ادامه‌ سنگ‌اندازی‌های واشنگتن در مذاکرات احیای برجام

کد خبر: 1140375

همزمان با عدم پذیرش شروط ایران، طرف آمریکایی از قطعی نبودن توافق برای بازگشت به برجام می‌گوید

ادامه‌ سنگ‌اندازی‌های واشنگتن در مذاکرات احیای برجام

مذاکرات برای بازگشت آمریکا به برجام در شرایط راکدی قرار گرفته است و حالا هیچ طرفی عملی شدن چنین توافقی را قطعی نمی‌پندارد.

سخنگوی کاخ سفید در گفت‌وگویی که با شبکه فاکس‌نیوز آمریکا داشت، به سوالاتی درباره مذاکراتی که برای احیای برجام در جریان است، پاسخ داد. جن ساکی در پاسخ به این سوال که با توجه به جنگ روسیه و اوکراین، آیا مسکو می‌تواند بر سر میز مذاکره با ایران باقی بماند، گفت: دیپلماسی و روابط خارجی پیچیده است و مذاکرات با ایران با حضور روسیه نمونه‌ای از آن است. وی ادامه داد: روسیه یکی از اعضای 1+5 بوده است. مسکو در اجرای توافق هسته‌ای نقش داشته و این، موضوعی است که درباره آن صحبت می‌کنیم و در مذاکرات نیز مورد بحث قرار گرفته است.

سخنگوی کاخ سفید با تکرار ادعاهای نخ‌نمای مقامات آمریکایی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران، گفت: ما معتقدیم و من فکر می‌کنم جامعه جهانی بر این باور است که جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در راستای منافع ملی ما و منافع جهانی ما است.

جن ساکی با اعلام اینکه ایران پیشرفت زیادی در مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای داشته است و این به نفع آمریکا نیست، اظهار کرد: ما هنوز نمی‌دانیم به توافق دست خواهیم یافت یا نه اما مذاکرات ادامه دارد. ما همچنان در حال بررسی هستیم.

این مقام آمریکایی در پاسخ به سوالی درباره درخواست ایران از ایالات‌متحده مبنی بر ارائه تضمین کتبی درباره عدم خروج مجدد از توافق هسته‌ای، اعلام کرد: من فکر می‌کنم اگر به توافقی برسیم که رئیس‌جمهور بایدن آن را در راستای منافع ملی‌مان بداند، به‌ طور قطع به آنچه باید در کنگره انجام شود، رسیدگی خواهیم کرد. البته هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم. موضوعات نهایی باقی ‌مانده است که در حال مذاکره بر سر آنها هستیم و بیش از یک مورد است.

اما نکته مهم اظهارات سخنگوی کاخ سفید آنجا بود که اعلام کرد: رئیس‌جمهور بایدن تنها توافقی را خواهد پذیرفت که یک توافق خوب باشد اما ما اکنون تجربه خروج دونالد ترامپ از برجام را داریم. آنچه شاهد آن بودیم، عدم شفافیت است. ایران در برنامه هسته‌ای‌اش پیشرفت قابل‌توجهی کرده است.

این سخنان جن ساکی نشان از آن دارد که آمریکا به‌رغم اینکه ادعاهای بی‌اساس خود درباره برنامه هسته‌ای کشورمان را تکرار می‌کند و خود را بی‌میل به احیای برجام نشان می‌دهد، نقشه‌ای برای ادامه مسیر و همچنین راهی جز توافق و کنار آمدن با خواسته‌های ایران ندارد و در تلاش است با انحراف مذاکرات از هدف اصلی، بر این ناچاری خود سرپوش بگذارد. بویژه آنکه بنا به گفته سخنگوی کاخ سفید، خروج ترامپ از برجام، قدرت مانور دولت فعلی آمریکا در مذاکرات برای احیای توافق را محدود کرده است.

* ایران: از منافع‌مان کوتاه نمی‌آییم

در این میان سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز روز گذشته اعلام کرد: ما هنوز به نقطه‌ای نرسیده‌ایم که طرف آمریکایی نشان دهد اراده قطعی برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ دارد. متاسفانه آمریکا انرژی و وقت همه را مصروف این کرده که اجزا و عناصری از فشار حداکثری را که مخالفان اولیه توافق هسته‌ای در این فشارها اعمال کردند حفظ کند. آنچه برای ما حائز اهمیت است انتفاع اقتصادی و انتفاع قطعی مردم ایران از رفع تحریم‌هاست.

سعید خطیب‌زاده با اشاره به اینکه آمریکا تنها باید در مسیر احیای برجام قدم بردارد، گفت: آنچه برای ما روشن است اینکه آمریکا نمی‌تواند مشکلات دوجانبه‌اش را از مسیر برجام حل کند. برجام و گفت‌وگوهای وین صرفا برای اطمینان از بازگشت اطمینان‌بخش و تضمین شده آمریکا به تعهداتش ذیل برجام است و اطمینان از انتفاع اقتصادی ایران. آمریکا باید بداند تنها در همین مسیر می‌تواند اقدامات و ابتکارات خود را پیگیری کند و هر چه بیش از آن، زیاده‌خواهانه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اینکه ایران تا چه زمانی منتظر تصمیم آمریکا می‌ماند، تصریح کرد: آنچه بین ما و اروپا گفت‌وگو شده، نهایی شده است. بین ما و 1+4 و اتحادیه اروپایی به عنوان هماهنگ‌کننده برجام، نکته‌ای باقی نمانده و آنچه هست تصمیمات واشنگتن است که از طریق هماهنگ‌کننده برجام در حال انتقال است. ابتکارات آخر خود را فرستادیم و به محض اینکه ایران و ۱+۴ پاسخ مناسبی دریافت کنند، همه عازم وین خواهیم بود.

خطیب‌زاده همچنین در ارتباط با اظهارات سناتور آمریکایی کریس مورفی درباره خروج نام سپاه پاسداران از لیست تحریم‌ها نیز گفت: تمام اجزای فشار حداکثری و عناصر آن باید برداشته شود. آنهایی که عناصر مختلفی را در فشار حداکثری تعبیه کردند به این خاطر بود که انتفاع ملت ایران از ابعاد مختلف تحت تاثیر قرار بگیرد.

مورفی در اظهارات چند روز قبل خود خروج نام سپاه پاسداران از لیست تحریم‌های آمریکا را بی‌تأثیر خوانده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آنچه در مذاکرات باقی مانده، بیش از یک موضوع بین ایران و آمریکاست و محوریت آن هم این است که تمام اجزای فشار حداکثری باید برداشته و انتفاع اقتصادی ملت ایران از برجام لحاظ شود. تا آن روز منتظر تصمیم واشنگتن می‌مانیم. اینکه بایدن امروز یا فردا می‌خواهد تصمیم بگیرد، چیزی است که آمریکا باید به تاریخ جواب دهد. ما در چارچوب منافع قطعی ملت ایران حرکت می‌کنیم و از آن هم کوتاه نمی‌آییم.

منبع: وطن امروز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها