وانگ یی: چین از نهایی شدن مذاکرات وین حمایت می‌کند

کد خبر: 1136330

وزیر خارجه چین در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان با اعلام حمایت همه جانبه کشورش از روند مذاکرات وین تصریح کرد: چین از نهایی شدن مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها حمایت می‌کند.

وانگ یی: چین از نهایی شدن مذاکرات وین حمایت می‌کند

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که دیروز (سه‌شنبه) ۲۴ اسفند ماه در مسکو حضور داشت، تلفنی با «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین گفت‌وگو و درباره مناسبات دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه دو کشور بحث و تبادل نظر کرد.

گفتنی است، محمد کشاورززاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن دیروز از گفت‌وگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان و وانگ یی وزرای خارجه ایران و چین خبر داد و در توئیتی در این باره نوشت: دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و وانگ یی وزیر خارجه چین دقایقی قبل در یک مکالمه تلفنی موضوعات مربوط به مذاکرات وین را مورد رایزنی قرار دادند. زمان این مکالمه تلفنی که از چند روز قبل تنظیم شده بود به دلیل تقارن با سفر وزیر خارجه کشورمان به روسیه از مسکو انجام شد.

وانگ یی

*  توسعه همه جانبه روابط با چین

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با همتای چینی با اشاره به اهمیت روابط با چین، بر توسعه همه جانبه روابط با این کشور تأکید کرد و آن را از محورهای اصلی و اولویت دار سیاست خارجی دولت سیزدهم برشمرد.

امیرعبداللهیان ضمن مرور آخرین وضعیت گفت‌وگوها در وین، رویکرد چین را سازنده توصیف و ابراز اطمینان کرد در صورت واقع بینی طرف آمریکایی، توافقی خوب، قوی و پایدار با حمایت همه طرف‌های مذاکره کننده در وین نهایی خواهد شد.

وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به دیدار و نشست خود با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مسکو، خاطرنشان کرد: در این نشست موضوعات متنوعی بحث و تبادل نظر شد و مسکو تأکید کرد با ایفای نقش سازنده از لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کند.

* آمادگی برای شرکت در سومین نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان در چین

وی با توجه به برگزاری سومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان در چین، و در پاسخ به دعوت همتای چینی برای شرکت و حضور در این اجلاس اعلام آمادگی کرد.

*چین از نهایی شدن مذاکرات وین حمایت می‌کند

وانگ یی وزیر امور خارجه چین نیز در این گفت‌وگو، با اشاره به روند رو به پیشرفت و توسعه مناسبات مشترک دو کشور اظهار داشت: چین توسعه مناسبات مشترک با جمهوری اسلامی ایران را بسیار مهم دانسته و سقفی برای گسترش روابط ندارد.

وزیر امور خارجه چین با اعلام حمایت همه جانبه کشورش از روند مذاکرات وین تصریح کرد: چین از نهایی شدن مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها حمایت می‌کند.

وانگ یی در خصوص برگزاری سومین اجلاس وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان در چین و اعلام آمادگی وزیر امور خارجه کشورمان جهت حضور در این اجلاس، از پذیرش دعوت و شرکت هیأت جمهوری اسلامی ایران در این نشست تشکر و قدردانی کرد.

لازم به ذکر است دور نخست این نشست به صورت مجازی با حضور وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان و به میزبانی پاکستان برگزار شد و دور دوم آن آبان ماه سال جاری به صورت حضوری در تهران برگزار و البته لاوروف و وانگ یی به صورت بر خط در این نشست شرکت کردند.

به گزارش فارس، وزرای خارجه ایران و چین ۱۱ اسفند ماه نیز تلفنی گفت‌وگو کردند. امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای چینی درباره مذاکرات وین گفت: ایران تاکنون ابتکارات زیادی برای حل و فصل موضوعات به خرج داده و اکنون رسیدن به توافق، تصمیم سیاسی و نگاه واقع بینانه طرف‌های غربی را می‌طلبد. (اینجا بخوانید)

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که دیروز (سه شنبه) ۲۴ اسفند ماه به مسکو سفر کرد، در توئیتی درباره این سفر و دیدارش با سرگئی لاوروف همتای روس خود نوشت: با وزیر خارجه روسیه درباره موضوعات دوجانبه، مذاکرات وین، اوکراین، سوریه، یمن و افغانستان ملاقاتی سازنده داشتم.مجددا به ما اطمینان داده شد که روسیه همچنان برای دستیابی به توافق نهایی در وین همراه است. بیش از هر زمانی، توپ در زمین آمریکاست تا پاسخ‌های لازم برای جمع‌بندی موفق مذاکرات را ارائه کند.

لاوروف هم در دیدار با امیرعبداللهیان گفت که روسیه بر خلاف ادعای آمریکا مانع دستیابی به توافق در وین‌ نخواهد بود و تا پایان رویکرد سازنده خود در مساعی جمعی در این راستا را حفظ خواهد کرد. (جزییات بیشتر)

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها