رییس قوه قضاییه در زاهدان

اژه‌ای: گام های بلندی برای حل مشکلات مردم برداشته شده است/ نظارت به معنای مچ‌گیری نیست

کد خبر: 1136598

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه صبح امروز پنجشنبه برای سفری یک روزه به سیستان و بلوچستان، وارد فرودگاه بین‌المللی زاهدان شد.

اژه‌ای: گام های بلندی برای حل مشکلات مردم برداشته شده است/ نظارت به معنای مچ‌گیری نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ششمین سفر رسمی استانی خود امروز به همراه جمعی از مسوولان عالی قضایی به سیستان‌وبلوچستان سفر کرد.

دیدار با اقشار مختلف مردمی و روحانیون شیعه و سنی سیستان و بلوچستان، دیدار با قضات و کارکنان دادگستری این استان، حضور در شورای اداری و بررسی مشکلات قضایی استان و تصویب مصوبات برای رفع مشکلات دستگاه قضایی از مهمترین برنامه‌های سفر رییس قوه قضاییه به استان پهناور سیستان و بلوچستان است.

سایر مسوولان عالی قضایی که در سفر به سیستان و بلوچستان رییس قوه قضاییه را همراهی می‌کنند، هر کدام به نقاط مختلف این استان پهناور خواهند رفت تا ضمن دیدار مستقیم و بدون واسطه با مردمان شریف و عزیز مناطق دورافتاده و محروم این استان، از نزدیک با مشکلات آن‌ها آشنا شوند و برای برطرف کردن مسائل قضایی و سایر مشکلات آن‌ها در حد مقدورات، اقدامات مقتضی را ترتیب دهند.

در این سفر معاون اول قوه قضاییه، رییس دیوان عالی کشور، وزیر دادگستری، معاون سیاسی قوه قضاییه، معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه، رییس دیوان عدالت اداری، معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه، رییس سازمان بازرسی، رییس سازمان قضاییی نیروهای مسلح، رییس ثبت اسناد و املاک کشور، معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، رییس سازمان زندان‌های کشور و رییس سازمان پزشکی قانونی در این سفر رییس قوه قضاییه را همراهی می‌کنند.

بر همین اساس طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، «حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق» معاون اول قوه قضاییه و «حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم» رییس دیوان عالی کشور به منظور انجام دیدارهای مردمی در شهر زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان حضور خواهند داشت؛ «حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری» دادستان کل کشور به همراه «عمرانی» معاون قضایی خود نیز به منظور بررسی مشکلات و وضعیت قضایی شهرستان چابهار و انجام دیدارهای مردمی، به این شهر سفر خواهند کرد.

«رحیمی» وزیر دادگستری از اداره کل تعزیرات حکومتی زاهدان بازدید خواهد کرد و «حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی آزاد» دادستان انتطامی قضات با قضات این شهرستان دیدار خواهد داشت؛ علاوه بر این‌، «سراج» معاون سیاسی قوه قضاییه در شهرستان میرجاوه حضور پیدا می‌کند و «الفت» معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه به خاش عزیمت می‌کند.

مشکلات و وضعیت قضایی شهرستان کنارک در سفر «خداییان» رییس سازمان بازرسی کل کشور به این شهرستان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. علاوه بر آن، «حجت‌الاسلام قدرتی» معاون حقوقی قوه قضاییه به شهرستان هامون می‌رود.

همچنین در جریان سفر هیات عالی قضایی به استان سیستان و بلوچستان، «بابایی» رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در شهرستان ایرانشهر، «جهانگیر» معاون اجتماعی در شهرستان زهک، «حجت‌الاسلام مظفری» در شهرستان نیکشهر، «محمدی» رئیس سازمان زندان‌ها در سراوان، «حجت‌الاسلام پورخاقان» رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در شهرستان هیرمند و «مسجدی» رئیس سازمان پزشکی قانونی در شهرستان سرباز حضور خواهند یافت./ایسنا

گام های بلندی برای حل مشکلات مردم برداشته شده است

رئیس قوه قضاییه در بدو ورود به زاهدان هدف از سفر خود را حل مشکلات و چالش های حوزه قضا عنوان کرد و گفت: گام های بلندی برای حل مشکلات مردم برداشته شده است.

 حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای صبح پنجشنبه در بدو ورود به زاهدان در جمع خبرنگاران با تبریک اعیاد شعبانیه، عید باستانی نوروز و ماه مبارک رمضان اظهار داشت: یکی از برنامه‌های قوه قضائیه حضور در استان‌ها و مراکز شهرستان‌ها است تا از این طریق زمینه برای حل مشکلات هر منطقه فراهم شود.

رئیس قوه قضائیه از مردم سیستان و بلوچستان به عنوان مردمانی متدین و آراسته به ارزش‌های دینی یاد کرد و گفت: این سرزمین با سابقه‌ای کهن و مردمانی پر تلاش سزاوار برخی مشکلات نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: مشکلات موجود در حوزه دستگاه قضا در استان شناسایی و مورد بررسی قرار گرفته و امیدواریم بتوانیم گام‌های خوبی در جهت حل آنها برداریم.

وی تصریح کرد: بررسی مشکلات قضائی استان سیستان و بلوچستان و تصویب مصوبات برای رفع مشکلات دستگاه قضائی از مهمترین برنامه‌های سفر رئیس قوه قضائیه به استان پهناور سیستان و بلوچستان است./ منبع: مهر

اژه‌ای: نظارت به معنای مچ‌گیری نیست

رئیس دستگاه قضا در جمع قضات سیستان و بلوچستان:به صورت مستمر به بخش‌های مختلف قضایی سرکشی کنید و بدانید که نظارت به معنای مچ‌گیری نیست.

 حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جمع قضات و کارکنان دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: به صورت مستمر به بخش‌های مختلف قضایی سرکشی کنید و بدانید که نظارت به معنای مچ‌گیری نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نخستین برنامه از سفر امروز خود به استان سیستان و بلوچستان، در جمع قضات و کارکنان دادگستری این استان با اشاره به خونگرمی، مهمان‌نوازی، قناعت و تلاشگری مردم استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: ما در قوه قضائیه باید با همکاری دولتمردان و نمایندگان دولت در استان سیستان و بلوچستان و نمایندگان مجلس این استان، نهایت تلاش و اهتمام خود را برای رفع مسائل و مشکلات مردم استان به کار بگیریم و در این راستا به بسیج و هم‌افزایی ظرفیت‌ها و نیروها مبادرت ورزیم.

رئیس عدلیه با اشاره به مولفه‌ها و شاخصه‌های استان سیستان و بلوچستان و نسخه مخصوصی که با عنایت به این مولفه‌ها و شاخصه‌ها باید برای برون‌رفت از مسائل و مشکلات استان تجویز کرد، بیان داشت: باید مشکلات و محسنات استان سیستان و بلوچستان با همکاری و تشریک مساعی دستگاه قضایی، استانداری، نمایندگان استان در مجلس و نخبگان استانی شناسایی و احصاء شوند و بر پایه همین خصایص و ویژگی‌ها، در راستای حل مشکلات، راهکارهای اساسی ارائه و عملیاتی شوند.

قاضی‌القضات در ادامه با برشمردن مسائل مهم استان سیستان و بلوچستان، امنیت، اشتغال و خشکسالی را در زمره این مسائل دانست و بیان داشت: بدون تردید امنیت یکی از مهمترین و غیرقابل‌انکارترین موضوعات در راستای توسعه همه‌جانبه استان است و چنانچه امنیت نباشد، پیشرفت و حرکت روبه‌جلو در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی ممکن نخواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به اهمیت مقوله  اشتغالزایی و تاثیر این مقوله بر پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: دستگاه قضایی می‌تواند استانداری سیستان و بلوچستان را برای جذب سرمایه‌گذاری پایدار و توسعه امر اشتغالزایی در راستای کاهش و رفع آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم که نهایتا به کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه‌ قضایی می‌انجامد، یاری کند.

رئیس عدلیه با اشاره به مشکلات ناشی از خشکسالی در استان سیستان و بلوچستان گفت: استان سیستان و بلوچستان با وجود آنکه به دلایل مختلف با مشکل  خشکسالی مواجه است اما از پتانسیل و ظرفیت‌هایی برای غلبه بر این مشکل برخوردار است که از جمله آنها می‌توان به استعدادهای ترانزیتی به واسطه وجود بندر و اتصال به آب‌های بین‌المللی در این استان اشاره کرد؛ بر همین اساس با بکارگیری و تقویت این ظرفیت‌ها می‌توانیم بر مشکلات ناشی از خشکسالی در استان فائق آییم که تحقق این مهم همکاری و تشریک مساعی بیشتر دستگاه‌های دولتی و حکومتی را در استان می‌طلبد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به اهمیت مقوله نظارت در دستگاه  قضایی به مسئولان قضایی استان سیستان و بلوچستان دستور داد تا نظارت بر زیرمجموعه‌های خود را تقویت کنند و به صورت مستمر به بخش‌های مختلف قضایی سرکشی کنند و این نظارت و سرکشی‌ها را با دید و نگرش اصلاح‌گرایانه و خیرخواهانه و دلسوزانه انجام دهند و در نظر داشته باشند که نظارت به معنای مچ‌گیری نیست.

رئیس دستگاه قضا، «حُسن خلق» و «سعه صدر» را دو خصلت مهم دانست که مسئولان  و کارکنان قضایی باید به آنها مجهز باشند و در همین راستا گفت: در موضوعات و حوزه‌های گوناگون، سلایق و افکار متنوعی، ساری و جاری هستند؛ لذا همه مسئولان و دست‌اندرکاران در سطوح و مناصب مختلف، باید با حسن خلق و سعه صدر به استماع سخنان و نظرات موجود، ولو نظرات مخالف با نظر خود مبادرت ورزند.

قاضی‌القضات در پایان با اشاره به مصوبات سفر سال 98 هیئت عالی قضایی به استان  سیستان و بلوچستان و اظهارات مقامات قضایی استان مبنی بر عملیاتی نشدن برخی از انها گفت: من مقید هستم که در جریان سفرهای استانی تمامی مصوبات به  اجرا گذاشته و عملیاتی شوند و چنانچه به هر دلیلی از سفر پیشین هیئت عالی قضایی به مصوبه‌ای جامه عمل پوشیده نشده است، در راستای اجرایی کردن آن مصوبه اقدامات مقتضی را انجام خواهیم داد.

پیش از سخنان رئیس عدلیه، حجت‌الاسلام مصطفوی‌نیا رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه دستگاه قضایی در استان عزم خود را برای خدمت به مردم جزم کرده است، به ارائه آماری از عملکرد دادگستری استان پرداخت و گفت: طی 11 ماه سال اخیر با تلاش همکاران قضایی 264هزار پرونده در استان سیستان و بلوچستان مختومه شد و 4هزار و 700 مورد آزادی زندانیان واجد شرایط را داشتیم.

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان با اشاره به کاهش قابل توجه موجودی پرونده‌ها در دادگستری این استان و رتبه نخست استان در قلّت محکومان مالی، تصریح کرد: با تلاش و پیگیری‌های مسئولان قضایی استان و مساعدت رؤسا و ریش‌سفیدان طوایف، در 40 فقره پرونده قصاص، رضایت اولیاء دم جلب شد و استان سیستان و بلوچستان از این حیث حائز رتبه دوم کشوری است.

همچنین در این مراسم، تعدادی از نمایندگان قضات و کارکنان دستگاه قضایی در استان سیستان و بلوچستان به ارائه مطالب و نقطه‌نظرات خود پرداختند./ منبع: تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها