بازتاب پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور در رسانه‌های غربی

کد خبر: 1134609

رسانه‌های غربی روز سه شنبه خبر پرتاب دومین ماهواره نظامی ایران با نام نور –۲ توسط ماهواره بر قاصد نیروی هوافضای سپاه را که با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت، بازتاب دادند.

بازتاب پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور در رسانه‌های غربی

رسانه‌های غربی روز سه شنبه خبر پرتاب دومین ماهواره نظامی ایران با نام نور –۲ توسط ماهواره بر قاصد نیروی هوافضای سپاه را که با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت، بازتاب دادند.

 خبرگزاری رویترز در این باره نوشت: سپاه با موفقیت دومین ماهواره نظامی را در مدار قرار داد.

رویترز افزود: خبر پرتاب این ماهواره در حالی منتشر شد که مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین به مرحله حساسی رسیده است. نور ۲ در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری در حال دور زدن است. اولین ماهواره نظامی که آوریل ۲۰۲۰ از سوی ایران پرتاب شد، نور را در مدار ۴۲۵ کیلومتری بالای سطح زمین قرار داد.

رویترز در ادامه افزود: قرار دادن دومین ماهواره در فضا، پیشرفتی بزرگ برای نظامیان ایران به شمار می رود و نگرانی ها در مورد برنامه های موشکی و هسته ای این کشور را افزایش می دهد.

ارتش آمریکا مدعی است فناوری بالستیک دوربرد مشابه که برای قرار دادن ماهواره ها در مدار مورد استفاده قرار می گیرد، به تهران امکان می دهد تسلیحات دوربرد و احتمالا کلاهک های هسته ای را پرتاب کند.

ایران ادعای آمریکا را مبنی بر اینکه این فعالیت، پوششی برای ساخت موشک بالستیک است، رد می کند و می گوید هیچ گاه قصد ساخت سلاح هسته ای ندارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی در این خصوص نوشت: سپاه پاسداران ایران دومین ماهواره را به فضا پرتاب کرد، درست زمانی که قدرت های جهان منتظر تصمیم تهران در مذاکرات هسته ای هستند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در بازتاب این خبر به گزارش ایرنا استناد کرد و افزود، ایرنا محل یا زمان پرتاب این ماهواره را مشخص نکرد. با این حال، این پرتاب در حالی انجام شد که دیپلمات ارشد ایران در مذاکرات برای رایزنی به کشورش بازگشت که نشان از افزایش فشار بر تهران دارد در شرایطی که به نظر می رسد مذاکرات به پایان خود نزدیک می شود.

سپاه اعلام کرد که ماهواره نور ۲ با ماهواره بر قاصد به مدار پایین رسیده است. سپاه، قاصد را ماهواره بر سه مرحله ای با سوخت ترکیبی توصیف کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، سپاه نور یک را در سال ۲۰۲۰ پرتاب کرد و به جهان نشان داد برنامه فضایی مختص خود را مدیریت می کند. با این حال، ایرنا سفر علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران به خانه را در چارچوب رایزنی های معمول در جریان مذاکرات برشمرد.

دویچه وله نیز با بازتاب خبر پرتاب ماهواره نور ۲ در گزارشی آورد: سپاه پاسداران دومین ماهواره را در مدار قرار داده در حالی که آمریکا ادعا کرده است پرتاب های ماهواره ای ایران، تخطی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است.

دویچه وله به نقل از رسانه دولتی ایران نوشت ماهواره نور ۲ با ماهواره بر قاصد در مدار پایین زمین قرار گرفته است.

خبرگزاری فرانسه در بازتاب این خبر نوشت: ایران روز سه شنبه اعلام کرد یک ماهواره نظامی را با موفقیت در مدار قرار داده در شرایطی که مذاکرات احیای توافق هسته ای به مرحله حساسی رسیده است.

این خبرگزاری در بازتاب این خبر به گزارش ایرنا استناد کرد و در ادامه آورد: دومین ماهواره نظامی ایران با نام نور ۲ با ماهواره بر قاصد به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری بالای زمین قرار گرفت.

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش داد: قدرت های بزرگ دخیل در مذاکرات برای بازگرداندن واشنگتن به توافق هسته ای گفته اند که دستیابی به توافق نزدیک است.

ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی روز شنبه اعلام کردند که در مورد رویکردی برای حل مسائل کلیدی باقی مانده توافق کرده اند، اما درخواست های جدید روسیه ناشی از درگیری اوکراین ممکن است توافق را به تاخیر اندازد./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها