داستان مسکو - کی‌یف بالاخره به وین رسید!

کد خبر: 1133876

بالاخره اتفاق افتاد. همان چیزی که بسیاری انتظار و نگرانی‌اش را داشتند و حتی از ندیدن نشانه‌های آن تعجب می‌کردند. پیامدهای تجاوز یکی از بازیگران برجام یعنی روسیه به اوکراینی که حمایت چندین بازیگر دیگر را با خود دارد، سرانجام به مذاکرات احیای برجام در وین هم رسید.

داستان مسکو - کی‌یف بالاخره به وین رسید!
 بعد از چالش طولانی‌مدت ایران با بقیه بازیگران برجام بر سر تضمین، حالا روسیه است که تضمین دیگری می‌خواهد. وزیر خارجه روسیه دیروز از درخواست روسیه برای دریافت تضمین درباره تحریم‌های اخیر روسیه و ارتباط آن با ایران خبر داد. این در حالی است که بدون این اتفاق نیز طرف‌های توافق مدام بر وجود و نیاز به حل «چالش‌های باقی‌مانده» تأکید داشتند. در‌واقع دیروز رافائل گروسی برای رسیدگی به یکی از این چالش‌های باقی‌مانده در تهران بود و با مقامات ایران دیدار داشت. سرگئی لاوروف، در‌این‌باره گفته است: «روسیه از واشنگتن خواسته است تا قبل از به‌نتیجه‌رسیدن مذاکرات وین بر سر احیای برجام تضمین کند که تحریم‌های اخیر علیه مسکو به همکاری این کشور با ایران ارتباطی پیدا نمی‌کند». وزیر خارجه روسیه در یک نشست خبری گفت: «از سوی روسیه مشکلاتی وجود دارد. ما از همکاران آمریکایی خود ضمانت‌های کتبی خواسته‌ایم تا تحریم‌ها بر حق ما برای تجارت کامل و آزاد اقتصادی، سرمایه‌گذاری و همکاری‌های فنی-نظامی با ایران تأثیر نگذارد».‌ صحبت‌های لاوروف البته در‌حالی مطرح شده است که هیئت‌های اروپایی مذاکره‌کننده در وین بار دیگر برای مشورت و گزارش به پایتخت‌ها برگشته‌اند. استفانی القاق، رئیس هیئت مذاکره‌کننده بریتانیا در مذاکرات احیای برجام این خبر را اعلام کرد و گفت نمایندگان سه کشور اروپایی طرف برجام برای مشورت و ارائه گزارشی از وضعیت گفت‌وگوها به پایتخت‌هایشان باز‌می‌گردند. القاق البته هم‌زمان بار دیگر تکرار کرد: «[به توافق] نزدیک هستیم» با‌این‌حال میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه به خبرنگاران گفت: «ما در اواسط هفته آینده به توافق خواهیم رسید».

از سوی دیگر، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز در تهران با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران دیدار کرد. او که با استقبال بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی برای رسیدگی به مسئله اختلافات بر سر مسائل پادمانی باقی‌مانده به ایران آمده بود، دیروز در نشست خبری مشترک با اسلامی گفت: «تلاش کردیم عمل‌گرایانه پیش رویم و متخصصان ما نظام‌مند تبادل نظر کردند چون ما در پایان به یک موفقیت نیاز داریم». مدیر‌کل آژانس افزود: «این مسئله از چند جهت مهم است؛ بر کسی پوشیده نیست که الان مذاکرات مرتبط درباره احتمال بازگشت ایران و کشورهای دیگر به برجام در جریان است و با توجه به اینکه مذاکرات ما موازی آن است، این دو روند به هم متصل و وابسته است. در‌صورتی‌که ایران و آژانس درباره این مسائل پادمانی تفاهم نداشته باشند، تصور اینکه یک توافق جامع مثل برجام محقق شود، وجود ندارد». رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در این نشست گفت: «امروز با آقای گروسی مسائل باقی‌مانده در سفرهای گذشته ایشان و سفر همکارانمان را مرور کردیم و به یک جمع‌بندی رسیدیم و بنا شد تا آخر خرداد مدارکی که لازم است، بین ایران و آژانس تبادل شود». وی اضافه کرد: «موارد ادعایی باید برای همیشه بسته شود و بیش از این مزاحمت برای مردم ایران ایجاد نکند. براساس توافقی که بین ما و آژانس حاصل شده و امروز بیانیه‌ای صادر می‌شود، تا خرداد این کار را انجام می‌دهیم و اگر کسی مزاحمتی سر راه ما ایجاد کند، اختیار داریم از ابزار خود استفاده کنیم». ایران مصر است که پرونده‌های پادمانی بین ایران و آژانس نیز هم‌زمان با اعلام هر‌گونه توافقی، بسته اعلام شوند./ شرق

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها