پور ابراهیمی: دولت اصلاح ساختار مدیریت منابع آب را دنبال کند

کد خبر: 1138265

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با ساختارهای سنتی نمی‌توانیم مدیریت آب را در کشور انجام بدهیم و دولت سیزدهم اصلاح ساختار مدیریت منابع آب را دنبال کند.

پور ابراهیمی: دولت اصلاح ساختار مدیریت منابع آب را دنبال کند

محمدرضا پورابراهیمی در نشست مشترک با اتابک جعفری لور معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه در تابستان گذشته در شهر کرمان شرایط سختی داشتیم اظهار داشت: به دلیل قطعی آب مشکلات امنیتی و اجتماعی در کرمان رخ داد.

وی با بیان اینکه در پروژه انتقال آب از خلیج فارس، سهم آب شرب برای کرمان در قرارداد مشخص است که باید کار دنبال شود و تابستان این آب به مردم برسد افزود: عدم اجرایی شدن تخصیص آب شرب به شهر کرمان از پروژه انتقال آب خلیج فارس به دلیل خیانت مدیران ارشد دولت دوازدهم قابل بخشش نیست، باید این مهم جبران شود.

نماینده کرمان و راور در مجلس گفت: وزارت نیرو و آب منطقه‌ای برنامه زمان بندی برای انتقال آب از خط سرچشمه را به ما بدهند و ما حمایت می‌کنیم و نمایندگان مجلس و کمیسیون اقتصادی در کنار شما هستند تا کار را پیش ببریم.

وی با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده بخشی از مسائل و مشکلات را پوشش داد اما نیازمند اقدامات میان مدت و بلندمدت برای حل این مسائل هستیم افزود: حوزه انتخابیه کرمان و راور شهرستان‌های پهناوری را شامل می‌شود که از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین روستاهای این حوزه بیش از 300 کیلومتر فاصله وجود دارد و باید برای تامین آب روستایی در این منطقه کمک کنیم.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه تامین آب شرب سالم و پایدار نیازمند زیرساخت و سرمایه‌گذاری است تصریح کرد: بخش زیادی از آب استحصال شده به دلیل فرسودگی شبکه به هدر می‌رود که عدد بزرگی است.

وی با بیان اینکه اگر یک سوم اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اصلاح خطوط شبکه هزینه شود، تمام پول آن برمی‌گردد گفت: مهم‌تر از آن اینکه این اقدام مانع آب هدررفت آب شده و پیشنهاد این کار در کرمان به صورت پایلوت انجام و پس از آن در کل کشور انجام شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه اگر وزارت نیرو سه سال منابع بگذارد و اصلاح خطوط شبکه کل شبکه آب کشور انجام شود، این سرمایه برمی‌گردد ادامه داد: این یک پیشنهاد علمی و کارشناسی است.

وی با اشاره به اینکه آب برخی قنوات از بین می‌رود، افزود: لایروبی قنوات نیز کمک زیادی به تامین آب روستایی می‌کند که این کار بین بخشی است و آب و فاضلاب روستایی باید برای آن اعتبار بگذارد که نسبت به خرید آب عددی زیادی نمی‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه تا زمانی که بازار آب در کشور تعریف نشود فاجعه همچنان ادامه دارد، گفت: در استان کرمان سالیانه 6 میلیارد مترمکعب برداشت آب داریم که 95 درصد آن در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و سهم بخش صنعت و شرب تنها 5 درصد است.

وی با بیان اینکه راندمان و خلق ثروت بخش کشاورزی کجاست افزود: دوسوم منابع آب در بخش کشاورزی از بین می‌رود در حالی که با دستورات راهبردی می‌توان یک میلیارد مترمکعب در بخش کشاورزی ذخیره کرد و باید بازار آب و بورس آب را راه بیندازیم زیرا راهی جز این نداریم.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه با صرفه جویی در بخش کوچکی از مصارف خانگی از جمله کولرهای آبی ذخیره بسیاری در بخش شرب می‌توان داشت گفت: با ساختارهای سنتی نمی‌توانیم مدیریت آب را در کشور انجام بدهیم و در دولت سیزدهم باید مسئله اصلاح ساختار مدیریت منابع آب دنبال شود و ما هم کمک می‌کنیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با بیان اینکه همه روستاهای منطقه گلباف شهرستان کرمان مشکل آب دارند، افزود: به اعتقاد بنده همه این موارد قابل مدیریت است و راهکار دارد؛ ما نماینده مردم هستیم و نمی‌توانیم مشکلات را ببینیم.

وی با اشاره به اینکه تحولات ساختاری نخستین مسئله در بحث آب است و استان کرمان در وضعیت بحران قرار دارد بیان کرد: مدل اقتصادی جواب می‌دهد و باید مدل اقتصادی برای بخش کشاورزی هم دنبال شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ارتباط با آب شرب شهر راور نیز بیان کرد: سد قدرونی افتتاح شده اما اختلافات منطقه‌ای وجود دارد که باید تیمی از وزارت نیرو با حضور در منطقه مسئله را بررسی و اختلاف را حل کنند./ منبع: تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها