ایران­‌هراسی در روزنامه­ مدعی اصلاح‌طلبی

کد خبر: 1139052

روزنامه مدعی اصلاح‌طلبی عملا خود در پروژه ایران هراسی قرار دارد و به ترویج آن می‌پردازد. چرا که اگر چنین نبود هیچ‌گاه نویسنده‌ای (ظاهرا) ایرانی در روزنامه‌ای آن هم (ظاهرا) ایرانی به اتهام زنی به کشور خود پرداخته نمی‌شد. در سطرهای بالا در نهایت تاسف ایران به تنش آفرینی با کشورهای دیگر متهم شده است.یاست خارجی در زمره مهم‌ترین آنهاست.

ایران­‌هراسی در روزنامه­ مدعی اصلاح‌طلبی

روزنامه شرق در سرمقاله دیروز خود نوشت: «...از منظر سیاسی، ایران یکی از گزینه‌های پیش‌روی اروپا برای تأمین بخشی از انرژی مورد نیاز خود است؛ فرصتی ذی‌قیمت برای کشور که رقبایی مانند روسیه و قطر آن را با دقت رصد می‌کنند و چه‌بسا در تلاش برای جلوگیری از این امر هستند. از سوی دیگر، تبدیل این تمایل به پروژه‌ای عینی، نیازمند الزاماتی است که تغییر رویکردهای پرهزینه تنش‌زا در سیاست خارجی در زمره مهم‌ترین آنهاست.

سوگمندانه باید اعتراف کرد این رویدادها در پرتو ایران‌هراسی برخاسته از چالش هسته‌ای شکل گرفت و با توجه به تصمیم آمریکا برای خروج از منطقه، به‌سرعت کشورهای همسایه جنوبی ایران را به سمت عادی‌‌سازی روابط با اسرائیل و جایگزینی این رژیم با آمریکا برای تأمین امنیت خود سوق داد. گزاره رایج و مورد قبول اکثر نظریه‌پردازان روابط بین‌الملل، ارتباط تنگاتنگ توسعه و سیاست خارجی است. در جهان امروز، توسعه کشورها به نحوی انکارنشدنی با جهت‌گیری‌های سیاست خارجی پیوند خورده است. سطح اصطکاک و تنش کشورها با همسایگان و محیط بین‌الملل، نسبت مستقیمی با توسعه‌نیافتگی دارد. به بیان دیگر، یکی از موانع توسعه‌یافتگی، محیط متشنج سیاست خارجی است.»

این نوشتار افزوده: «عبور قدرتمندانه از شرایط پیچیده حاکم بر منطقه و جهان، رفع مخاطرات امنیتی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های کم‌نظیر (انرژی، جایگاه ژئوپلیتیک کشور) نیازمند اقداماتی است که اهم آن را می‌توان این‌گونه فهرست کرد: 1-دستیابی هرچه سریع‌تر به مذاکرات هسته‌ای و آزاد‌سازی ظرفیت‌های کشور. هر روز تأخیر در این مهم، علاوه‌بر زیان اقتصادی، در حکم از‌دست‌دادن فرصت‌های سیاسی است. 2-تغییر رویکرد و نگاه به آمریکا از‌ستیزه‌جویی مطلق به «تعامل توأم با رقابت». شرایط ناشی از جنگ اوکراین و تغییرات وسیع در مناسبات بین‌المللی فرصت مناسبی برای این کار است. 3-استفاده از فرصت جنگ اوکراین و نقش‌آفرینی در دیپلماسی انرژی. سابقه تلاش اروپا برای نجات برجام در دوره ترامپ نشان داد در فضای متشنج روابط ایران و آمریکا، فرصت استفاده از نیاز شدید اروپا به انرژی ایران نیز از دست خواهد رفت.»

چنان‌که خواندید روزنامه مدعی اصلاح‌طلبی عملا خود در پروژه ایران هراسی قرار دارد و به ترویج آن می‌پردازد. چرا که اگر چنین نبود هیچ‌گاه نویسنده‌ای (ظاهرا) ایرانی در روزنامه‌ای آن هم (ظاهرا) ایرانی به اتهام زنی به کشور خود پرداخته نمی‌شد. در سطرهای بالا در نهایت تاسف ایران به تنش آفرینی با کشورهای دیگر متهم شده است.

درک و فهم نویسنده این سطرها از جهان و شرایط حاکم بر آن تا این‌اندازه است که در راهکارهایش به ایران توصیه می‌کند از‌ستیزه جویی با آمریکا دست بردارد. مشکلات میان ایران و آمریکا در مورد مسایلی مانند تقسیم ارث پدر نیست بلکه ماهیت آمریکا ماهیتی برخاسته از ابرقدرتی لیبرال است که به هیچ چیزی متعهد نیست. این کشور براساس آن روحیه استعمارگر است و به اعمال قدرت خود می‌پردازد همچنان‌که در روزهای اخیر در مورد پاکستان و عمران خان شاهد بودیم. در چنین حالتی اگر نظامی، یوغ بردگی آمریکا را نپذیرفت و مانند آل‌سعود به گاوشیرده آنها تبدیل نشد و خواست استقلال و شرف سرزمینش را حفظ کند مورد دشمنی آن کشور واقع می‌شود.

نکته دیگر در این باره که نویسنده تحقق توسعه را به شرط عدم تنش با دیگر کشورها منوط دانسته که در این باره باید گفت هیچ کشوری در جهان نیست که به‌اندازه آمریکا دارای تنش با کشورهای مختلف جهان باشد چگونه این کشور به توسعه یافتگی رسیده؟! البته مصادیق دیگری در این باره نیز هست ضمن آنکه بیان این مورد به معنای تصدیق تنش‌آفرینی نیست بلکه هدف نشان دادن بی‌پایه و اساس بودن گزاره‌هایی است که در نوشته آمده بود.

در ادامه یادداشتی را که در شماره دیروز یکی دیگر از روزنامه‌های اصلاح‌طلب منتشر شده را آورده ایم که در آن به علت دشمنی آمریکا با کشورهایی نظیر ایران و یا کوبا و ونزوئلا و... پرداخته شده، اینکه روزنامه اصلاح‌طلب شرق بردگی آمریکا را می‌پسندد موضوعی تأسف‌انگیز است./منبع: کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها