تعمیق شکاف‌ها در واشنگتن

کد خبر: 1139609

مسأله لغو تحریم‌های اعمالی علیه سپاه اختلاف نظرهای بسیاری را در اردوگاه دموکرات‌ها به وجود آورده است

تعمیق شکاف‌ها در واشنگتن

در شرایطی که آمریکا تلاش می‌کند ایران را مسؤول تطویل مذاکرات و اخلال در روند توافق معرفی کند اما آنچه طی روزهای اخیر در فضای سیاسی آمریکا جریان دارد بیش از هر چیزی ثابت می‌کند این دولت بایدن است که با موانع داخلی روبه‌رو است و فاقد اراده و قدرت تصمیم‌گیری سیاسی نسبت به اقداماتی است که باید برای حصول توافق انجام دهد. 

به گزارش «وطن‌امروز»، موضوع خارج کردن سپاه از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی‌ (FTO‌‌) اختلاف نظرهای بسیاری را حتی در اردوگاه دموکرات‌ها به وجود آورده است. از یک طرف اشخاصی مانند سناتور کریس مورفی معتقدند بایدن باید سپاه پاسداران را از این لیست خارج کند، چرا که این اقدام فاقد نتیجه عملی برای واشنگتن بوده است اما از طرف دیگر گروهی از دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی با این اقدام مخالفت کردند. 
کریس مورفی در گفت‌وگو با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی آمریکا در پاسخ به این سوال که با توجه به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با این شبکه مبنی بر اینکه به حصول توافق در مذاکرات وین جهت احیای توافق هسته‌ای خوشبین نیست، این موضوع دربردارنده چه تهدیداتی می‌تواند باشد، گفت: تهدید بسیار بزرگی می‌تواند باشد. اگر نتوانیم به توافق هسته‌ای با ایران دست پیدا کنیم، ایران به معنی واقعی کلمه در آستانه تولید یک سلاح هسته‌ای قرار می‌گیرد. مورفی مدعی شد: همین حالا که ما حرف می‌زنیم، آنها چند هفته با در اختیار داشتن مواد هسته‌ای کافی برای تولید یک سلاح فاصله دارند. این موضوع همچنین باعث ایجاد رقابت تسلیحاتی در منطقه خواهد شد. طولی نخواهد کشید که سعودی‌ها، اماراتی‌ها و ترکیه‌ای‌ها هم دنبال سلاح هسته‌ای خواهند رفت. چه فاجعه‌ای برای آمریکا خواهد بود. سناتور آمریکایی در ادامه گفت: امیدوارم دولت به یک توافق دست یابد و امیدوارم نگذارند ملاحظات سیاسی در آمریکا مانع رسیدن به این توافق شود. اگر توافق خوبی روی میز باشد که مانع رسیدن ایران به یک سلاح هسته‌ای شود، دولت بایدن باید این توافق را امضا کند. بگذارید ما کار قبولاندن توافق در کنگره را انجام دهیم، ما رای لازم را جمع خواهیم کرد. اما کمی نگران این هستم که دولت در حال بررسی ورود به توافقی که جهان را در برابر یک سلاح هسته‌ای حفاظت می‌کند،‌ در حال سبک سنگین کردن وقایع سیاسی در آمریکا است. 
او در پاسخ به این سوال که آیا نام سپاه پاسداران ایران از «لیست سازمان‌های تروریستی خارجی» خارج خواهد شد که در زمان دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا انجام شده بود، گفت: بله! تاثیر واقعی اعلام کردن نام آنها [سپاه پاسداران] به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی فاقد اهمیت است. ما ده‌ها مورد تحریم تروریستی دیگر علیه سپاه پاسداران داریم که سر جای خود باقی خواهند ماند. برای من، اگر چنین چیزی مانع رسیدن به یک توافق باشد، این توافق را انجام می‌دهم، چون هیچ چیزی به ما نشان نمی‌دهد که قرار دادن نام سپاه در این لیست، تاثیری روی حمایت آنها از گروه‌های تروریستی در سراسر منطقه داشته باشد. /وطن امروز
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها