نگرانی مدعیان اصلاحات از احیای برجام و گرفتن تضمین

کد خبر: 1140374

نمایندگان مجلس شورای اسلامی که عمدتاً از حامیان و همفکران دولت سید ابراهیم رئیسی هستند می‌گویند دولت در گرفتن ضمانت از آمریکا برای احیای برجام ضعیف عمل می‌کند. برخی معتقد هستند که این دسته از نمایندگان ممکن است که به‌طورکلی مخالف احیای برجام باشند.

نگرانی مدعیان اصلاحات از احیای برجام و گرفتن تضمین

روزنامه همدلی در تیتر 1 خود با عنوان «نگرانی مجلس از روند مذاکرات» نوشت: مجلس اصولگرای یازدهم از رفتار دولت در مسئله مذاکرات هسته‌ای ناراضی است. نمایندگان رسماً می‌گویند که دولت آنان را در جریان قرار نمی‌دهد و آنان اطلاعات لازم را از منابعی غیر از دولت کسب می‌کنند. جدای از این بخشی از نمایندگان مجلس معتقدند که دولت مسیر موردنظر مجلس را در مذاکرات هسته‌ای نادیده می‌گیرد و راه خودش را بدون اطلاع دادن به مجلس طی می‌کند. این در حالی است که به نظر می‌رسد فعلاً مذاکرات هسته‌ای ایران برای احیای برجام در بلاتکلیفی به سر می‌برد. تا چندی پیش برخی امیدوار بودند که این مذاکرات به نتیجه برسد و بالاخره دوباره برجام احیا شود ولی بعد از شروع تجاوز روسیه به اوکراین و کارشکنی روس‌ها مذاکرات معلق ماند. حالا دو طرف مذاکره یعنی ایران و آمریکا می‌گویند ما آماده توافق نهایی هستیم اما تابه‌حال اتفاق جدیدی رخ نداده است. هرکدام تلاش می‌کنند که توپ را به زمین طرف مقابل بیندازند. بااین‌حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی که عمدتاً از حامیان و همفکران دولت سید ابراهیم رئیسی هستند می‌گویند دولت در گرفتن ضمانت از آمریکا برای احیای برجام ضعیف عمل می‌کند. برخی معتقد هستند که این دسته از نمایندگان ممکن است که به‌طورکلی مخالف احیای برجام باشند.

مدعیان اصلاحات تا پیش از این می‌گفتند درخواست تضمین از آمریکا، نوعی گردنکشی‌، فرابرجامی و مطالبه‌ای غیر منطقی است. اصلاح‌طلبان از اینکه 250 نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رئیسی بر ضرورت گرفتن تضمین مکتوب از آمریکایی‌ها تاکید کرده‌اند، ناراحت هستند که مبادا توافقی با گرفتن تضمین شکل بگیرد و برجامی که 8 سال دولت روحانی نتوانست نتیجه‌ای عاید مملکت کند، به یکباره احیا شود (آن‌هم با مقاومت و کوتاه نیامدن در بر‌ابر غرب) و تشت رسوایی مدعیان اصلاحات فرو افتد. جالب آنکه مدعیان اصلاحات در حالی می‌گویند «تضمین» نمی‌شود و نباید درخواست کنیم که همین دیروز سه شنبه سخنگوی کاخ سفید در واکنش به نامه اخیر 250 نماینده مجلس شورای اسلامی به رئیسی گفت: جو‌بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برای نهایی‌کردن یک «توافق خوب» با ایران در صورت لزوم تصمیم می‌گیرد که چه بخش‌هایی از توافق به تصویب کنگره نیاز دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها