رضایی کوچی: ارز ترجیحی طی پروسه‌ای طولانی حذف شود

کد خبر: 1134171

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دولت یک دفعه و بدون در نظر گرفتن راهکار جایگزین ارز ترجیحی این کالاها را حذف کند معیشت مردم دچار مشکل می‌شود.

رضایی کوچی: ارز ترجیحی طی پروسه‌ای طولانی حذف شود

محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به مجوز مجلس به دولت برای حفظ یا حذف ارز ترجیحی، اظهار داشت: حذف یکباره ارز ۴۲۰۰ تومانی آسیب زاست و می‌تواند مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورد.

وی بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از کالاهای اساسی با قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌شود و اگر دولت یک دفعه و بدون در نظر گرفتن راهکار جایگزین، ارز ترجیحی این کالاها را حذف کند، معیشت مردم دچار مشکل می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت اگر به دنبال حذف ارز ترجیحی است، باید این کار را در چند مرحله انجام دهد و نباید در یک مقطع و به یکباره ارز ترجیحی همه کالاهای اساسی را حذف کند.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: معمولاً در کشور ما زمانی که قیمت یک کالا افزایش پیدا می‌کند، تاثیر آن روی قیمت بسیاری از کالاهای دیگر دیده می‌شود، چرا که نظارت سیستماتیک برای کنترل قیمت‌ها وجود ندارد.

ارز ترجیحی طی پروسه‌ای طولانی حذف شود

رضایی کوچی تاکید کرد: بنده هم معتقدم که ارز ترجیحی باید حذف شود، اما این اقدام باید در یک مقطع زمانی طولانی و پس از کار کارشناسی انجام شود. اگر دولت تصمیم بگیرد و ارز ترجیحی کالاهای اساسی را به صورت یکباره حذف کند، شوک جدی به قیمت‌ها وارد می‌شود که جامعه دیگر کشش افزایش قیمت‌ها را ندارد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه مجلس، اگر دولت بخواهد ارز ترجیحی را در سال ۱۴۰۱ حذف کند، موظف است مابه‌التفاوت آن را از طریق کالابرگ الکترونیک به مردم اختصاص دهد، به نحوی که قیمت کالاهای اساسی و دارو به نرخ شهریور ۱۴۰۰ به دست مردم برسد، گفت: متاسفانه هنوز راهکار جایگزین ارز ۴۲۰۰ تومانی تعریف و مشخص نشده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید یک جایگزین مشخص برای ارز ترجیحی در نظر گیرد و باید برای ما محرز شود که دولت با چه سازوکاری می‌خواهد مابه‌التفاوت ارز ترجیحی را از طریق کالابرگ الکترونیک به مردم اختصاص دهد. دولت هنوز برنامه‌ای برای جایگزین ارز ترجیحی ارائه نداده است.

رضایی کوچی اظهار داشت: نحوه و سازوکار اعطای کالابرگ الکترونیک به مردم باید شفاف و مشخص شود. دولت پیش از حذف یکباره ارز ترجیحی کالاهای اساسی، باید پیش‌بینی‌های لازم را در نظر گیرد. برای مجلس توجه به معیشت مردم بسیار اهمیت دارد و دولت قبل از تصمیم‌گیری برای ارز ترجیحی باید این موضوع را لحاظ کند و معیشت مردم را در نظر گیرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها