خبر به روایت «فردا»

گروه سیاسی / زنان و استادیوم/ ترمیم کابینه

کد خبر: 1138402

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

گروه سیاسی / زنان و استادیوم/ ترمیم کابینه

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

شرق/ در اندرونی مجلس چه می‌گذرد؟

«شرق» سال جدید را با کلی تغییر و تحول از جمله تغییر سردبیر، آغاز کرده و مهدی رحمانیان نیز در شماره امروز به شرح دلایل آن پرداخته است. آنچه در این روزنامه اصلاح‌طلب تغییر نکرده اما رویکرد ضد مجلس است. شاهدش گزارشی با عنوان «در «اندرونی» بهارستان چه می‌گذرد؟» گزارش نویس شرق سراغ چند نمانیده مجلس رفته و از زندگی خصوصی آنها یعنی اینکه چند فرزند دارد، در چند سالگی ازدواج کردند، برای همسرشان چه کادو می‌خرند، تعطیلات کجا می‌روند و ... پرسیده و دست آخر به این نتیجه رسیده که «نمایندگان نه اعتقادی به طرح‌های مصوب خود دارند، نه آن را در زندگی شخصی‌شان اجرا می‌کنند و تنها با اعمال قانون، خصوصی‌ترین وجه زندگی مردم را سیاسی کرده‌اند. آنها این موارد را نه برای خود، بلکه برای مردمی می‌پسندند که روزی قرار بوده است ولی‌نعمت‌شان باشند»! البته این شکل از برخورد با مسائل و نتیجه‌گیری از روزنامه جریان سیاسی که رئیس جمهور مورد حمایتشان از روی قیافه مردم نظرسنجی می‌کرد، اصلا بعید نیست.

شرق

جوان/ قرعه عالی و فوتبال سیاسی

«جوان» امروز علی دایی را عکس یک کرده و برای بر وزن اسم او تیتر زده «قرعه عالی» اشاره‌اش هم به گروهی است که ایران در آن قرار گرفت و به قول برخی سیاسی‌ترین گروه جام‌جهانی است. این روزنامه اصولگرا نوشته: «کنار هم قرار گرفتن نام تیم‌های ملی ایران، انگلیس و امریکا ناخودآگاه اذهان را به سمت مسائل سیاسی سوق می‌دهد. حالا اگر تیم چهارم گروه اوکراین باشد، قطعاً حواشی بیشتر هم خواهد شد.»

روزنامه جوان در مطلب دیگری با عنوان «فیفا و مافیا و قرعه سیاسی ما در جام‌جهانی» نوشته: «فیفا نمایش «فوتبال سیاسی نیست» را اغلب به زشت‌ترین صورت برگزار می‌کند. مثال‌های نقض از موارد عادی بیشتر است، آخرینش همین حذف فوتبال روسیه به خاطر عملکرد سیاستمداران روسی است! و چرا فوتبال، سیاسی نباشد، با آنکه سیاست روی چیز‌های بسیار بی‌ارزش‌تر و بی‌اهمیت‌تر از این‌هم دست می‌گذارد و دخالت می‌کند!»

جوان

اعتماد/ مخالفین ورود زنان به استادیوم درد دین ندارند

«اعتماد» سال را ورزشی – سیاسی آغاز کرده. تصویری از زنان منتظر ورود به ورزشگاه را برگزیده و گفت‌وگویی دارد با محمد دادکان درباره عزل عزیزی خادم، بحران مشهد و قرعه‌کشی جام جهانی. او از حضور زنان در استادیون دفاع کرده و می‌گوید: «همه اینها که می‌گویند دین گفته، فلان روحانی گفته، همه دروغ است. با دلیل می‌گویم و خودم هم حاضرم صدمه‌اش را بپذیرم. اگر شما یک ذره به یک خانم احترام می‌گذاری و منزلت زن را حفظ می‌کنی و دنبال دین هستی چرا این قدر زن روسپی ایرانی توی دبی و ترکیه است و یک نفر از شما صدایتان در نمی‌آید؟ این همه فحشا می‌شود، در همان مشهدی که زنان را راه ندادند استادیوم، کسی نمی‌آید از دین حرف نمی‌زند. اما اگر یک دختر بخواهد فوتبال ببیند دین می‌رود زیر سوال؟ همه دروغ است. همه بازی است. ... فیفا به دنبال این هست که به ایران فشار بیاورد و قوانین خود را پیاده کند. ولی من فکر نمی‌کنم فیفا بیاید ایران را محروم کند. جریمه و تهدید می‌کند ولی تعلیق نه.»

اعتماد

ایران / خبر خوش رئیس جمهور به مردم

«ایران» سال جدید را مثبت شروع کرده و عکس یک را هم به سیزده‌ به‌در و تعطیلات و سفرهای نوروزی که به نسبت سال‌های قبل افزایش داشته، اختصاص داده است. این روزنامه دولتی در تیتر یک نیز خبر خوشی برای مردم دارد و از تسویه شدن بدهی‌های دولت قبل می‌گوید. شاهدش اظهارات رئیس جمهور در سفر به خراسان رضوی است و مصاحبه وزیر اقتصاد با «ایرانا» که گفته بود: «در ۲۹ اسفند دولت موفق شد بدهی دولت قبل به بانک مرکزی را تسویه کند.»

این روزنامه دولتی در واکنش به «حواشی تلخ در بازی پایانی مقدماتی جام جهانی» نیز تیتر زده «فدراسیون فوتبال مقصر اول اتفاقات ورزشگاه مشهد» و نوشته: «در بیانیه فدراسیون درباره این اتفاق‌ها، عذرخواهی صورت نگرفته بود و وقتی این موضوع با واکنش‌هایی همراه شد، این عذرخواهی به صورت ادیت شده در پایان بیانیه آمد.»

ایران

آفتاب یزد/ ترمیم کابینه لازم است؟

«آفتاب یزد» در اولین شماره خود در سال جدید از «ترمیم کابینه» می‌گوید. این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته: « ترمیم کابینه از بدیهی ترین کارهایی است که آقای رئیسی در ابتدای سال 1401 باید به انجام برساند و چندان منتظر مجلس و استفاده از قوه ی قهریه ی استیضاح و رای عدمِ اعتماد نماند.آقای رئیسی، خود بهتر از همه می داند که در ادامه ی مسیری که سه سال و نیمِ دیگر به طول خواهد انجامید باید تعارف را کنار بگذارد و با ترمیم جدی کابینه به خصوص در بخش های اقتصادی نیم نگاهی نیز به استان ها و استانداری ها داشته باشد که ضعف مفرطِ برخی استاندران و نیز تصمیماتی که صرفا چالش زا و ناامیدکننده است در تقابل با منویات رهبری است که قطعا سید ابراهیم رئیسی برنخواهد تافت پس ضمن ایجاد تغییر در تیمِ دولت، در فقره ی ایجاد تغییر در برخی استانداری ها نیز نباید دست ـ دست شود.»

آفتاب یزد

کیهان/ آتش‌بس به منزله پیروزی

«کیهان» تیتر یک امروز خود را به سخنان نوروزی رهبری درباره اقتصاد دانش‌بنیان و نقشی که در اصلاح و رشد اقتصادی کشور دارد، اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا آتش بس در یمن را با تیتر «پیروزی تاریخی مقاومت یمن ائتلاف سعودی تن به آتش‌بس داد» پوشش داده و نوشته: «جنگ یمن در حالی وارد هشتمین سال خود شد که عربستان بیش از هر زمان دیگری در موضع ضعف قرار دارد. حملات مداوم انقلابیون یمن به زیرساخت‌های اقتصادی و نفتی سعودی‌ها باعث شده تا در نهایت آل‌سعود با آتش بس دو ماهه در یمن موافقت کند. اعلام این آتش بس برای انصارالله و یمنی‌ها بعد از ۸ سال یک پیروزی بزرگ است چرا که عملا باعث شُل شدن محاصره یمن می‌شود. هرچند در آتش بس‌های قبلی سعودی‌ها پایبند به مفاد آن نبودند و ممکن است در این آتش بس نیز همین روند را دنبال کنند، اما قبول این آتش بس و شرایط انصارالله می‌تواند زمینه کسب دستاوردهای بیشتر برای یمنی‌ها به ویژه در عرصه سیاسی باشد.»

کیهان

صبح نو/ گروه سیاسی

«صبح نو» جلد اولین شماره بعد از تعطیلات خود را به فوتبال، جام جهانی و گروه سیاسی که ایران در آن قرار گرفته، اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا تیتر زده «گروه سیاسی» و معتقد است که «همگروهی ایران با آمریکا و انگلیس، جام‌جهانی را به رویدادی ورزشی – سیاسی تبدیل کرد».

این روزنامه اصولگرا اما از سیاست و سیاست خارجی و حواشی آن نیز دور نشده است. مثلا اظهارات اخیر نبویان که خیلی هم مورد توجه قرار گرفته بود را سوژه گزارشی کرده و نوشته: «مخالفان اصولگرای تیم مذاکره کننده هسته‌ای توافق احتمالی را چک بلامحل می‌دانند».

صبح نو یکی دیگر از تیترهای کناری خود را به سخنان اخیر رئیس مجلس درباره قرن نو و حکمرانی نو اختصاص داده است. این «در قرن نو باید حکمرانی نو را شکل دهیم» تاکیدی است که قالیباف در دیدار صمیمانه جمعی از رزمندگان دفاع مقدس و خانواده شهدا در مشهد بیان کرد.

صبح نو

سازندگی/ قلمرو ممنوعه

«سازندگی» علم‌الهدی امام جمعه مشهد را عکس یک کرده و با تیتر «قلمرو ممنوعه» و طرح سوالاتی مثل اینکه «چرا سیداحمد علم‌الهدی با حضور زنان در ورزشگاه‌ها، کنسرت و ... در شهر مشهد مخالف است؟» یا اینکه «سیاست‌های فرهنگی و تصمیمات شتابزده و حاشیه‌ساز چه عواقبی می‌تواند داشته باشد» او را مقصر این قضایا معرفی می‌کند. این روزنامه اصلاح‌طلب در یادداشتی به قلم سیدمحمد علیزاده طباطبایی نوشته: «گروهی از علما بر این باورند که سیاست و حکومت به نام دین و مذهب آسیب جدی به دینداری نسل جوان وارد کرده است و نسل جوان از دین فاصله می‌گیرند و حکومت قادر به پیشگیری از این اتفاق نیست. البته ضابطه و معیاری برای ارزیابی دین‌داری مردم نداریم».

سازندگی

 

 

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها