جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد

توپ در زمین سعودی‌ها

کد خبر: 1135885

جمالی نبوندگانی موئلفه‌های موثر در تعلیق مذاکرات ایران و عربستان را تشریح و تاکید کرد که اکنون توپ در زمین سعودی‌ها است.

توپ در زمین سعودی‌ها

گروه سیاست سایت فردا - حواس‌ها به مذاکرات وین است که حالا دیگر دچار وقفه شده و کمتر به تعلیق مذاکرات بین ایران و عربستان توجه شد. نه اینکه مهم نباشد اما احتمالا در شرایط فعلی در اولویت نیست. برخی از کارشناسان اما معتقدند که این دو موضوع بهم بی‌ربط نیست. همین که تیم ایرانی اکنون از وین برگشته اما تصمیم طرف ایرانی آنطور که علی شمخانی در توییتر نوشته بود، ماندن در مذاکرات تا زمانی که مطالبات قانونی و منطقی ایران محقق شود، است می‌تواند در این وضعیت نقش داشته باشد. 

برخی دیگر از کارشناسان اما معتقدند این موضوع اگر هم نقشی داشته باشد، به اندازه سایر موئلفه‌ها نیست. موئلفه‌هایی مثل رویکرد عربستان در یمن یا اعدام گروه اخیر. محمدجواد جمالی‌نوبندگانی، کارشناس مسائل بین‌المللی از جمله این افراد است. او در گفت‌وگو با «فردا» ضمن اشاره به رویکرد منطقه‌ای ایران و تاکید بر تعامل بیشتر با همسایگان، گفت:  «علی‌رغم همه مواضع مثبتی که جمهوری اسلامی در ارتباط با عربستان داشت در چند روز گذشته چند اتفاق ناسازگار با حسن همجواری رخ داد و صحبت‌هایی شد که در جهت ارتقای همکاری‌ها نبود.»

این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس در تشریح منظور خود از اتفاقات ناسازگار با حسن همجواری به بیانیه اخیر اتحادیه عرب اشاره کرد و گفت: «در کمیته چهارجانبه اتحادیه عرب- متشکل از عربستان، امارات، بحرین و مصر- یک بیانیه صادر کردند و اتهامات بسیاری را به جمهوری اسلامی وارد کردند، همچنین درباره جزایر ایرانی سخن‌پراکنی کردند که در آستانه دور جدید مذاکرات سازنده نبود.»

وی افزود: « بمباران شدید یمن و تشدید عملیات علیه مردم یمن موضوع دیگری است که در آستانه مذاکرات صورت گرفت و یمنی‌ها مجبور شدند برخی پالایشگاه‌های سعودی را بزنند که واکنش به تحریم سوخت و انرژی مردم یمن بود.»

جمالی‌نوبندگانی همچنین گفت: «رویکرد سعودی‌ها در مذاکرات وین را نیز نباید نادیده گرفت. در آنجا هم ایران را متهم به حرکت در مسیر دستیابی به سلاح اتمی کردند. در مجموع به نظر می‌رسد که سعودی‌ها به خاطر وابستگی شدید به غرب نمی‌توانند سیاست‌های مستقلی داشته باشند و مواضع آنها متاثر از مواضع آمریکا و انگلیس است. اخیرا هم که رفت و آمد مقامات سعودی به آنجا زیاد شده و پیشنهاد تشکیل ناتو عربی را به آنها داده‌اند.»

وی با اشاره به اینکه «الان توپ در زمین سعودی‌ها است اما متاسفانه نمی‌توانند تصمیم درستی بگیرند» گفت: «باید بتوانند درک صحیحی از وضعیت منطقه داشته باشند و بدانند که در حسن همجواری منافع زیادی برای همگان از جمله آنها وجود دارد و تکیه بر دیگران سودبخش نیست. این اتفاقاتی که اخیرا در افغانستان، سوریه، و اوکراین می‌افتد نشان می‌دهد که غرب فقط به قول ترامپ دنبال دوشیدن گاو شیرده آنها است. اما جمهوری اسلامی در مواجهه با قطر نشان داده که به رغم اینکه آنها گاهی مواضعی علیه ما اتخاذ کرده‌اند، ما در مواقع سختی و تحریم از آنها حمایت کرده‌ایم لذا مثال قطر به آنها نشان می‌دهد که به یک همسایه قوی و قدرتمند بهتر از دیگران می‌توان اتکا کرد.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها