جلسه نوبت سوم بررسی بودجه /سقف معافیت مالیاتی هنرمندان/ عذرخواهی ویس کرمی از مردم

کد خبر: 1133818

بیست و یکمین جلسه مجلس شورای اسلامی برای بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ آغاز شد.

جلسه نوبت سوم بررسی بودجه /سقف معافیت مالیاتی هنرمندان/
عذرخواهی ویس کرمی از مردم

 جلسه علنی نوبت سوم امروز (شنبه ۱۴ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ دقایقی پیش به ریاست علی نیکزاد و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد.

نمایندگان مجلس از اول اسفند ماه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ را آغاز کردند و هنوز بررسی بخش درآمدی این لایحه در صحن مجلس به اتمام نرسیده است.

تولید محصولات فرهنگی امری حیاتی برای کشور است

نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای تاکید کردند که تولید محصولات فرهنگی به طور خاص نوشت افزار امری حیاتی برای کشور تلقی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی نوبت سوم امروز (شنبه، ۱۴ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی بیانیه ۲۰۰ تن از نمایندگان در حمایت از صنعت نوشت‌افزار ایرانی قرائت شد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سبب فخر و دلگرمی است که فعالان صنعت نوشت‌افزار جبهه فرهنگی کشور توانسته‌اند با تکیه بر توانمندی‌های جوانان کشور ضمن تولید لوازم‌التحریر ایرانی با کیفیت سبب فخر و خرسندی مقام معظم رهبری شوند.

بی شک همانطور که مقام معظم انقلاب فرموده‌اند تولید محصولات فرهنگی به طور خاص نوشت‌افزار امری حیاتی برای کشور تلقی می‌شود چراکه این صنعت علاوه بر نقش‌آفرینی در زمینه‌های اقتصادی و اشتغالزایی می‌تواند به عنوان رسانه‌ای برای هویت‌آفرینی و انتقال معانی مبتنی بر آموزه‌های تاریخی، تمدنی و اسلامی عمل کند و در قبال تهاجمات فرهنگی دشمن ما را از وادی انفعال خارج کند.

افزایش کیفیت، سهم بازار داخل و نقش‌آفرینی در بازارهای منطقه به عنوان مأموریتی مهم برای فعالان این صنعت قلمداد می‌گردد و نمایندگان مجلس نیز ضمن قدردانی از حمایت مقام معظم رهبری از فعالان این صنعت، بر خود وظیفه می‌دانند تا تحقق این مأموریت و تسهیل موانع و چالش‌های این صنعت و همچنین تسهیل‌گری در ارتباط و همکاری با دیگر دستگاه‌های مرتبط جهت معرفی و رونق بیشتر این صنعت تلاشی مضاعف کنند و از هیچ کوششی در این زمینه فروگذار نکنند.

 

مجلس برای معافیت مالیاتی هنرمندان سقف گذاشت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با معافیت مالیاتی هنرمندان تا سقف ۲۶۰ میلیون تومان درآمد در سال موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان در جلسه علنی نوبت سوم امروز (شنبه ۱۴ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با پیشنهاد اصلاحی در جزء (۱) بند (ق) تبصره (۶) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس این مصوبه، معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک درسی حذف می‌شود و معافیت مالیاتی بازیگران، اجرای صحنه خوانندگی (کنسرت) و تهیه‌کنندگی، نشر و تکثیر و پخش آثار موسیقیایی، حراجی آثار هنری موضوع بند (ل) ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم فقط تا سقف دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال در سال قابل اعمال است و بعد از آن حسب مورد به نرخ قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات است.

مخالفت مجلس با معافیت مالیاتی فرهنگیان و پزشکان مناطق محروم

مخالفت مجلس با معافیت مالیاتی فرهنگیان و پزشکان مناطق محروم

نمایندگان مجلس در مصوبه ای با معافیت مالیاتی فرهنگیان و پزشکان مناطق محروم مخالفت کردند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی شیفت شب امروز(شنبه)مجلس در جریان بررسی موارد ارجاعی بودجه ۱۴۰۱ از کمیسیون تلفیق به صحن مجلس، جزء الحاقی ۱ و ۲ بند الف تبصره ۱۲ را حذف کردند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز مجلس ابتدا با جزء الحاقی ۱ بند الف تبصره ۱۲ موافقت کردند، اما در ادامه و  در مذاکرات جلسه نوبت عصر بر این مهم تاکید شد که تصویب این جزء نیازمند دو سوم رای نمایندگان است، بر همین اساس این جزء باری دیگر به رای نمایندگان گذاشته شد ولی رای کافی را کسب نکرد.

اکنون در شیفت شب مجلس نیز نمایندگان پیشنهادات خود را نسبت به این موضوع مطرح کردند و هیچکدام از پیشنهادات رای لازم را کسب نکرد، در پایان نیز حذف این جزء به رای گذاشته شد و مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت.

بر اساس جزء الحاقی۱ بند الف تبصره ۱۲ که حذف شد، پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص، فرهنگیان، آموزگاران، دبیران، مشاوران و مربیان تربیتی شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم کشور و صعب العبور و مناطق کوهستانی از پرداخت مالیات سالانه تا سقف  دومیلیارد و چهارصد میلیون(۲.۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال معاف می باشند.

در ادامه نیز جزء الحاقی ۲ این بند به رای گذاشته شد و رای کافی را کسب نکرد و در ادامه حذف آن مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت.

بر اساس جزء الحاقی۲ که حذف شد، اعضای هیأت علمی بالینی تمام وقت جغرافیایی و نیز پزشکان متخصص و فوق تخصص بالینی تمام وقت جغرافیایی شاغل در بخشهای دولتی، مشمول پرداخت مالیات موضوع این جزء به نرخ ده درصد(۱۰%) هستند.

بیانیه ۲۰۰ نماینده مجلس در حمایت از نوشت‌افزار ایرانی

بیانیه ۲۰۰ نماینده مجلس در حمایت از نوشت‌افزار ایرانی [کلیک و کشیدن برای جابجایی]

۲۰۰ نماینده مجلس با صدور بیانیه ای از نوشت‌افزار ایرانی حمایت کردند.

به گزارش ایسنا، متن این بیانیه که سید محسن دهنوی عضو هیات رییسه، در شیفت سوم جلسه علنی مجلس شورای اسلامی قرائت کرد، به شرح زیر است:

« سبب فخر و دلگرمی است فعالان صنعت نوشت‌افزار در جبهه فرهنگی کشور توانستند با تکیه بر توانمندی‌های جوانان کشور ضمن تولید لوازم التحریر ایرانی، سبب فخر و خرسندی مقام معظم رهبری شوند. همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، تولید محصولات فرهنگی و به طور خاص نوشت افزار امری حیاتی برای کشور تلقی می‌شود چرا که این صنعت علاوه بر نقش‌آفرینی در زمینه اقتصادی، می‌تواند به عنوان رسانه‌ای برای هویت آفرینی و انتقال معانی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی، تاریخی و تمدنی کشور عمل کند و در قبال تهاجم فرهنگی کشور ما را از وادی انفعال خارج کند. افزایش کیفیت، سهم بازار داخل و نقش آفرینی در بازارهای منطقه به عنوان ماموریتی مهم برای فعالان این صنعت قلمداد می‌شود. نمایندگان مجلس ضمن قدردانی از حمایت مقام معظم رهبری بر خود واجب می‌داند تا برای تحقق ماموریت مذکور موانع را از پیش بردارد. و همچنین تسهیل گری در ارتباط و همکاری دیگر دستگاه‌های مرتبط برای رونق این صنعت تلاش کند و از هیچ کوششی فروگذار نکند.»

ویس کرمی از مردم عذرخواهی کرد

دبیر کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی به خاطر این که اخیرا در توئیتی برای مخالفین طرح صیانت از دو عبارت «گرگ های مجازی» و «سگ های قلاده بلند‬⁩» استفاده کرده بود از مردم عذرخواهی کرد.

به گزارش ایسنا، مهرداد ویس کرمی نماینده خرم آباد و عضو هیات رییسه کمیسیون مشترک طرح صیانت از حقوق کاربران از فضای مجازی در بیانیه ای با عنوان «پیام اعتذار و روشنگری دکتر ویسکرمی خطاب به مردم شریف ایران» گفت:

"بسمه تعالی"

خدمت مردم شریف ایران اسلامی

با سلام و عرض ادب

به دنبال انتشار توییت اخیر اینجانب در مورد «ضرورت قانونمندی فضای مجازی»، اصطلاحاتی که ناظر به «دشمنان مردم و انقلاب اسلامی» بود از سوی برخی جریانات سیاسی با لطایف الحیلی به عنوان توهین به مردم ایران، منتقدان یا مخالفان «طرح موسوم به صیانت...»  تفسیر و باعث رنجش برخی از هموطنان عزیز، موکلان و بهانه آزار روانی مردم شریف لرستان و موج سواری دشمنان انقلاب و فرصت طلبان داخلی گردید که علیرغم انکار و توضیحات بعدی بنده نیز گویا این تلقی برطرف نگردیده است.

با کمال تواضع اعلام می دارم، بنده به عنوان نماینده مردم، کمترین  ایجاد رنجش مردم انقلابی ایران را بر خود حرام دانسته و از این که چنین برداشتی باعث رنجش خاطر برخی از هموطنان گردید، متأسفم.

بدین وسیله جهت تجدید ارادت به ملت شریف ایران و جلوگیری از سوء استفاده دشمنان پلید انقلاب اسلامی، از پیشگاه ملت شریف کشورم، بابت شائبه‌ ایجاد شده پوزش می طلبم و بار دیگر مؤکدا اعلام می‌دارم که از ابتدا نیز به هیچ وجه منظور بنده عموم مردم یا منتقدان و مخالفان طرح صیانت نبوده اند.

ضمن رد هرگونه اتهام مخالفت با اینترنت و فضای مجازی، هیچکدام از نقل قول های منتشر شده از بنده جز مواردی که در رسانه اینجانب منتشر شده باشد تایید نمی کنم و موارد بسیاری از آنها جعلی و ساختگی است.

و العاقبه للمتقین

مهرداد ویس‌کرمی - ۱۴۰۰٫۱۲٫۱۴»

این نماینده مجلس پیشتر در حساب کاربری خود در پلتفرم تویتر نوشته بود:

در تبیین دلایل مخالفت های صورت گرفته با طرح صیانت نوشت:

«فضای مجازی؛

به دلیل اهمیت، موضوعی حاکمیتی و محتاج قانونگذاری است.

‌۲. در کشورهای پیشرفته قانونمند است.

‌۳. چند وجهی، پیچیده و نیازمند مدیریت فراقوه ای است.

‌۴. گرگ های مجازی و  ⁧سگهای قلاده بلند‬⁩ غربگرا از قانونمندی آن می‌ترسند.

‌۵. قانونمندی، به نفع کسب و کارهای سالم مجازی است.»

استفاده از دو عبارت «گرگ های مجازی و سگ های قلاده بلند‬⁩» در این توییت با واکنش های متعددی در فضای مجازی روبرو شد تا جایی که ویس کرمی ساعاتی بعد توییت دیگری برای ارائه توضیحاتی منتشر کرد و نوشت:

«سگ های قلاده بلند‬⁩ توهین نیست بلکه تعبیری است که ⁧‫ریچارد المان‬⁩ (رئیس قدیم سازمان سیا) در مورد کسانی به کار می برد که کورکورانه و بدون مزد و مواجب، مقلد و مروج تفکر لیبرال دموکراسی آمریکایی هستند؛ بلند بودن قلاده به این معناست که نمی دانند با چند واسطه و نامحسوس، کنترل می شوند!»

وی همچنان روز گذشته نیز در پیامی دیگر در این پلتفرم مجازی بر مواضع خود در توئیتی نوشت:

«با هیچ قاعده ای نمی توان مصداق «بند ۴» این توئیت را «مردم شریف ایران» یا «منتقدان طرح صیانت» دانست؛ بلکه مصادیق آن امثال «زم» و «نوکران اجنبی وطنی» است.

این ‫جریان تحریف‬⁩ است که با فریب رسانه ای، ضمن فرار به جلو، به مردم شریف ایران توهین کرده است.»

با این حال در پی تداوم واکنشهای گسترده، ویس کرمی از مردم عذرخواهی کرد.

مصوبه مجلس برای کاهش قیمت کالاهای اساسی و دارو

نمایندگان مجلس نرخ حقوق گمرکی برای کالا‌های اساسی را یک درصد تعیین کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت سوم مجلس شورای اسلامی مصوب کردند نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در همه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی بر اساس برابری نرخ ارز اضافه شده بانک مرکزی نرخ سامانه مبادله الکترونیکی(ای.تی.اِس) در روز اظهار و مطابق قانون امور گمرکی می­باشد.

بر این اساس درسال ۱۴۰۱ نرخ چهاردرصد حقوق گمرکی مذکور در ماده یک قانون امور گمرکی برای کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و همچنین نهاده ­های کشاورزی و دامی  به یک درصد تقلیل می­ یابد.

این مصوبه مجلس باعث کاهش قیمت کالاهای اساسی می شود.

اختصاص منابع یارانه معیشتی از محل اصلاح قیمت بنزین در سال ۹۸

نمایندگان مجلس منابع یارانه معیشتی از محل اصلاح قیمت بنزین نسبت به قیمت قبل از سهمیه‌بندی در سال ۱۳۹۸ را مشخص کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی نوبت سوم امروز (شنبه، 14 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با جزء 2 بند الف تبصره 14 ماده واحده با 111 رأی موافق، 60 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 192 نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند.

در جز 2 بند الف تبصره 14 ماده واحده این لایحه آمده است: منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین نسبت به قیمت قبل از سهمیه‌بندی در سال ۱۳۹۸، پس از کسر منابع لازم جهت پرداخت یارانه های معیشتی مشمول عوارض و مالیات بر ارزش افزوده و سهم چهارده و نیم‌درصد (14.5%) شرکت ملی نفت ایران می‌شود.

براساس این گزارش بند الحاقی 2 تبصره 18 لایحه بودجه نیز برای بررسی بیشتر به اداره قوانین مجلس شورای اسلامی ارسال شد./

وزارت اقتصاد موظف به اخذ فیش واریزی درآمد مشمول مالیات بازرگانان شد

با موافقت نمایندگان وزارت اقتصاد موظف شد تا فیش واریزی درآمد مشمول مالیات مودیان دارای کارت بازرگانی را اخذ کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی نوبت سوم امروز (شنبه، 14 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با پیشنهاد رحیم زارع در خصوص اصلاح بند الحاقی 2 تبصره 18 لایحه مذکور موافقت کردند.

در بند الحاقی 2 اصلاح شده تبصره 18 آمده است: وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق ادارات کل موظف است هنگام صدور تسویه حساب های آن دسته از مودیان مالیاتی که دارای کارت بازرگانی می باشند اصل فیش واریزی سه در هزار درآمد مشمول مالیاتی که به حساب اتاق بازرگانی ایران و اتاق تعاون ایران واریز شده و به تائید اتاق ها رسیده را دریافت نماید./

نرخ حقوق گمرکی کالاهای اساسی، دارو و نهاده های دامی یک درصد تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دربررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با تقلیل نرخ چهاردرصد حقوق گمرکی برای کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات پزشکی و نهاده ­های دامی به یک درصد موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نوبت سوم شنبه(۱۴ اسفندماه) که از ساعت ۱۹ در صحن علنی برای بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱ آغاز شده است، در اجزاء (۱)‌و (۲) بند (ه) تبصره (۷) لایحه که پیش از این مراعا مانده بود، تصویب شد.

بر اساس جزء (۱) بند (هـ)، نرخ ارز محاسبه ارز گمرکی کالاهای وارداتی در همه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی، بر اساس برابری نرخ ارز اعلام ­شده بانک مرکزی نرخ سامانه مبادله الکترونیکی(ای.تی.اِس) در روز اظهار و مطابق ماده (۱۴) قانون امور گمرکی می­ باشد.

همچنین در جزء (۲)‌بند (ه) آمده است: درسال ۱۴۰۱ نرخ چهاردرصد حقوق گمرکی مذکور در صدر بند (د) ماده (۱) قانون امور گمرکی برای کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و همچنین نهاده ­های کشاورزی و دامی به یک درصد تقلیل می­ یابد.

«مصطفی طاهری» نماینده مردم زنجان و تعدادی از نمایندگان اصلاح جزء(۱) را مطرح کردند که به تصویب رسید و این پیشنهاد در جزء (۱) لحاظ شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها