گروسی: به پیشرفت در زمینه مسائل باقی‌مانده پادمانی ایران خوشبینم

کد خبر: 1133276

مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در کنفرانسی خبری ضمن ابراز خوشبینی درباره پیشرفت در «مسائل پادمانی باقی‌مانده» با ایران، درباره اوکران گفت که تداوم فعالیت‌های پادمانی در این کشور به خطر نیفتاده است.

گروسی: به پیشرفت در زمینه مسائل باقی‌مانده پادمانی ایران خوشبینم

 «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانس خبری امروز (چهارشنبه) خود بعد از پایان بخش اول نشست ویژه شورای حکام درباره ایمنی و امنیت وضعیت پادمان‌ها در اوکراین به سوالات در خصوص این کشور و همچنین ایران پاسخ داد. 

* به پیشرفت در زمینه مسائل باقی‌مانده پادمانی ایران خوشبینم

او در خصوص مذاکرات وین و آنچه مسائل باقی‌مانده پادمانی خوانده می‌شود، گفت: مذاکرات در حال پیشرفت است و بر کسی پوشیده نیست که این مذاکرات که مذاکرات من نیست و ما در آن مشارکت داریم و مورد مشورت قرار می‌گیریم، در حال رسیدن به نقطه تعیین‌کننده است و البته این موضوع (مسائل باقی‌مانده پادمانی) مطرح شده، موضوع ما در این خصوص همیشه یکسان بوده، این‌ها رویه‌های جداگانه هستند، گرچه به وضوح تاثیر متقابل وجود دارند، اما چیزی که برای حل آن‌ها نیاز داریم، یک روند یکپارچه و متکی به خود است که من خوشبینم ما بتوانیم بدون سیاسی‌سازی مسئله یا مشروط و وابسته کردن آن به نهایی شدن مذاکرات به آن دست یابیم. بنابراین باید کار خود را ادامه دهیم. به دستیابی به یک روند کامل برای شفاف‌سازی این موضوع که تحت تاثیر مذاکرات کنونی یا توافقی در نتیجه آن نباشد، خوشبین هستم. 

گروسی در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص ایران گفت: «قطعا رایزنی‌های دائمی با ایران به اشکال مختلف به طور حضوری، مجازی و سایر شکل‌ها داریم و به سختی برای رسیدن به توافق کار می‌کنیم». مدیرکل آژانس اتمی در خصوص برنامه برای سفر به ایران در آینده هم گفت که همه چیز ممکن است.

وی در ادامه در خصوص تاثیر و ارتباط مذاکرات و توافق احتمالی آن با مسائل پادمانی بار دیگر تاکید کرد: این مسائل البته جداست، یکی برجام و بازگشت احتمالی به آن است، و دیگری مسائلی است که آن‌ها باید به ما توضیح بدهند. واضح است که این دو با هم ارتباط متقابل دارند اما وارد شدن به این بحث که چطور ارتباط دارند، فکر نمی‌کنم مفید باشد؛ فکر می‌کنم چیزی که الان نیاز داریم توافق معقول و خوب در هر دو مورد است و بعد هر رابطه متقابلی همیشه مثبت خواهد بود. 

گروسی در خصوص عملکرد نهاد تحت امرش در خصوص مسائل پادمانی ایران گفت: درباره روند شفاف‌سازی همه مسائل باقی‌مانده با ایران، باید مطمئن شویم که این روند تحت تاثیر هیچ روند خارجی قرار نمی‌گیرد و این روند نکات خوب خود و منطق خود را دارد و باید شفاف شود. من خیلی روی ایده نقشه‌راه و تقویم و چیزهای دیگر متمرکز نیستم. مشخص است که روندی طولانی است و مرتبط با مسائل مختلف و مرئبط به مکان‌های مختلف؛ یک ترتیباتی وجودخواهد داشت ما نمی‌توانیم همه را همزمان و در یک روز  و یک هفته انجام دهیم. بنابراین ترتیباتی وجود خواهد داشت قطعا باید این کار را بکنیم. در خصوص زمانبندی بدون وارد شدن به تاریخی مشخص که خیلی به این کار علاقه ندارم، (باید بگویم) ما نمی‌خواهیم آن را بی‌انتهای بگذاریم، باید به یک نقطه برسیم، هر چه زودتر بهتر که من قادر به نتیجه‌گیربی باشم.

وی در بخش دیگری از سخنانش توضیح داد: قطعا آژانس هرگز روندی که آغاز کرده را به دلیل لزوم شفاف‌سازی موقعیت‌های‌ خاص در ایران به خاطر دلیل سیاسی پایان نمی‌دهد. آژانس به این شکل کار نمی‌کند و من به عنوان مدیرکل هرگز این کار را نمی‌کنم؛ بنابراین کاری که باید با ایران بکنیم این است که دور میز بنشینیم و این مسائل را شفاف کنیم. تنها راهی که ‌این‌ها کنار گذاشته شوند، فراهم کردن رضایت کامل آژانس از شفاف‌سازی است. 

او در خصوص تعاملاتش با ایران و پیشرفت در این خصوص در ماه‌های گذشته به گفتن این که «به سختی کار می‌کنیم»، بسنده کرد. وی سپس با سوالی در این خصوص که چرا گزارش فصلی آژانس درباره ایران به اعضا ارائه نشده و چه زمانی قرار است این کار انجام شود، باز هم گفت که «ما به سختی در حال کار هستیم». 

* نگرانی از حمله به سایت‌های هسته‌ای اوکراین نداریم

او در خصوص بحران اوکراین و احتمال مورد هدف قرار گرفتن تاسیسات اتمی این کشور گفت: من در تماس با همتایان روس هستم و متقاعد شده‌ام که چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد قطعا باید مطمئن شویم که مشکل تصادفی و غیرعمدی وجود نخواهد داشت و این یک احتمال است تا زمانی که درگیری هست. بنابراین ما درباره آن بحث می‌کنیم. ما همه چیز را پوشش می‌دهیم. 

گروسی درباره روند کنونی نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اوکراین با توجه به شرایط خاص آن گفت: در واقع ما تعدادی دستگاه نظارت از راه دور فعال را داریم که به طور نرمال کار می‌کنند و مهر و موها و سایر جنبه‌ها را بررسی می‌کنند. بنابراین در این زمینه می‌توانیم فعالیت‌های پادمانی خود را ادامه دهیم. ما همچنین بازرسی‌های فیزیکی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم، نه در حال حاضر (فعلاً انجام نمی‌شود).

وی سپس درباره اطلاعاتی مبنی بر این که این نهاد اتمی بازرسی‌ها را در اوکراین کنار گذاشته، این مسئله را رد کرد و گفت که تداوم فعالیت‌های پادمانی به خطر نیفتاده است.

مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در توضیح درباره وضعیت اوکراین افزود: «وضعیت اوکراین همانطور که در بیانیه خود گفتم پیچیده است و درک آن دشوار است زیرا از یک طرف فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای عادی است و همچنین سایر سایت‌ها از جمله چرنوبیل، اما این به آن معنا نیست که همه چیز خوب است و قطعا در آنجا درگیری در جریان است با همه خطرات و محدودیت‌های همراهش».  

وی در ادامه در خصوص نگرانی از وضعیت نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین توضیح داد: باید به تاسیاست هسته‌ای که در سراسر اوکراین وجود دارید توجه کنید، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این وضعیت که همه ما شاهد آن هستیم این است که یک درگیری نظامی در کشوری در جریان است که برنامه هستهای گستردهای دارد. ۱۵ رآکتور هسته‌ای، ۴ نیروگاه بزرگ هسته‌ای و همه تاسیسات مرتبط با آن‌ها؛ بنابراین مواد هسته‌ای زیادی وجود دارد و این که این تاسیسات بیش از نیمی از برق این کشور را تامین می‌کند. پس این خودش حرف زیادی برای گفتن دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال حمله به تاسیسات اهسته‌ای اوکراین گفت: از نظر احتمال، وقتی درگیری هست احتمال حمله یا برخورد اتفاقی وجود دارد، در خصوص حمله ما انتظار آن را نداریم و معتقدم همه کشورها بدون استثنا به تصمیم‌های آزانس و کنفرانس عمومی احترام خواهند گذاشت و سال‌ها قبل همه ما توافق کردیم که هرگز به یک تاسیسات هسته‌ای حمله و یا تهدیدی برای آن ایجاد نکنیم. فکر می‌کنم فدراسیون روسیه هم بیان کرده که این کار را نخواهد کرد اما مواردی داشتیم که مکان‌ها، تاسیسات یا محوطه آن‌ها تصادفا هدف برخورد بر اثر گلوله‌باران یا حتی در یک مورد موشک قرار گرفته است. باید اطمینان یابیم که این موارد اتفاق نمی‌افتد.

او در خصوص نگرانی جهان با توجه به درگیری‌های اوکراین گفت: به لحاظ کلی باید همیشه بسیار نگران و دغدغه‌مند درباره جنگ و استفاده از نیرو (نظامی) باشیم. اما در مورد ماموریتی که من دارم، تلاش می‌کنیم که اطمینان یابیم رنج مضاعفی به دلیل انتشار رادیواکتیو یا هر چیزی در ارتباط با تاسیسات هسته‌ای نداشته باشیم. /فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها