چرایی فضاسازی علیه روسیه و چین درباره احیای برجام

کد خبر: 1133892

کارشناس مسائل بین الملل گفت: گرفتن تضمین جزو خواسته‌ها و خطوط قرمز ایران در مذاکرات بوده که این مطالبه به حق اکنون طرفدار پیدا کرده و کشورهای روسیه و چین هم بر این خواسته ایران در حال پافشاری هستند.

چرایی فضاسازی علیه روسیه و چین درباره احیای برجام

مهدی خانعلی زاده کارشناس مسائل اروپا و بین الملل با اشاره به در خواست روسیه و چین از آمریکا مبنی بر دادن تضمین در برجام، اظهار داشت: یکی از نکاتی که در مذاکرات برجامی سال 2015 مطرح شد و همچنین در مذاکرات کنونی بر آن تاکید شد این بود که دولت آمریکا به دلیل آن که توافق را در ساختار سیاسی خودش ثبت نمی کند و در کنگره تصویب نمی کند و صرفا دستور اجرایی رئیس جمهور است برای اجرا شدن آن تضمینی وجود ندارد.

وی ادامه داد: حتی در دولت اوباما هم این موضوع اجرا نشد تا جایی که حتی آقای سیف رئیس بانک مرکزی دولت آقای روحانی اذعان کرد که ایران از اقتصاد جهانی هیچ انتفاعی نبرده است و بعد از روی کار آمدن دولت ترامپ شاهد بودیم که وی به راحتی و بدون هیچ بازخواست و هزینه ای از برجام خارج شد.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به لزوم تضمین دادن آمریکا، تصریح کرد: همین مسئله باعث شده است علاوه بر ایران که به صورت جدی دنبال کسب تضمین از طرف آمریکایی است دو کشور روسیه و چین هم این مطالبه را مطرح کنند.

خانعلی زاده افزود: ایران، چین و روسیه به دنبال این هستند که تضامینی برای اینکه آمریکا به تعهداتش عمل کند، داده شود این درحالی است که طرف آمریکایی بارها تکرار کرده است که نمی تواند تضمین بدهد.

وی گفت: یکی از نکاتی که تضمین در این زمینه مهم است مسئله رفع تحریم تسلیحاتی است زیرا از مهر ماه سال پیش طبق مفاد برجام باید تحریم تسلیحاتی ایران لغو و مراودت در این راستا به صورت عادی انجام می شد اما این اتفاق نیفتاد.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: به نظر می رسد در شرایط کنونی این اقدام موثر از طرف روسیه و چین برای پر کردن دست ایران به‌منظور کسب تضمین و تامین منافع ملی است.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به برخی فضاسازی ها علیه این اقدام روسیه و چین، بیان داشت: اینکه آمریکا تضمین دهد و همه طرف ها بتوانند با هم مراوده داشته باشند این به نفع ایران است یا نه؟ جواب آن قطعا مشخص است. اما به نظر می رسد برخی از داخلی ها که اعلام مخالفت می کنند با این مسئله علاوه بر اینکه نشان می دهند با اقتصاد ایران دشمنی دارند و نمی خواهند معیشت مردم ایران از یک توافق جدی تامین شود به دنبال این مورد هستند که این توافق بهم بخورد.

خانعلی زاده گفت: به نظر می رسد برخی افرادی که در داخل کشور فضاسازی هایی علیه توافق می کنند نگرانی و ناراحتی از تامین منافع ملی ایران و کسب دست برتر در مذاکرات دارند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: از همان ابتدا گرفتن تضمین جزء خواسته ها و خطوط قرمز ایران بوده و اکنون مطرح شدن آن از زبان روسیه و چین چیز جدیدی نیست و این موضوع خواسته به حق ایران بوده و اکنون طرفدار پیدا کرده است و کشورهای روسیه و چین بر این خواسته ایران در حال پافشاری هستند. یعنی این دو کشور با این حرکت، خواسته اصلی ایران را تأیید و بر صحت آن تأکید کردند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها