نشست هجدهم بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱/محرومیت‌زدایی روی میز مجلس

کد خبر: 1133201

هجدهمین جلسه علنی رسیدگی به لایحه بودجه سال آینده به ریاست علی نیکزاد در مجلس آغاز شد.

نشست هجدهم بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱/محرومیت‌زدایی روی میز مجلس

گفته می‌شود مجلس نشستی در نوبت شب نداشته باشد و کمیسیون تلفیق بندهای بازگردانده شده از لایحه بودجه ۱۴۰۱ را بررسی کند.

همچنین فردا پنجشنبه، نمایندگان در دو نوبت نشست علنی دارند تا ورود مجلس به بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه زودتر انجام شود. 

به گفته رئیس مجلس، نمایندگان حدود ۸ هزار پیشنهاد برای رسیدگی لایحه بودجه ارائه داده‌اند.

محرومیت‌زدایی روی میز مجلس؛ رأی پارلمان به ایجاد اطلس توسعه روستاها

نمایندگان پارلمان در دومین نوبت جلسه علنی امروز رای به مصوبه‌ای دادند که بر اساس آن سامانه‌ای برای شناسایی محرومیت‌ها در مناطق کمتر برخوردار و روستا ایجاد می‌شود تا روند توسعه این مناطق و اجرای طرح های زیر ساختی به صورت شفاف و دقیق صورت گیرد.

صحن علنی نوبت عصر۴ اسفندماه مجلس شورای اسلامی

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، سرویس صحن؛ صبح امروز (چهارشنبه 11 اسفندماه) نشست علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی نیکزاد ثمرین به عنوان هفدهمین جلسه بررسی لایحه بودجه سال 1401 آغاز شد، در ابتدای این نشست پیشنهادات نمایندگان در خصوص تبصره 11 لایحه بودجه سال آینده مربوط به حوزه مسکن و حمل و نقل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

لازم به ذکر است در حاشیه نشست امروز محمد رشیدی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از تشکیل نشستی غیرعلنی پیش از آغاز رسمی جلسه در خصوص تسریع در روند بررسی لایحه بودجه سال آینده خبر داد.

مجوز 23 هزار میلیارد تومانی بهارستان نشینان به وزارت راه برای اجرای پروژه‌های تامین مسکن

نمایندگان پس از بررسی پیشنهادات متعدد در جریان بررسی بند (الف) تبصره (11) به وزارت راه و شهرسازی مجوز دادند تا از طریق تهاتر اراضی متعلق به خود اعتباری معادل 23 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های مسکن را تامین کند، همچنین مالکان واحدهای مسکن مهر دارای خدمات زیر بنایی موظف شدند تا پایان خردادماه  سال آینده برای تبدیل تسهیلات دریافتی تسهیلات فروش اقساطی به بانک مسکن مراجعه کنند، درصورت عدم مراجعه این افراد بانک می‌تواند سود تسهیلات آنها را به 18 درصد افزایش دهد.

دست باز وزارت راه  برای تامین اعتبار 100 هزار میلیارد ریالی جهت توسعه زیربنای حمل و نقل

در جریان بررسی بند (ب) تبصره (11) با مصوبه نمایندگان مردم در خانه ملت وزارت راه و شهرسازی این مجوز را دریافت کرد تا با فروش اموال منقول و غیرمنقول خود حداکثر یکصد هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه زیربناهای حمل و نقلی تامین کند.

همچنین در جریان بررسی این تبصره کمیسیون عمران پیشنهاد داد تا اجازه داده شود ماشین آلات و تجهیزات راهداری، راهسازی و ساختمانی مورد نیاز کشور جز خودروهای سواری که استاندارد روز را دارا هستند و عمری کمتر از 5 سال دارند با پرداخت حقوق ورودی تعیین شده توسط دولت وارد اما این پیشنهاد به دلیل عدم مشخص شدن سقف واردات با موافقت نمایندگان برای بررسی بیشتر به کمیسیون عمران مجلس ارجاع داده شد.

در ادامه نشست صبح امروز مجلس شورای اسلامی نمایندگان مردم در خانه ملت پس از بررسی تبصره (11) لایحه بودجه سال آینده، بررسی تبصره (12) آن را در دستور کار خود قرار دادند که به موضوع حقوق‌ها و دستمزدها اختصاص پیدا کرده است.

حقوق ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی کارمندان از پرداخت مالیات معاف شد

بر اساس موافقت نمایندگان و تصویب بند (5) تبصره (12) سقف معافیت مالیاتی کارمندان مشخص شد که بر اساس آن حقوق ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی از پرداخت مالیات معاف شد اما دریافت کنندگان حقوق‌های 5 میلیون و 600 هزار تومان تا 15 میلیون تومان 10 درصد، 15 تا 25 میلیون تومان 15 درصد، 25 تا 35 میلیون تومان 20 درصد و بیش از 35 میلیون تومان 30 درصد نسبت به مازاد سطح پایین تر باید مالیات پرداخت کنند.

لازم به ذکر است سقف معافیت مالیاتی پیشنهادی دولت در لایحه ارائه شده به مجلس 5 میلیون تومان بود که این میزان در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال آینده مجلس شورای اسلامی باتوجه به مشکلات اقتصادی، معیشتی و تورم موجود در بازار به 5 میلیون و 600 هزار تومان افزایش پیدا کرد.

معافیت مالیاتی پزشکان شاغل در مناطق محروم برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد

بهارستان نشینان در جریان بررسی تبصره 12 ماده واحده لایحه بودجه سال 1401  جزءهای الحاقی (1) و (2) بند (5)  آن را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند، این اجزاء به معافیت مالیاتی حقوق پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص، فرهنگیان، آموزگاران، دبیران، مشاوران و مربیان تربیتی شاغل در مناطق کمترتوسعه یافته و محروم کشور و صعب العبور و مناطق کوهستانی تا سقف ماهانه 20 میلیون تومان اختصاص پیدا کرده بود.

تکلیف وزارت آموزش و پرورش برای بازنگری در اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان به قوت خود باقی است

در جریان بررسی بخش درآمدی تبصره 12 لایحه بودجه سال آینده عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست نشست را بر عهده گرفته است در پاسخ به پیشنهاد علی اکبر کریمی در خصوص تکلیف وزارت آموزش و پرورش برای بازنگری اساسنامه موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در راستای تقویت بنیه مالی فرهنگیان، رفع مشکلات معیشتی آنها، نقش پذیری فرهنگیان در هیات امنا و مدیریت صندوق، ایجاد شفافیت مالی و محاسباتی، رفع تعارض منافع و تعیین وضعیت حقوقی، گفت: در لایحه بودجه سال 1400 این حکم آمده است و اگر آموزش و پرورش در این خصوص تاخیر کرده، تکلیف از این وزارتخانه ساقط نشده و باید این کار را انجام دهد.

خط قرمز مجلس روی نام ثروتمندان یارانه بگیر

خانه ملتی‌ها در ادامه نشست امروز بررسی بخش درآمدی تبصره (14) ماده واحده لایحه بودجه سال آینده را در دستور کار خود قرار دادند و با بندهای (ب) و (ج) آن موافقت کردند که بر اساس آنها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف به حذف ثروتمندان از صف یارانه بگیران و  دهک‌بندی درآمدی خانوارهای یارانه‌بگیر شد.

خانه ملتی‌ها درآمد دولت از هدفمندی یارانه ها را مشخص کردند

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی بخش درآمدی  تبصره (14 ) لایحه بودجه سال 1401 با بند (الف ) آن که به موضوع درآمدهای دولت از هدفمندی یارانه ها اختصاص پیدا کرده است موافقت کردند و در جریان بررسی این بند و پیشنهادات اصلاحی آن حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه با تاکید بر اینکه مهمترین موضوع بودجه اجرای هدفمندی یارانه هاست، توضیح داد: در لایحه دولت درآمد اجرای هدفمندی یارانه ها 474 هزار میلیارد تومان برآورد شده بود، در کمیسیون به دلیل شفافیت این رقم به 670 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

وی افزود: حذف این 130 هزار میلیارد تومان در واقع حذف 80 هزار میلیارد تومان اعتبار گندم، 25 هزار میلیارد تومان بیماری های صعب العلاج و 20 هزار میلیارد تومان بودجه فرهنگی است، یعنی سال آینده مبلغ یارانه از 250 هزار میلیارد تومان به 170 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کند و به کلی هر آنچه که نمایندگان در این تبصره مصوبه کرده اند، از بین می رود.

همچنین جزء (2) بند (الف) تبصره 14 مربوط به مستثنی شدن منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین نسبت به قیمت قبل از سهمیه‌بندی در سال ۱۳۹۸ از پرداخت عوارض و مالیات بر ارزش افزوده برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 ارجاع داده شد.

بهارستان نشینان دولت را مکلف به تحت پوشش بیمه قرار دادن اقشار کم‌درآمد کرد

در  ادامه بررسی تبصره (14) نمایندگان ضمن موافقت با پیشنهاد الحاق یک بند به این تبصره دولت را مکلف کردند تا اقشار کم درآمد را شناسایی و به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دهد و این افراد نیازی به ثبت نام ندارند. همچنین شورای عالی بیمه نیز موظف شد لیست داروهای جدید با توجه به میزان استطاعت بیماران را تعیین کند.

تکلیف مجلس برای هوشمندسازی مصرف آب و برق

بهارستان نشین‌ها در جریان بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه سال 1401 و در روز پر کار خود به تبصره 15 ماده واحده لایحه بودجه رسیدند و  با بند (ج) و جزء 1 بند (د) این تبصره موافقت کردند این بندها بر هوشمندسازی بررسی میزان مصرف مشترکان آب و برق و وصل مطالبات از مشترکان پر مصرف تاکید دارند.

همچنین با موافقت نمایندگان با پیشنهادی اصلاحی در جزء 1 بند (د) مقرر شد دولت تغییر کنتورهای خراب به هوشمند و نصب این کنتورها برای واحدهای جدید الاحداث را بر عهده بگیرد و هزینه آن را از مشترکان به صورت اقساطی دریافت نماید زیرا این اقدام را راه حلی برای شناسایی مشترکان پر مصرف و متخلف دانستند.

خانوارهای کم مصرف و محروم معاف از پرداخت هزینه آب، برق و گاز شدند

نمایندگان مردم در خانه ملت با تصویب بخش درآمدی بند الحاقی (3) تبصره (15) ماده واحده لایحه بودجه وزارتخانه‌های نفت و نیرو را مکلف کردند تا از مشترکان کم مصرف و خانوارهای محروم تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هزینه‌ای دریافت نکنند. هزینه مشترکین پر مصرف براساس الگوی افزایش پلکانی محاسبه می‌شود.

مجوز احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه برق در مناطق محروم توسط وزارت نیرو صادر شد

در ادامه نشست امروز مجلس شورای اسلامی نمایندگان مردم در خانه ملت با بندهای (و) و (ز) تبصره 15 ماده واحده لایحه بودجه سال آینده موافقت کردند و به وزارت نیرو مجوز دادند تا پنج هزار مگاوات نیروگاه برق با اولویت مناطق محروم احداث کند.

دولت مجوز احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه اتمی تولید برق را دریافت کرد

بهارستان نشین‌ها در ادامه بررسی تبصره (15) لایحه بودجه 1401 و موافقت با بند (ج) و بند الحاقی (1) آن به دولت اجازه دادند تا از طریق مشارکت داخلی و خارجی نسبت به احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه اتمی تولید برق اقدام کند.

پایان هفدهمین نشست بررسی لایحه بودجه 1401

در پایان، عبدالرضا مصری که ریاست نشست را بر عهده داشت راس ساعت 12 و 16 دقیقه زنگ پایان هفدهمین نشست بررسی لایحه بودجه 1401 را به صدا درآورد.

 

آغاز هجدهمین نشست بررسی لایحه بودجه

هجدهمین نشست بررسی لایحه بودجه به ریاست علی نیکزاد ثمرین راس ساعت 14 و 9 دقیقه آغاز شد و در ابتدای این جلسه روح الله متفکر آزاد عضو هیات رئیسه مجلس تذکرات کتبی نمایندگان به دستگاه‌های اجرایی را قرائت کرد.

خانه ملت سقف معافیت کارگاه‌های با کمتر از 5 نفر کارگر را تعیین کرد

نمایندگان در ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 با جزء یک و دو بند (و) تبصره 17 آن موافقت کردند و بر اساس آن با معافیت مالیاتی کارگاه های با کمتر از ۵ نفر کارگر موافقت شد، علی نیکزاد در ادامه نشست خاطرنشان کرد که در این نوبت از نشست صحن علنی بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال آینده به پایان می‌رسد و کمیسیون تلفیق نشست خود را برای بررسی موارد ارجاعی برگزار می‌کند.

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر مکلف به ادامه اجرای طرح بیمه اجتماعی افراد کم برخوردار شد

بهارستان نشسین‌ها در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 و پیشنهادات مربوط به آن موافقت کردند تا یک بند به تبصره 17 آن افزوده شود، بر اساس این بند الحاقی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر مکلف می‌شود تا طرح بیمه افراد کم برخوردار را ادامه دهد.  

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر مکلف است طرح بیمه اجتماعی افراد کم برخوردار را در سال 1401 با هدف ایجاد عدالت برای افراد که نمی توانند هزینه بیمه خود را بپردازند ادامه دهد. بار مالی سهم بیمه شده و دولت از محل واگذاری دارایی های موضوع اصل 44 قانون اساسی و بخشی از سهم سلامت در اجرای هدفمندسازی یارانه ها تامین می شود

وزارت تعاون مکلف به ایجاد اطلس توزیع اعتبارات در مناطق مختلف کشور شد

در ادامه بررسی تبصره 17 ماده واحده لایحه بودجه سال آینده نمایندگان با پیشنهاد الحاق یک بند دیگر به این تبصره در خصوص تکلیف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ایجاد سامانه اطلاعات بهره‌مندی ایرانیان موافقت کردند تا بر اساس آن توزیع اعتبارات در مناطق مختلف کشور مشخص شود.

تبصره اختصاص داده شده به تولید و بهره‌وری به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد

در ادامه نشست امروز بهارستان نشسین‌ها به تبصره‌ 18 ماده واحده لایحه بودجه سال آینده رسیدند که به موضوع تولید و بهره‌وری اختصاص پیدا کرده است، اما با توجه به اینکه بندهای مرتبط با آن با نظر نمایندگان به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد، تصمیم گرفتند تا  این تبصره  نیز برای بررسی بیشتر به این کمیسیون ارجاع داده شود.

فروش نفت خام و میعانات گازی توسط اشخاص به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد

با موافقت نمایندگان مردم در خانه ملت جزء‌های یک و دو بند (ز) تبصره 19 که به موضوع فروش نفت خام و میعانات گازی به اشخاص معرفی شده از طریق شرکت ملی نفت اختصاص داده شده بود برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ارجاع داده  شد.

تکلیف دولت برای تبدیل وضعیت نیروهای جامانده از طرح مهرآفرین

بهارستان نشین‌ها در جریان بررسی بخش درآمدی بند الحاقی تبصره (20) ماده واحده لایحه بودجه سال آینده دولت را مکلف به تبدیل وضعیت نیروهای جامانده استخدامی سال های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ طرح مهرآفرین کردند.

در پایان  علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس که ریاست این نشست را بر عهده داشت  زنگ پایان نشست علنی نوبت عصر امروز  را ساعت 16 و 15 دقیقه به صدا درآورد./

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها