دعوت سفیر ایران به پارلمان عراق/ ماجرا چیست؟

کد خبر: 1137061

پارلمان عراق از سفیر کشورمان در بغداد دعوت کرده است تا در جلسه بررسی حمله موشکی ایران به مرکز راهبردی رژیم صهیونیستی در اربیل شرکت کند، یک کارشناس عراقی توضیحاتی در زمینه ابعاد حقوقی این دعوت ارائه داده است.

دعوت سفیر ایران به پارلمان عراق/ ماجرا چیست؟

درپی حمله موشکی ایران به مرکز راهبردی رژیم صهیونیستی در اربیل، پارلمان عراق اخیرا اعلام کرد که از سفیر ایران در بغداد دعوت کرده است تا در جلسه پارلمان حضور یابد.

علی التمیمی، کارشناس حقوقی عراقی امروز(شنبه) در گفت وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم در این خصوص تاکید کرد که با توجه به قانون اساسی عراق، پارلمان می تواند از هر شخص و یا مسئولی که بخواهد دعوت کند تا برای ارائه توضیحاتی در پارلمان حاضر شود اما دعوت از ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد به قبول و عدم قبول دعوت از سوی وی بستگی دارد زیرا سفیر از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است و این مصونیت به او اجازه می دهد که درصورت عدم تمایل، دعوت هر شخص و طرفی را نپذیرد.

براساس این گزارش، مصونیت دیپلماتیک گونه‌ای از مصونیت های قانونی است که دو کشور در قبال یکدیگر متعهد می‌شوند که دیپلمات‌ها و مقامات ارشد دولتی یک‌دیگر را تحت تعقیب قانونی قرار ندهند؛ اما همچنان امکان اخراج آنان وجود دارد.

به گزارش ایسنا، حاکم الزاملی، نایب رییس پارلمان عراق اخیرا در گفت وگویی اعلام کرد که پارلمان عراق درخصوص حمله موشکی ایران به اربیل موضع اتخاذ خواهد کرد و کمیته حقیقت یاب به اقلیم کردستان رفته و اطلاعاتی در این خصوص جمع آوری کرده است. پارلمان عراق از ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد و همچنین وزیر امور داخلی کردستان دعوت کرده است که در جلسه پارلمان حضور یابند.

الزاملی تاکید کرد که پارلمان عراق از وزیر امور داخلی اقلیم کردستان خواسته است که گزارش مفصلی درخصوص جزئیات این حمله ارائه دهد. کمیته حقیقت یاب این موضوع را بررسی خواهد کرد تا گزارش مفصلی جمع بندی شود و قبل از تهیه این گزارش نباید هیچ اطلاعاتی ارائه داد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز یکشنبه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: در پی جنایات اخیر رژیم جعلی صهیونیستی و اعلان قبلی مبنی بر بی پاسخ نگذاردن جنایت ها و شرارت های این رژیم منحوس؛ شب گذشته "مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها" مورد هدف موشک های قدرتمند و نقطه زن "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" قرار گرفت.

این بیانیه می‌افزاید: بار دیگر به رژیم جنایتکار صهیونیستی هشدار می‌دهیم، تکرار هر گونه شرارت با پاسخ های سخت، قاطع و ویرانگر مواجه خواهد شد.

علاوه بر این، ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در یک سخنرانی در این باره گفت: حمله موشکی سپاه در اربیل حاکمیت عراق را هدف نگرفت بلکه پایگاه جاسوسی موساد در آنجا را هدف قرار داد. آمریکایی ها پایگاهی برای صهیونیست ها در اقلیم کردستان عراق تاسیس کردند تا از آن به عنوان مقری برای انجام عملیات علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند. ایران به هیچ وجه بر سر امنیت خود معامله نمی کند و ما پیش از این بارها به مسئولان اقلیم کردستان هشدار داده بودیم اما متاسفانه این پایگاه عملیاتی علیه امنیت ما انجام داد بنابراین جمهوری اسلامی ایران به این اقدام پاسخ داد.

مسجدی خاطرنشان کرد: این اقدام نه حاکمیت عراق را هدف قرار داد و نه اهانت به دولت و ملت این کشور بود، ما از همین ابتدا از شما می خواهیم که برای تحرکات شرورانه رژیم صهیونیستی در منطقه حد ومرز قرار دهید و از تکرار چنین اقداماتی جلوگیری کنید. حمله موشکی سپاه به اربیل آمریکایی ها را نیز مورد هدف قرار نداد، ایران و آمریکا ۴۰ سال است که با یکدیگر درگیری دارند اما این عملیات هیچ ارتباطی با آمریکایی ها و سفارت و کنسولگری آن ها در عراق ندارد./منبع: ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها