«فردا» گزارش می‌دهد

توافق در وین معطل گزارش مثبت گروسی است؟

کد خبر: 1133630

برخی تحلیلگران و رسانه‌ها معتقدند که اگر گروسی در سفر به تهران گزارش مثبتی ارائه دهد، توافق در وین در دسترس خواهد بود اما یک منبع مطلع گفته که غیر از پادمان ۳ موضوع حل نشده دیگر هم باقیست.

توافق در وین معطل گزارش مثبت گروسی است؟

گروه سیاست سایت فردا - رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز وارد تهران شد. سفری مهم که گفته می‌شود بر مذاکرات هسته‌ای جاری در وین تاثیرگذار است. آن هم در شرایطی که اغلب تحلیلگران و مقامات غربی معتقدند مذاکرات مربوطه در مرحله‌ای حساس و ویژه قرار دارد. 

گروسی قبل از عزیمت به سوی تهران گفته بود که این مرحله حساس است اما رسیدن به نتیجه‌ای که برای همه مثبت باشد، ممکن است. 

اینکه نتیجه سفر گروسی چیست و در نتیجه رایزنی‌ها و بازدیدهایش در تهران چه گزارشی ارائه می‌دهد، به زودی مشخص خواهد شد اما باید دید که آیا مثبت بودن گزارشات او مسیر توافق را در وین هموار می‌کند. 

برخی گمان می‌کنند که پاسخ منفی است و اختلافات باقی مانده در مذاکرات هسته‌ای بیش از این حرف‌ها است. مثلا «اقتصاد آنلاین» نوشته: «در پی عملیات روانی برخی مقامات و رسانه‌های اروپایی و آمریکایی مبنی بر اینکه همه مسائل حل و فصل شده و نتیجه مذاکرات به سفر گروسی به تهران گره خورده است، یک منبع مطلع تاکید کرد که غیر از موضوع پادمانی، دست‌کم ۳ موضوع دیگر نیز هنوز باقیست و گفتگوها درباره آن ادامه خواهد داشت.»

این منبع مطلع تاکید کرد «موضوع پادمان‌ها از مسایل بسیار مهم است که برخورد منطقی آژانس و رفتار معقول ۴+۱ می‌تواند نقش مهمی در نتیجه بخشی مذاکرات ایفا کند». با این حال این همه ماجرا نیست و ۳ مساله دیگر نیز باقی است.

این منبع مطلع خاطرنشان کرد «ایران حداکثر انعطاف ممکن را در مذاکرات به خرج داده و هم اینک توپ در زمین ۴+۱ است که با تصمیم منطقی مذاکرات را به نتیجه برسانند.»

درستی یا نادرستی این تحلیل هم به زودی مشخص خواهد شد. باید صبر کرد و دید که گروسی در بازگشت از تهران چه می‌گوید و همچنین مذاکره‌کنندگان اروپایی که برای مشورت به پایتخت‌های خود رفته‌اند، با چه موضعی برمی‌گردند. مهم‌تری اینکه آمریکا به عنوان عضو خارج از برجام که طرف اصلی مناقشه هم است،  چه رویه‌ای در پیش می‌گیرد و حاضر می‌شود همه خط قرمزهای باقی‌مانده ایران را بپذیرد یا همچنان سعی می‌کند که با ابراز خوشبینی‌ها فضاسازی رسانه‌ای کرده و با تهدیدها و ضرب الاجل‌ها توپ را در زمین ایران اندازد. 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها