باشیم». وی ادامه داد: «به نظر ما در این مورد خاص در حال اشتباه کردن هستیم.  آمریکا، روسیه، آلمان، فرانسه و انگلیس اختلاف نظری بر سر موضوع ایران و برجام ندارند لذا اینکه تصور کنیم از این فضا استفاده می‌کنند تا در اوکراین تعارضات خود را حل کنند، برآورد اشتباهی است.»

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی توضیح داد: «اگر قرار بر معامله بود الان این همه تحریم شدید علیه روسیه وضع نمی‌شد یا سلاح به اوکراین نمی‌فرستادند و مشکل را پیچیده‌تر نمی‌کردند. این یک زد و بند نیست. متاسفانه اما خیلی‌ها اینطور تصور می‌کنند و بر همین اساس می‌گویند که ما باید چانه‌زنی بیشتر کنیم. اصرار هم دارند که آمریکایی‌ها به این توافق نیاز دارند و در شرح دلایل خود می‌گویند که مثلا توافق بر نرخ نفت اثرگذار است. به نظر من این برآوردها منطبق با واقعیات صحنه نیست و از جمله اشتباهاتی است که کار ما را عقب‌تر می‌اندازد و معلوم هم نیست که دست آخر ما را به هدف برساند. اگرچه آرزو می‌کنم این تحلیل درست باشد و بتوانیم واقعا امتیاز بیشتری بگیریم، اما به عنوان یک پژوهشگر و ناظر بر خود واجب می‌بینم که صراحتا بگویم این برداشت از اساس غلط است و آنها اگرچه در بحث اوکراین اختلاف‌نظر دارند، در موضوع ایران با هم تفاهم دارند و همکاری می‌کنند.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها