عصبانیت رژیم‌صهیونیستی از برنامه هند برای حضور در چابهار

کد خبر: 1139051

تحرکات دیپلماتیک رژیم صهیونیستی علیه ایران طی روزهای اخیر ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است

عصبانیت رژیم‌صهیونیستی از برنامه هند برای حضور در چابهار

وضعیت جدید منطقه و برتری‌های ایران در ترتیبات جدید امنیتی در غرب آسیا و از طرف دیگر وقفه در مذاکرات وین که با شتاب روزافزون برنامه غنی‌سازی ایران همراه شده است، باعث شده تل‌آویو بر حجم فعالیت‌های خود ضد تهران بیفزاید. 

در این میان بروز برخی اختلاف نظرها درباره مذاکرات وین میان دولت بنت و دولت بایدن بر مشکلات مقامات صهیونیست افزوده است. هفته گذشته رسانه آمریکایی «اکسیوس» به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا و یک مقام اسرائیلی گزارش داد «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده از «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دیگر مقامات اسرائیلی خواسته جایگزین خود برای یک توافق هسته‌ای با ایران که غنی‌سازی اورانیوم تهران را محدود می‌کند، ارائه کنند. طبق این گزارش، بلینکن از بنت خواسته جایگزین خود را برای توافق هسته‌ای و اینکه چگونه ایران را از دستیابی به توانایی ساخت سلاح اتمی باز می‌دارد، ارائه دهد، در حالی که ادعا شده سرعت فعلی غنی‌سازی ایران به این کشور اجازه می‌دهد ظرف چند هفته به این توانایی دست یابد. 
برپایی ۲ نشست در سطح منطقه‌ با محوریت ایران در «شرم الشیخ» مصر و «نقب» در سرزمین‌های اشغالی از دیگر برنامه‌های اخیر تل‌آویو در هفته‌های گذشته بوده است. به‌رغم آنکه بیانیه پایانی نشست نقب که با حضور وزرای خارجه آمریکا، رژیم صهیونیستی، مصر، امارات، اردن، بحرین و مراکش برگزار شد بر ائتلاف علیه آنچه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران نامیده می‌شود تاکید می‌کرد اما منابع غربی گزارش دادند وزرای خارجه اردن و مصر اعلام کردند در برنامه علیه تهران مشارکت نخواهند کرد. در جدیدترین اقدام با پس‌زمینه ضد‌ایرانی، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه با «نارندرا مودی» همتای هندی خود در زمینه چشم‌انداز احیای توافق هسته‌ای ایران و چالش‌های منطقه‌ای و جهانی گفت‌وگو کرد. به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، در تماس تلفنی بین «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند، طرفین درباره امور مهم جهانی و منطقه‌ای از جمله چشم‌انداز توافق هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند. 
به نظر می‌رسد این گفت‌وگو بی‌ارتباط با اظهارات اخیر مقامات هندی در رابطه با بندر چابهار ایران نباشد. رئیس‌جمهور هند روز یکشنبه از انجام اقداماتی در بندر چابهار در ایران جهت عملیاتی کردن آن خبر داد. «رام ناث کونید» رئیس‌جمهور هند طی سخنرانی در جمع دیپلمات‌ها در «موسسه روابط بین‌الملل عشق‌آباد» در زمینه بندر چابهار در ایران گفت: «اقداماتی را برای عملیاتی کردن بندر چابهار در ایران انجام داده‌ایم که می‌تواند دسترسی امن، قابل دوام و بدون مانع به دریا را برای کشورهای آسیای مرکزی فراهم کند». هند سال ۲۰۱۵ درباره توسعه بندر چابهار و احداث خط ‌آهنی که هند را به افغانستان متصل می‌کند، با ایران به توافق رسید و سال ۲۰۱۶ «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در جریان سفر به ایران، توافقنامه سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چابهار را با تهران به امضا رساند. 
در همین حال بنت با یائیر لاپید، وزیر خارجه و نخست‌وزیر بعدی به توافقی درباره پرونده هسته‌ای ایران رسیده‌اند. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی دوشنبه‌شب گزارش کرد نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی با لاپید وزیر خارجه و نخست‌وزیر بعدی بر اساس توافق اولیه، به توافقی درباره پرونده هسته‌ای ایران رسیده‌اند که در صورت اجرای توافق تناوبی اولیه، پرونده ایران همچنان در زمره اختیارات نفتالی بنت باقی بماند. 

کانال ۱۲ این رژیم این توافق را توافقی استثنایی خوانده، زیرا مسائل مربوط به ایران همواره منوط به تصمیم نخست‌وزیر بوده اما توافق این دو، پرونده ایران را از سلطه مطلق نخست‌وزیر خارج می‌کند. در ادامه این گزارش آمده، توافق میان لاپید و بنت ابعاد سیاسی دارد، از زمان تشکیل کابینه ائتلافی بسیاری می‌پرسند آیا این منطقی است که بنت پس از 2 سال نخست‌وزیر بودن به عنوان بالاترین پست سیاسی در اسرائیل، به منصب وزیر داخلی راضی باشد. اما با توافق جدید و سپردن پرونده ایران به بنت حتی پس از نخست‌وزیری این مشکل حل می‌شود. گفتنی است نفتالی بنت قرار است به مدت ۲ سال نخست‌وزیر شود و پس از آن خرداد ۱۴۰۲ «یائیر لاپید» از حزب «یش عتید» (آینده‌ای هست) نخست‌وزیری را بر عهده بگیرد/منبع: .وطن‌امروز

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها