سفروزیر خارجه ایران به مسکو/

امیرعبداللهیان: توسعه مناسبات با روسیه برای ایران مهم است/لاوروف: مذاکرات وین در حالت نهایی و از آمریکا تضمین کتبی گرفتیم

کد خبر: 1136049

وزیر امور خارجه ایران به منظور دیدار با همتای روسی خود به مسکو سفر کرد.

امیرعبداللهیان: توسعه مناسبات با روسیه برای ایران مهم است/لاوروف: مذاکرات وین در حالت نهایی و از آمریکا تضمین کتبی گرفتیم

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران صبح امروز به منظور گفتگو وتبادل نظر با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه، در راس هیئتی تهران را به مقصد مسکو ترک کرد.

رایزنی درباره مذاکرات وین، مسائل منطقه‌ای و بحران اوکراین از محورهای گفت‌وگوی وزاری خارجه ایران و روسیه خواهد بود.

شب گذشته وزیرخارجه اوکراین پس از گفت‌وگوی تلفنی با امیر عبداللهیان در توییتی نوشت: «تماسی با وزیر خارجه امیرعبدالهیان پیش دیدار فردایش از مسکو داشتم. ایران مخالف جنگ در اوکراین و خواهان راه‌حلی مسالمت‌آمیز است. از وی خواستم که پیغامم را به روسیه برساند: روسیه باید از بمباران کردن غیرنظامیان دست بکشد، به آتش‌بس متعهد شده و از اوکراین خارج شود»./ منبع: ایسنا

امیرعبداللهیان: پیگیری مذاکرات وین از موضوعات مورد توجه در سفر به روسیه است

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: ما جنگ را در سراسر جهان محکوم می‌کنیم. چنانکه تحریم‌های یک جانبه علیه کشورها را نیز راه مناسبی برای حل مشکلات نمی‌دانیم. از نظر ایران راه حل سیاسی برای خروج از بحران، مناسب‌ترین راه است.

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در هنگام ورود به مسکو جهت دیدار با همتای روسی خود در جمع خبرنگاران ایرانی در تشریح اهداف سفر خود به این کشور گفت: سفر امروز من و همراهانم به مسکو با چند هدف انجام می شود؛ هدف اول پیگیری توافقاتی است که در جریان سفر دی ماه آقای رئیس جمهور به مسکو انجام شد و توافقاتی که بین روسای جمهور دو کشور صورت گرفت.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان موضوع دوم سفر خود را تحولات اوکراین و تحولات جدیدی که در عرصه منطقه ای و بین المللی رخ داده عنوان کرد و گفت: ما نمی توانیم نسبت به این تحولات و اتفاقات بی تفاوت باشیم. ما به صراحت جنگ را محکوم می کنیم؛ چه در اوکراین، چه در افغستان، چه در یمن و یا هر نقطه دیگری.

وزیر خارجه ادامه داد: ما تحریم ها را محکوم می کنیم و اعمال تحریم های یک جانبه علیه کشورها و ملت ها را نیز روش نادرستی می دانیم.

وی با تأکید بر اینکه ما بر راه حل سیاسی اوضاع اوکراین تأکید داریم، در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: موضوع دیگری که در این سفر مورد توجه ما است پیگیری مذاکرات وین برای لغو تحریم هاست.

امیرعبداللهیان در همین ارتباط گفت: در اظهارنظر ها و اخبار این گونه منتشر می شود که اگر ما در وین با طرف آمریکایی و دیگر طرف های غربی به توافق و نتیجه نهایی برسیم ممکن است که از طرف روسیه با توجه به برخی از مطالبی که در رسانه ها مطرح شده این موضوع حمایت لازم را نداشته باشد. البته من از گفت وگوی تلفنی اخیری که با آقای لاوروف داشتم چنین برداشتی را نداشتم و امیدوارم در گفت وگوهای امروز همچنان بتوانیم در مسیری که روسیه از رسیدن به یک توافق خوب، پایدار و قوی در کنار ایران در وین قرار بگیرد ان‌شاءالله به این نتیجه و جمع بندی روشن نائل بیاییم.

لاوروف: مذاکرات وین در حالت نهایی قرار گرفته/امیرعبداللهیان: بر حسن روابط با روسیه تاکید داریم

وزیر خارجه روسیه در دیدار با وزیر خارجه کشورمان به روابط مستحکم دو کشور اشاره و تاکید کرد : مناسبات تهران و مسکو در همه زمینه‌ها رو به گسترش است و در حال حاضر نیز سند جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور در دست بررسی و نهایی شدن است.

به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف با اشاره به افزایش چشمگیر حجم مناسبات اقتصادی ایران و روسیه گفت: هر دو کشور در خصوص بسیاری از مسائل بین‌المللی اشتراک نظر دارند.

 وی با اشاره به رایزنی های منظم در سطوح عالی بین دو کشور افزود : در مذاکرات امروز درباره مذاکرات وین ، تحولات اوکراین ، مسئله سوریه و یمن به طور مفصل بحث و گفت‌وگو می‌کنیم.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه در این دیدار  همچنین از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران درخصوص آنچه هم‌اکنون در اوکراین در حال رخ دادن است، تشکر و قدردانی کرد.

لاوروف همچنین با اشاره مذاکرات وین تاکید کرد که گفت‌وگوها در پایتخت اتریش برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در حالت نهایی قرار گرفته است.

وی در ادامه اظهار داشت: من اطمینان دارم که چشم اندازها حتی چشمگیرتر است، به‌ویژه با توجه به اینکه ما به مرحله نهایی برای حصول توافقی به منظور ازسرگیری برجام برای حل‌وفصل وضعیت پیرامون برنامه هسته‌ای ایران وارد شده‌ایم.

وزیر امورخارجه روسیه درباره روابط دوجانبه میان تهران و مسکو نیز تصریح کرد: گردش مبادلات بازرگانی میان ایران و روسیه در حال رشد است. دو کشور در حال آماده‌سازی اسناد جدیدی هستند که برای رسمی کردن سطح تازه‌ای از روابط طراحی شده‌اند.

لاوروف افزود: علی‌رغم وجود عوامل شناخته‌ شده‌ با هدف اعمال فشار بر همکاری دو کشور، روابط تجاری ما به طور پیوسته با سرعتی بی سابقه در حال رشد است. سال گذشته نزدیک به ۸۰ درصد افزایش یافت و از مرز چهار میلیارد دلار گذشت.

حسین امیرعبداللهیان وزیرامورخارجه کشورمان نیز با اشاره به تعمیق همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های گوناگون گفت : روابط ایران و روسیه فارغ از تحولات بین‌المللی ، توسعه خواهد یافت .

وزیرامور خارجه کشورمان گفت : جمهوری اسلامی ایران همواره بر حسن روابط با روسیه به عنوان کشور دوست و همسایه تاکید دارد./ ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها