غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با «فردا»:

ایران نمی‌تواند جایگزین روسیه در صادرات گاز به اروپا باشد

کد خبر: 1136495

غلامرضا مصباحی‌مقدم گفت: رقابت با روسیه ایراد و منعی ندارد و چه بسا در آینده روزی برسد که ایران صادرکننده گاز به اروپا باشد اما در شرایط کنوونی این امر امکان‌پذیر نیست.

ایران نمی‌تواند جایگزین روسیه در صادرات گاز به اروپا باشد

گروه سیاست سایت فردا: توقف مذاکرات باعث شده است که چنین پرسش‌هایی به‌وجود آید که سرنوشت مذاکرات رفع تحریمی چه می‌شود؟ و آیا جنگ روسیه و اوکراین بر سرنوشت مذاکرات تأثیرگذار خواهد بود؟

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره این موضوع بع «قردا» گفت: «روشن است که توقف مذاکرات با اراده آمریکا رخ داده است و اروپایی‌ها هم در این مسیر با دولت این کشور همکاری کرده‌اند. انریکه مورا، از سوی اتحادیه اروپا بعد از آنکه روسیه گفت نباید تحریم‌های آمریکا باعث خلل در روابط ایران و روسیه در زمینه هسته‌ای شود، اعلام کرد که مذاکرات فعلا به طور موقت متوقف می‌شود. روشن است که غربی‌ها با محوریت آمریکا در شرایط کنونی تصمیم به توقف مذاکرات گرفته‌اند».

او ادامه داد: «اگر آمریکا عزمی برای به نتیجه‌رسیدن مذاکرات داشت حتما حالا که مذاکرات به انتهای خود رسیده است و عموم موارد مرد توافق نهایی شده است، اقدامی می‌کرد اما می‌بینیم که ناگهان می‌خواهد که مذاکرات معلق بماند و مشخص نیست در پی این تصمیم چه اهدافی را دنبال می‌کند».

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که چه‌قدر جنگ روسیه و اوکراین بر مذاکرات وین مؤثر است، بیان کرد: «من تصور می‌کنم جنگ روسیه و اوکراین هیچ تأثیری بر مذاکرات نخواهد داشت. در ابتدا فکر می‌کردیم تأثیرگذار باشد اما به مرور دیدیم که نه، این‌طور نیست. در حال حاضر نه روسیه مذاکرات را در گرو نگه داشته است و نه طرف‌های غربی مذاکرات را گروگان گرفته‌اند».

مصباحی‌مقدم در پایان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا ممکن است در شرایط تحریم روسیه از سوی اروپا و قطع گاز این کشور به کشورهای اروپایی، ایران جایگزین روسیه برای اروپایی‌ها شود، گفت: «اکنون 27درصد گاز اروپا از سوی روسیه تأمین می‌شود و برای انتقال گاز همه‌چیز مهیاست اما برای ایران مهیا نیست؛ به این معنا که انتقال گاز ایران به اروپا نیازمند ساخت خط لوله‌های عظیم گازی است و از سوی دیگر اساسا گازی که از روسیه به اروپا می‌رود با گاز ایران متفاوت است و اگر قرار باشد چنین جابه‌جایی صورت گیرد، باید همه چیز تطبیق داده شود و این موضوع زمان و برنامه‌ریزی بسیاری می‌خواهد و در حال حاضر هیچ‌یک از معیارهایش فراهم نیست. به این دلیل من باور دارم این سخن در شرایط کنونی بیشتر شبیه به یک آرزو و شعار است و کسانی که آن را مطرح می‌کنند، می‌خواهند میان ایران و روسیه رقابتی در بیندازند. البته رقابت با روسیه هم ایراد و منعی ندارد و چه بسا در آینده روزی برسد که ایران صادرکننده گاز به اروپا باشد اما در شرایط کنونی خیر؛ این امر امکان‌پذیر نیست».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها