راز دشمنی‌ها علیه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران چیست؟

کد خبر: 1140106

«علت تکیه جبهه دشمن روی مسئله هسته‌ای ایران و اعمال تحریم‌های ظالمانه با وجود اطلاع آن‌ها از استفاده صلح‌آمیز ما و بیان حرف‌های مهمل مانند فاصله نزدیک ایران تا سلاح اتمی، جلوگیری از پیشرفت علمی کشور برای رفع نیاز آینده ایران است.»

راز دشمنی‌ها علیه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران چیست؟

این مطلب را رهبر معظم انقلاب، ۲۸ بهمن سال گذشته در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان مطرح و در ضرورت نگاه به آینده با بیان اینکه دنیا در مسئله هسته‌ای روز به روز به انرژی هسته‌ای وابسته‌تر می‌شود، تصریح کردند: «ما هم دیر یا زود نیاز مبرم پیدا می‌کنیم به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز. امروز اگر چنانچه به فکر نباشیم، امروز اگر دنبال نکنیم، فردا دیر خواهد بود، دستمان خالی خواهد بود. آن وقتی که دنیا مسلّط بر تمام زوایای این مسئله باشد، آن روز برای ما حرکت کردن و پیش رفتن مشکل خواهد بود؛ لذا شما ملاحظه کنید ببینید جبهه دشمن روی مسئله انرژی هسته‌ای ما چه تکیه ظالمانه‌ای دارد می‌کند! تحریم، به خاطر انرژی هسته‌ای که می‌دانند هم صلح آمیز است. حالا اسم می‌آورند که [ایران]تا تولید بمب، فلان قدر فاصله دارد! این‌ها حرف‌های مهمل و بی‌معنا است؛ خودشان می‌دانند که ما دنبال این قضیّه نیستیم، دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، ما دنبال بهره‌مندی صلح‌آمیز از [انرژی]هسته‌ای هستیم؛ این را فهمیده‌اند، تشخیص می‌دهند. نمی‌خواهند ملّت ایران به این پیشرفت بزرگ و چشمگیر علمی دست پیدا کند و فشار می‌آورند، چون ملّت فردا به این احتیاج خواهد داشت و می‌خواهند این حرکت استمرار پیدا نکند.»

طی سال‌های گذشته اگرچه جریان مسلط در کشور با توجیه گرفتن بهانه از دشمن کوشید، فعالیت‌های هسته‌ای را به حالت تعلیق درآورده و سال‌ها کشور را در این حوزه به عقب برانند، اما با روی کار آمدن دولت انقلابی بار دیگر فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای به ریل خود بازگشته و مسئولان دولت نه تنها از بازگشت ناپذیری فعالیت‌های هسته‌ای سخن می‌گویند، بلکه از پیشرفت تصاعدی در این زمینه می‌گویند. نکته‌ای که در سخنان دو روز پیش رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی مورد تأکید قرار گرفت و این دو مقام مسئول تأکید کردند دانش هسته‌ای خط قرمز ایران است که نه تنها از آن عبور نخواهند کرد بلکه به پیشرفت تصاعدی فکر می‌کنند. اما این مهم چقدر در عمل به وقوع پیوسته است.

تسلط کامل ایران بر چرخه سوخت هسته‌ای

کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران با انتشار مطلبی گفته است: روز ملی فناوری هسته‌ای ۱۶ سال پس از نخستین دستیابی ایران به امکان غنی‌سازی اورانیوم در حالی گرامی داشته شد که ایران نه تنها بر چرخه سوخت هسته‌ای کاملاً مسلط شده، بلکه در دیگر حوزه‌های مربوط به فناوری هسته‌ای نیز پیشرفت‌های بسیاری انجام شده است.

وی در ادامه گفته: اگر چه در سال‌های گذشته تمرکز تحولات و اخبار بر موضوع غنی‌سازی سوخت، سبب القای این نگاه شده که فناوری هسته‌ای منحصر به سانتریفیوژ‌ها است، باید گفت که این تنها بخش کوچکی از این صنعت و امکانی است که در اختیار کشور و مردم قرار می‌دهد. به طور کلی پیشرفت‌های فناوری هسته‌ای ایران را می‌توان در چهار حوزه کاربرد پرتوها، انرژی، تولید سوخت و تحقیق و توسعه دسته‌بندی کرد.

کمالوندی درخصوص ضرورت بهره‌گیری از سوخت هسته‌ای هم گفته: از این میان اگر چه در نمای نخست تولید رادیو داروها، استفاده از فناوری هسته‌ای در کشاورزی و صنعت نزدیک‌ترین و بی‌واسطه‌ترین کاربرد‌های این صنعت در زندگی روزمره مردم هستند؛ اما نمی‌توان از ضرورت بهره‌گیری از سوخت هسته‌ای برای تولید انرژی برق و تأثیر غیرقابل انکار آن عبور کرد. ایجاد خط تولید کپسولی رادیو داروی ید ۱۳۱ که در درمان انواع سرطان کاربرد دارد، استفاده از پرتو‌های هسته‌ای برای استریل کردن، اصلاح بذر و مقاوم‌سازی بذر در مقابل کم‌آبی، استفاده از پرتو گاما برای فرآوری زهر زنبور عسل برای استفاده‌های پزشکی و نیز توسعه محصولات مرتبط با آب سنگین و دوتره‌ها از جمله پیشرفت‌های انجام شده در این حوزه است.

بهره‌گیری صنایع کشور از سرریز دانش هسته‌ای

سخنگوی سازمان با اشاره به تولید نرم‌افزار سوخت‌گذاری نیروگاه اتمی بوشهر گفت: در حوزه انرژی پیشرفت‌هایی همچون تولید نرم افزار سوخت‌گذاری نیروگاه اتمی بوشهر یا بهسازی سیستم ردیابی و قرائت برخط دریافت دوز اشعه کارکنان نیروگاه برای جلوگیری از بروز مسمومیت ناشی از دریافت دوز اضافی از جمله فهرست بلند بالای دستاورد‌هایی است که به رغم تحریم‌ها و با تلاش نیرو‌های متخصص خودمان به دست آورده‌ایم. کمالوندی ادامه داده: در حوزه سوخت و چرخه سوخت نیز پس از تسلط بر چرخه سوخت که از مرحله اکتشاف اورانیوم و تولیوم و... تا تبدیل مواد اولیه به کنستانتره و کیک زرد، غنی‌سازی، تولید سوخت و مدیریت پسماند سوخت می‌شود؛ توانسته‌ایم به توان تولید زیرکونیوم پایدار دست پیدا کنیم. ماده‌ای که علاوه بر تولید سوخت هسته‌ای در صنایع هواپیماسازی و خودروسازی کاربرد دارد و مصداق بارزی از این واقعیت است که طیف گسترده‌ای از صنایع کشور می‌توانند از سرریز دانشی که در صنعت هسته‌ای ایجاد می‌شود، بهره‌گیری کنند.

بهانه‌جویی مبتنی بر توهمات خودساخته دشمن

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: این میزان از تمرکز بر توسعه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای که می‌تواند به صرفه‌جویی ارزی صد‌ها میلیون دلاری برای کشور منتهی شود و صنایع متعددی را از حاصل کار بهره‌مند سازد در حالی است که کشور‌های غربی به مثل «کافر همه را به کیش خود پندارد» تمام توجهات را بر هراس خود از افزایش غنی‌سازی در ایران و آن هم بر محور توهم تولید سلاح هسته‌ای متمرکز و تلاش کرده‌اند که با این بهانه ما را از دستیابی به چنین گستره‌ای از فناوری که اهمیتی کمتر از غنی‌سازی ندارد محروم کنند. کمالوندی خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم که تنها دوتره‌های آب سنگین برای هر میلی گرم می‌تواند تا ده‌ها هزار دلار قیمت داشته باشد. آب سنگینی که بیش از ارزش اقتصادی به جهت کاربرد در رادیو دارو‌ها اهمیت دارد و در رویه‌ای ضد بشری مشمول تحریم قرار گرفته است.

معاون سازمان درباره ساخت نیروگاه دارخوین گفت: ساخت نیروگاه ایرانی ۳۶۰ مگاواتی دارخوین که در راستای اجرای تکلیف قانونی تولید ۱۰ هزارمگاوات برق هسته‌ای برنامه‌ریزی شده است از دیگر اقدامات رو به جلویی است که در دستور کار قرار دارد. وی تصریح کرد: فراموش نکنیم که ایجاد نیروگاه‌های هسته‌ای امری فانتزی نیست بلکه بخشی لاینفک و ضروری از نیاز کشور است، زیرا پس از موج چند ساله‌ای که برای تبلیغ تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر ایجاد شد، حالا کشور‌های اروپایی خود به این واقعیت رسیده‌اند که گریزی از ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای نیست.

دستیابی به توان هسته‌ای بومی در اوج تحریم‌ها

همه این موفقیت‌ها در شرایطی به ثبت رسیده است که جمهوری اسلامی ایران در همه این سال‌ها به بهانه‌های گوناگون تحت شدید‌ترین تحریم‌ها قرار گرفته، اما به مدد بهره‌گیری از توان بومی و جوانان متخصص موانع را یکی پس از دیگری در مسیر توسعه هسته‌ای برداشته است. موضوعی که حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل بین‌الملل هم به آن اشاره کرده است. او با بیان اینکه فناوری هسته‌ای در گذشته در انحصار قدرت‌های محدودی در جهان بود، گفت: امروز ایران به‌رغم همه فشار‌ها و تحریم‌ها توانسته به صنعت فناوری هسته‌ای دست پیدا کند.

هانی‌زاده در گفتگو با ایرنا، با اشاره به دستاورد‌های جمهوری اسلامی ایران در صنعت هسته‌ای، گفت: در واقع یکی از دستاورد‌های مهم انقلاب اسلامی در طول چهار دهه گذشته، مسئله فناوری هسته‌ای است. این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: از آنجایی که فناوری هسته‌ای در گذشته در انحصار قدرت‌های محدودی در جهان بود و این فناوری به عنوان بالا‌ترین فناوری که در خدمت بشریت قرار دارد، همچنان در جهان در انحصار است. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به‌رغم تحریم‌های ظالمانه‌ای که با آن مواجه بوده، توانسته به بالا‌ترین سطوح فناوری هسته‌ای دست پیدا کند، اضافه کرد: با توجه به تخصص بالایی که در این فناوری نیاز است، جمهوری اسلامی ایران تلاش خود را به کار گرفت تا با تربیت متخصصانی در این حوزه، از آن برای اهداف مسالمت‌آمیز و در راستای ارتقای سطح دانش و بومی‌سازی هسته‌ای در ایران استفاده کند و امروز ایران یکی از کشور‌های دارای این نوع فناوری در جهان است.

هانی‌زاده با بیان اینکه برخی از کشور‌های جهان از این فناوری استفاده غیرانسانی می‌کنند، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی با استفاده از تکنولوژی هسته‌ای، اکنون ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار داشته و تولید کرده است که خطری جدی برای منطقه تلقی می‌شود. این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: کشور‌های دیگری هم هستند که از این فناوری برای تهدید بشریت و صلح جهانی استفاده می‌کنند، در حالی که جمهوری اسلامی ایران بنا بر تکلیف شرعی و اسلامی و بالا‌ترین مرجع کشور یعنی رهبر انقلاب، استفاده غیر صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای را تحریم کرده است. هانی‌زاده در پایان تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران باید در این مسیر گام‌های بلندتری بردارد تا بتوانداز این فناوری در حوزه کشاورزی، پزشکی، صنایع آب و برق استفاده کند.

از این رو می‌توان امیدوار بود که صنعت هسته‌ای کشور با درایت و هوشمندی مسئولان جمهوری اسلامی مسیر توسعه و پیشرفت خود را بدون توجه به اغواگری‌های داخل و خارج بیش از پیش و با قدرت ادامه دهد.

منبع: روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها