ایران خواستار عضویت رژیم‌ صهیونیستی در ان‌پی‌تی شد

کد خبر: 1139027

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل با اشاره به دو نشست موفق کنفرانس سالانه خاورمیانه عاری از سلاح های کشتار جمعی، از جامعه جهانی خواست برای عضویت رژیم‌ صهیونیستی در معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و قبول بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی فشار وارد کنند.

ایران خواستار عضویت رژیم‌ صهیونیستی در ان‌پی‌تی شد

زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد از جامعه جهانی خواست برای عضویت رژیم‌ صهیونیستی در معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (ان.پی.تی) و قبول بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی فشار وارد کنند.

شست سالانه کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل پس از سه سال وقفه پیاپی به دلیل عدم همکاری آمریکا جهت صدور ویزای هیات روسیه، در نهایت با برطرف شدن این مشکل برای بحث  و صدور توصیه های لازم در خصوص خلع سلاح و عدم اشاعه هسته ای و نیز اعتمادسازی در راستای منع مسابقه تسلیحاتی در فضای ماورای جو شروع به کار کرد.

 این کمیسیون کار خود را به مدت سه هفته ادامه داده و توصیه های مربوطه را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه خواهد کرد.

در سومین جلسه عمومی کمیسیون، با حضور  رئیس و نمایندگان کشورهای عضو،  زهرا ارشادی سفیر و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل، بیانیه ایران را  در رابطه با هر دو موضوع دستور کار سال جاری کمیسیون ارائه کرد.

سفیر کشورمان با اشاره به بحران های ژئوپلیتیک جاری در جهان و خطر استفاده از سلاح های هسته ای تاکید کرد که به ویژه خطر اخیر با توجه به مسابقه تسلیحاتی و نوسازی زرادخانه‌های هسته‌ای کشورهای هسته ای در بستر تکنولوژیهای جدید در حال شدت گرفتن است.

دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل با انتقاد از افزایش بودجه تسلیحاتی کشورهای هسته ای و پایین آوردن سطح آستانه کاربرد سلاح هسته‌ای، هرگونه تهدید به کاربرد این سلاح های غیر انسانی را رد کرد.

وی با انتقاد از سیاست‌های مربوطه آمریکا و انگلیس، چنین روندی را غیر قابل قبول و بر خلاف تعهدات کشورهای هسته‌ای طبق ماده ۶ ماده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای عنوان کرد.

ارشادی تصریح کرد که آنچه جامعه بین المللی بدان نیازمند است، اراده سیاسی قدرتهای هسته‌ای برای توافق روی یک برنامه اقدام برای انهدام سلاح‌های هسته‌ای در چهارچوب زمانی مشخص است و در این راستا، هرگونه تحقیق و توسعه ، آزمایش، تولید سلاح های هسته‌ای و سیستم‌های پرتاب آنها باید متوقف شده، کشورهای هسته ای از تلاش برای نوسازی زرادخانه های هسته ای خود دست برداشته و سیاست ها و دکترین های خود را نیز در این راستا اصلاح کنند.

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل اضافه کرد که موضع اعلامی کشورهای هسته‌ای مبنی بر این که جنگ هسته ای برنده ندارد و نباید اتفاق بیفتد، باید با اقدامات عملی همراه شود.

وی همچنین با اشاره به دو نشست موفق کنفرانس سالانه خاورمیانه عاری از سلاح های کشتار جمعی، از جامعه جهانی خواست برای عضویت رژیم‌ صهیونیستی در معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و قبول بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی فشار وارد کنند.

معاون نمایندگی دائم ایران نزد سازمان ملل در رابطه با فضای ماورای جو نیز با تاکید بر اینکه فضای ماورای جو یک میراث مشترک بشری است، بر لزوم استفاده صرفا صلح آمیز آن به نفع همه کشورها و صرف نظر از سطح توسعه تکنولوژیکی و اقتصادی آنها تاکید کرد.

وی جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در فضای ماورای جو را برای صلح و امنیت بین المللی حائز اهمیت دانست که باید از طریق یک سند حقوقی الزام آور و دارای قابلیت راستی‌آزمایی، در کنفرانس خلع سلاح تدوین شود.

سفیر ایران در سازمان ملل  از سیاست آمریکا برای تسلیحاتی کردن فضای ماورای جو به عنوان مانعی در ارتقاء رویکرد خلع سلاحی و امنیت بین المللی یاد و  بر توقف چنین روندی تاکید کرد.

در پایان این نشست نسبت به برخی اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران توسط انگلیس، رژیم صهیونیستی و عربستان پاسخ داده شد./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها