«فردا» گزارش می‌دهد

آخرین خبر از مذاکرات ایرانی - سعودی

کد خبر: 1140168

یک روزنامه کویتی از برگزاری دور پنجم گفت‌وگو‌ها بین ایران و عربستان در روز عید فطر خبر داده است.

آخرین خبر از مذاکرات ایرانی - سعودی

گروه سیاست سایت فردا - مذاکرات ایران و عربستان با ابتکار و وساطت بغداد و از سطوح امنیتی آغاز شد. چهار دور از این گفت‌وگوها انجام شد اما کار به دور پنجم نرسید. بر اساس مواضع طرفین هم می‌توان گفت که غیر از استقرار دیپلمات‌های ایرانی در جده نتیجه خاصی نداشت، حتی مقامات سعودی چندین بار از روند گفت‌وگوها ابراز نارضایتی کردند. 

آخرین دور از این گفت‌وگوها در پایان تابستان انجام شد و انتظارها برای شروع بعدی مذاکرات اما قدری طولانی شده و از این رو شاهد افزایش گمانه‌زنی‌ها در این باره هستیم. برخی تحلیلگران داخلی پیش‌تر گفته بودند که چون اولویت ایران مذاکرات وین است، این موضوع قدری به حاشیه رفته. برخی دیگری نیز تحولات منطقه‌ای و به خصوص اوضاع یمن که گفته می‌شود سهم مهمی در اختلافات فی‌مابین دارد را در این قضیه موثر می‌دانستند.

اکنون اما یک روزنامه کویتی الجریده ادعا کرد ه که دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان قبل از عید فطر برگزار خواهد شد. 

الجریده به نقل از یک منبع آگاه در وزارت خارجه ایران خبر داد که تماس‌ها و هماهنگی‌ها برای برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان سعودی در بغداد پایتخت عراق از سر گرفته شده است و ایران همچنین از ابتکار کشورهای حوزه خلیج فارس در قضیه یمن استقبال کرده است.

 این منبع آگاه ابراز امیدواری کرده که دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان پیش از عید فطر برگزار شود.

به گفته این منبع آگاه، امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران، تماس‌هایی را با عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات برقرار کرده و در آن تاکید کرده که تهران از ابتکار کشورهای حوزه خلیج فارس در اجرای آتش‌بس در یمن استقبال می‌کند.

وی همچنین گفت که ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق نیز قرار است با سفیر عربستان سعودی در عراق برای برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان تا پایان ماه مبارک رمضان تماس برقرار کند.

به گفته این منبع آگاه، ریاض به تهران گفته که سهمیه حجاج ایرانی را برای حج امسال افزایش خواهد داد، مساله‌ای که تهران آن را یک حرکت مثبت قلمداد می کند.

گفتنی است، پیشتر هم العربی الجدید از تلاش‌های عراق برای میانجی‌گری با هدف از سرگیری مذاکرات ایران و عربستان خبر داده بود. بر این اساس، یک مقام ارشد در وزارت خارجه عراق به العربی‌الجدید گفته بود که ۳ شخصیت دولت عراق، مأموریت مشخص کردن تاریخ برگزاری دور جدید گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی را برعهده دارند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها