یارانه نقدی | زمان واریز یارانه نقدی | یارانه نقدی اسفند ماه | یارانه جدید

خبر خوش؛ یارانه نقدی 3 برابر شد | زمان واریز یارانه نقدی جدید اعلام شد

کد خبر: 1134282

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه 16 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بندهای (ب) و (ج) تبصره 14 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

خبر خوش؛ یارانه نقدی 3 برابر شد | زمان واریز یارانه نقدی جدید اعلام شد

 نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه 16 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بندهای (ب) و (ج) تبصره 14 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بند (ب) تبصره 14 ماده واحده لایحه بودجه 1401 کل کشور؛

- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مکلف است حداکثر ظرف سه(3) ماه پس از ابلاغ این قانون، ضمن دهک بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه بگیر از طریق شاخص ها و اطلاعات و داده های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام نماید، شناسایی و دهک بندی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می گیرد. سه دهک بالای درآمدی نسبت به افزایش یارانه فرزندان خانواده های دهک های اول تا چهارم دارای حداقل 3 فرزند تحت تکفل که هیچکدام از والدین در دستگاه های مذکور ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه ایران شاغل نمی باشند، به میزان 3 برابر یارانه مصوب سایرین دریافت نمایند.

سازمان هدفمندسازی یارانه ها موظف است نسبت به ثبت نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق ضوابط اقدام نماید.

نمایندگان مردم در مجلس شرایط افزایش ۳ برابری یارانه فرزندان خانواده های دهک های اول تا چهارم دارای حداقل ۳ فرزند تحت تکفل که هیچکدام از والدین در دستگاه های مذکور ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه ایران شاغل نمی باشند را مشخص کردند.

کلیه دستگاههای اجرائی ماده(29) قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی، سازمان بورس و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف به همکاری و ارائه اطلاعات به صورت آنلاین و رایگان به وزارت مذکور می باشند.

براساس بند (ج) تبصره 14 ماده واحده لایحه بودجه 1401 کل کشور؛

- منابع ارزی مندرج در بخش منابع  جدول  این تبصره بلافاصله توسط شرکت های تابعه وزارت نفت به حساب ارزی افتتاح شده توسط خزانه‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی به نام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واریز و به محض وصول توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی(ای.تی.اِس) تسعیر و مستقیماً به حساب ریالی سازمان مذکور واریز و به صورت کامل صرف  مصارف جدول این تبصره می‌ شود.

آیین نامه اجرائی این تبصره توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارتخانه های نفت، امور اقتصادی و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد./خانه ملت

حذف یارانه نقدی

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمادگی دارد در صورت تصویب قانون با استفاده از سامانه‌های موجود افراد ثروتمند را از یارانه حذف کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد مسأله حذف یارانه افراد ثروتمند، گفت: سامانه‌های ما مانند پایگاه جامع رفاه ایرانیان همین الان این امکان‌ را دارد که افراد ثروتمند را شناسایی کنیم و ما دستگاه‌های مربوطه را مکلف کرده‌ایم که اطلاعات برخط از دارایی‌ افراد را بدهند اما اجرای حذف افراد ثروتمند منوط به تصویب قانون بودجه است که در مجلس در حال بررسی است.

وی افزود: ما آمادگی داریم در صورت تصویب قانون با استفاده از سامانه‌های موجود افراد ثروتمند را از یارانه حذف کنیم./ اقتصاد آنلاین

حداقل حقوق کارگران چه زمانی اعلام می شود؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد تعیین حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده گفت:‌ جلسات شورای عالی کار در حال بررسی است و ظرف روزهای آینده تصمیم‌گیری نهایی انجام و حداقل مزد اعلام می‌شود.

به نقل از تسنیم، حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای ۶ ماهه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه  یکی از سیاست‌های رفع فقر مطلق، رفع فقر غذایی است و ما تلاش می‌کنیم در کارخانه‌های تولید مواد غذایی به ویژه صنایع شیر ایران پگاه که زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری قرار دارد با کاهش قیمت و افزایش کیفیت در مسأله رفع فقر غذایی نقش داشته باشیم گفت:بر اساس دستور رییس‌جمهور، برای شب عید نیازمندان یک بسته غذایی طراحی شده است که ما تصمیم‌گیر هستیم اما باید سازمان برنامه و بودجه به جمع‌بندی برسد و از سوی مقامات ذی‌ربط اعلام می‌شود.

وی در مورد کم و کیف طراحی بسته غذایی گفت: خبرهایی در راه است اما مقامات ذی‌ربط بعد از تصمیم‌گیری نهایی به زودی اعلام می‌کنند اما در قالب بسته‌های معیشتی غذایی، این بسته‌ها به افراد نیازمند پرداخت می‌شود.

عبدالملکی تأکید کرد:‌ ما در زمینه طراحی سبد غذایی تصمیم‌ساز هستیم اما خود وزارت کار پولی در اختیار ندارد و باید منابع آن از سوی سازمان برنامه و بودجه تأمین شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد مسأله حذف یارانه افراد ثروتمند، گفت: سامانه‌های ما مانند پایگاه جامع رفاه ایرانیان همین الان این امکان‌ را دارد که افراد ثروتمند را شناسایی کنیم و ما دستگاه‌های مربوطه را مکلف کرده‌ایم که اطلاعات برخط از دارایی‌ افراد را بدهند اما اجرای حذف افراد ثروتمند منوط به تصویب قانون بودجه است که در مجلس در حال بررسی است.ما آمادگی داریم در صورت تصویب قانون با استفاده از سامانه‌های موجود افراد ثروتمند را از یارانه حذف کنیم.

عبدالملکی همچنین در مورد تعیین حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده گفت:‌ جلسات شورای عالی کار در حال بررسی است و ظرف روزهای آینده تصمیم‌گیری نهایی انجام و حداقل مزد اعلام می‌شود./منبع: تسنیم

 زمان واریز یارانه جدید

« توجه به معیشت مردم»؛ کلیدواژه‌ای است که مجلس یازدهم همواره بر آن تاکید دارد. اهمیت این موضوع به قدری است که بهارستانی‌ها در جریان بررسی مهم‌ترین سند مالی کشور برای دولت قید گذاشتند که چناچه به دنبال اصلاح نرخ ارز ترجیحی است، باید منابع موردنیاز جهت تامین کالاهای اساسی مردم را تامین کند تا قدرت خرید آن‌ها حفظ شود.

21 آذر ماه بود که رئیس جمهور لایحه بودجه سال 1401 را تقدیم مجلس کرد، سندی که تاثیر مستقیم بر مولفه‌های اقتصادی کشور خواهد داشت. همزمان با رسانه‌ای شدن سند دخل و خرج دولت در سال 1401، مشخص شد که دولت حذف ارز ترجیحی را به عنوان یکی از اصلی‌ترین سیاست‌ها در دستورکار قرار داده است.

این امکان وجود دارد که حذف ارز ترجیحی بر قیمت کالاهای اساسی و دارو اثرگذار بوده و موجب تحمیل بار مضاعف به مردم می‌شود اما نگاهی هرچند گذرا بر تجربه سال‌های گذشته به وضوح حکایت بر آن دارد که بخشی از ارز ترجیحی تخصیص یافته نصیب سوداگران شده و  مصرف کنندگان اصلی از این منابع بی‌بهره ماندند این دغدغه‌ها موجب شد که نمایندگان مردم برای جلوگیری از آسیب به معیشت مردم و هدر رفت منابع ارزی در سال آینده تدبیر اتخاذ کنند.

با این حساب راهی نماند به جز اینکه مجلس به دولت اجازه دهد که در سال آینده حدود 180 هزار میلیارد تومان از محل تبصره 14 مابه التفاوت اصلاح نرخ ارز ترجیحی را برای تامین کالاهای اساسی و دارو استفاده کند.

نمایندگان مردم در مجلس با تاکید بر ضرورت جلوگیری از افزایش هزینه‌های خانوار در سال آینده، در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره مصوبه امروز بهارستان توضیح دادند.

قید مجلس برای دولت درباره ارز ترجیحی

شمس‌الدین حسینی درباره سرنوشت ارز ترجیحی، می‌گوید مجلس در مصوبه امروز  برای دولت قید گذاشت که چنانچه دولت به دنبال اصلاح نرخ ارز ترجیحی است، باید منابع موردنیاز جهت تامین کالاهای اساسی مردم را از محل مابه التفاوت اصلاح نرخ ارز ترجیحی تامین کند از سوی دیگر در این مصوبه تاکید شد که از ظرفیت بیمه نیز برای هزینه‌های دارویی استفاده شود در واقع مجلس قید گذاشت که بخشی از این منابع حاصل از اصلاح ارز ترجیحی باید صرف جبران هزینه خانوار شود.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس می‌افزاید در پی دغدغه مجلس درباره معیشت و هزینه خانوار پس از حذف ارز ترجیحی در این مصوبه، مقرر شد که ضمن اینکه دولت مجاز به اصلاح نظام ارزی است اما باید منابع لازم برای جبران افزایش احتمالی هزینه‌های خانوار و هزینه‌های سلامت در نظر گرفته شود.

معیشت مردم نباید از نظر هزینه‌ها نسبت به شهریور ۱۴۰۰ تغییر کند   

همچنین طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مصوبه امروز مجلس درباره ارز ترجیحی را بهترین سیاست‌گذاری در خصوص ارز ترجیحی دانسته و می‌گوید در این مصوبه موضوع حذف ارز 4200 تومانی مطرح نیست و فقط نوع و نحوه هزینه‌کرد ارز ترجیحی تغییر می‌کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس معتقد است در سال‌های گذشته ارز ترجیحی به واردات و واردکننده تخصیص داده می‌شد که براساس مصوبه امروز مجلس، دولت در سال آینده مجاز است که به صورت پرداخت‌های جبرانی یا کالابرگ الکترونیکی یا سایر راهکارها موضوع ارز ترجیحی را به گونه‌ای جبران کند که معیشت مردم از نظر هزینه‌ها نسبت به شهریور 1400 تغییری نکند و قدرت خرید آن‌ها حفظ شود.

ارز ترجیحی حذف نشده است

زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 نیز درباره این موضوع می‌گوید مجلس مصوبه‌ای درباره حذف ارز ترجیحی ندارد و این ارز حذف نشده است، بلکه بر اساس مصوبه امروز صبح مجلس این اختیار به دولت داده شده تا به تشخیص خود این ارز را حفظ یا حذف کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 می‌افزاید اگر  دولت  بخواهد ارز ترجیحی را در سال ۱۴۰۱ حذف کند بر اساس مصوبه مجلس،  موظف  است مابه التفاوت آن‌را از طریق کالابرگ الکترونیک به مردم اختصاص دهد به نحوی که قیمت کالاهای اساسی و دارو به نرخ شهریور ۱۴۰۰ به دست مردم برسد./خانه ملت

اهدای کارت رفاهی به خانوارها

به نظر می‌رسد دولت تصمیمش را برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته، امروز نیز خبری منتشر شد که سازمان غذا و دارو ارز ترجیحی داروها را قطع کرد. این در حالی است که به گفته نمایندگان مجلس نظر دولت این است که  بر حفظ این ارز برای گندم و دارو حفظ شود.

اما به هر صورت چه دارو از لیست دریافت‌کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود و چه نشود، به احتمال زیاد دولت یارانه ۱۱۰ هزار تومانی را پرداخت می‌کند.

صریح‌ترین موضع‌گیری درباره مبلغ یارانه جدید روی نرخ «۱۱۰ هزار تومان» است. رقمی که از جلسه رئیس‌جمهور با جمعی از اقتصاددانان بیرون آمد. طی دو سال اخیر و در زمان دولت قبلی نیز نظر مجلسی‌ها و دولتی‌ها برای حمایت از خانوارها روی رقم حدود ۱۰۰ هزار تومان تاکید شده است.

یکی از اقتصاددانانی که در جلسه با رئیس جمهور حضور داشت، احمد توکلی بود. او پس از جلسه گفت که قرار است ماهی ۱۱۰ هزار تومان به هر یک از اقشار آسیب‌پذیر بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یارانه پرداخت شود.

اگرچه به گفته توکلی هنوز این مبلغ قطعی نشده اما از آنجایی که مجلس نیز پیشنهاد داده بود که به جای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کارت رفاهی به خانوارها پرداخت شود و از یارانه ۱۱۰ هزار تومانی نیز نام برده شده، به نظر می‌رسد پرداخت این مبلغ قطعی است.

تعداد یارانه‌بگیران چقدر است؟

به تازگی نیز یکی از نمایندگان مجلس به تجارت‌نیوز گفته که دولت طرحی را به مجلس برده که براساس آن قرار است ۲۷ هزار میلیارد تومان یارانه جدید پرداخت شود. از آنجایی که احتمالا این بودجه برای یک سال است، بودجه یارانه پرداختی هر ماه دو هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

اگر قرار باشد مبلغ یارانه پرداختی به هر فرد ۱۱۰ هزار تومان باشد این بودجه برای حدود ۲۰ میلیون نفر است، یعنی کمتر از سه دهک. اما بعید به نظر می‌رسد که هدف دولت پرداخت یارانه فقط به ۲۰ میلیون نفر باشد و احتمالا این بودجه تا حداقل برای چهار دهک اول افزایش می‌دهد، یعنی حدود ۳۴ میلیون نفر.

۹

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها