آخرین وضعیت اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شورها

کد خبر: 1137653

رئیس کمیسیون امور داخلی مجلس به بیان توضیحاتی درباره آخرین وضعیت اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شورها در مجلس پرداخت.

 آخرین وضعیت اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شورها

آقای جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها درباره اصلاح قانون انتخابات گفت: کلا قانون در مرحله اجراء ارزیابی می‌شود و مشکلاتی که در اجرا مجریان با آن مواجه می‌شوند به عنوان آسیب‌های قانونی استخراج می‌شود تا در جهت رفع آن گام برداشته شود در برخی از مواقع این دولت است که به عنوان مجری قانون این آسیب‌ها را احصا و جمع بندی می‌کند و در قالب یک لایحه‌ای تحت عنوان اصلاح قانون انتخابات به مجلس ارائه می‌کند.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه تاکید کرد که در برخی از موارد قانون متفاوت است که نظارت آن انتخابات بر عهده چه ارگانی باشد. نهاد ناظر بر انتخابات هم می‌تواند این نقش را داشته باشد تا تنگنا‌هایی که در قانون وجود دارد را اصلاح کند، زیرا نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری بر عهده دولت، انتخابات مجلس بر عهده شورای نگهبان و نظارت بر انتخابات شورای شهر و شهرداری‌ها بر عهده مجلس است.

با توجه به شعار مجلس یازدهم شفاف سازی، مردمی سازی، کارآمد سازی و هوشمند سازی همچنین تعلل دولت در ارائه لایحه جامع انتخابات، مجلس تصمیم گرفت قانون انتخابات مجلس را به منظور کارآمد سازی پس از حدود ۶ سال اصلاح کند به همین منظور طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس از سال گذشته در دستور کار کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها قرار گرفت.

جوکار با بیان اینکه نگاه جریان‌ها و احزاب سیاسی در الکترونیکی شدن انتخابات مهم است گفت:  هم اکنون اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری انجام شده جز یک مورد که با هیات عالی نظارت تفاوت دیدگاه وجود دارد با شورای نگهبان البته مشکل حل شده است. اصلاحات انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا انجام شد و در قبل ثبت نام بعد از ثبت نام قبل از انتخابات و بعد از انتخابات در حوزه نظارت و اجرا تغییرات جدی و ماهوی خواهیم داشت.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در بحث انتخابات مجلس هم اصلاح قانون آن در دستور کار است تا مراحل پیش از ثبت نام بعد از ثبت نام چگونگی نظارت شورای نگهبان و ... احتمالا تغییراتی ایجاد شود.

اصلاح قانون انتخابات اقدامی است که طیف گسترده‌ای از فعالان سیاسی، نمایندگان مجلس و حتی اعضای شورای نگهبان از لزوم به انجام رسیدن آن سخن می‌گویند. با این حال نقاط مبهم در این قانون و تفاوت دیدگاه‌ها در این زمینه چنان است که مسیر اصلاح را پرپیچ و خم ساخته است.

جوکار درباره اصلاح نظام انتخاباتی هم گفت: بحث نظام انتخاباتی هم مطرح است. نظام انتخاباتی ما نظام اکثریتی است دو پیشنهاد یکی نظام انتخاباتی استانی و دیگری نظام انتخاباتی تناسبی را مطرح کرده ایم که هم اکنون در حال گفتگو و صحبت با شورای نگهبان هستیم تا ببینیم که روی کدام یک می‌توانیم تفاهم کنیم./باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها