استتار نقش مخرب غرب در مذاکرات وین

کد خبر: 1141390

در تمام ایامی که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشور‌های ۱+۴ در دولت سیزدهم در جریان بوده، تلاش‌های فراوانی صورت گرفته است اصل توانمندی دولت و دستگاه دیپلماسی در این زمینه مورد ابهام قرار گیرد

استتار نقش مخرب غرب در مذاکرات وین

فعالان و صاحبنظران سیاسی از تیم مذاکره کنونی می‌گویند

هدف تأمین منافع ملی است نه توافق به هر قیمتی

[کلیک و کشیدن برای جابجایی]

سعید همتی

در تمام ایامی که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشور‌های ۱+۴ در دولت سیزدهم در جریان بوده، تلاش‌های فراوانی صورت گرفته است اصل توانمندی دولت و دستگاه دیپلماسی در این زمینه مورد ابهام قرار گیرد و اینگونه القا شود که تیم فعلی فاقد هوشمندی و کارایی لازم برای احیای برجام بر اساس منافع ملی است، بنابراین از آغاز مذاکرات هسته‌ای در سال گذشته تاکنون به بهانه‌های مختلف رویکرد‌ها و رویه‌های تیم مذاکره‌کننده با عملیات رسانه‌ای گسترده‌ای زیر سؤال رفته است تا جایی که حتی برخی طیف‌های وابسته به جریان انقلابی نیز کارکرد و جهت‌گیری‌های فعلی دستگاه دیپلماسی را مورد انتقادات گسترده قرار داده‌اند.

حملات گسترده علیه دولت و دستگاه دیپلماسی به حدی شکل تصاعدی به خود گرفت که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با کارگزاران نظام بخشی از سخنان خود را به همین مسئله اختصاص دادند و در حمایت از وزارت خارجه و تیم مذاکره‌کننده بیان کردند: «یک مسئله دیگر مسئله دیپلماسی است که خب بحمدالله دیپلماسی کشور در جهت خوبی حرکت می‌کند... خب خوشبختانه وزیر محترم خارجه و آن مسئولان هیئت مذاکره‌کننده گزارشات دقیق خودشان را به رئیس‌جمهور می‌دهند، به شورای عالی امنیت ملی می‌دهند، در جریان قرار دارند، تصمیم گیری می‌کنند، فکر می‌کنند، جوانب قضیه را می‌سنجند.»

استتار نقش مخرب غرب در مذاکرات

فضای شکل گرفته علیه دولت و وزارت خارجه در شرایطی است که طرف امریکایی- اروپایی عامل تطویل مذاکرات هسته‌ای هستند و اراده کافی برای احیای برجام را ندارند و تلاش می‌کنند با امتیازگیری حداکثری از تیم ایرانی، توافقنامه هسته‌ای را به طور دلخواه احیا کنند.

اینکه تیم فعلی برخلاف گذشته به دنبال احیای برجام به هر قیمتی نیست هم یکی از عوامل و حتی شاید مهم‌ترین عامل برای تخطئه تیم به شمار رود، آن هم در حالی که تیم مذاکره‌کننده قبلی، مذاکره را صرفاً برای مذاکره می‌خواست و تلاش داشت کشور را همچنان در ریل امتیازدهی به غرب و استانداردسازی رفتار ایران در عرصه‌های مختلف هدایت کند.

در واقع طیفی از رسانه‌های وابسته به یک جریان سیاسی در داخل تلاش می‌کنند به جای آنکه عامل اصلی احیانشدن برجام را طرف امریکا- اروپا معرفی کنند، انگشت اتهام را دائم به سمت تیم مذاکره‌کننده کشورمان گرفته و اینگونه القا کنند که تیم توانایی و درایت لازم را برای بازگشت وضعیت به حالت سابق ندارد، در واقع توقع اصلی آن است که تیم فعلی نیز با اعتماد مطلق به وعده‌های شفاهی غرب و بدون در نظر گرفتن منافع ملی، یک شبه برجام را احیا کند و با روحیات هیجانی جشن‌های خیابانی راه بیندازد!

مقاومت تیم مذاکره‌کننده ستودنی است

در همین زمینه عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع مسئولان نظام گفت: طبق فرمایشات رهبری باید این فرهنگ را در کشور ایجاد کنیم که به رغم تلاش دستگاه دیپلماسی برای پیشبرد اهداف نظام، نباید موضوعات داخلی کشور به مذاکرات گره بخورد.

وی با بیان اینکه تیم مذاکره‌کننده در موضع قدرت قرار دارد، عنوان کرد: مقاومت تیم مذاکره‌کننده موجب انفعال غرب در مذاکرات شد، در جنگ اراده‌ها ملت ایران مقاومت و پیروزی خود را بر طرف مقابل دیکته کرد، البته جمهوری اسلامی ایران تا آنجا که امکان داشت، تعامل خود را نشان داد و اکنون امریکایی‌ها هستند که اگر زیاده‌طلبی نکنند، توافق به سرعت عملیاتی می‌شود.

مقتدایی در گفتگو با ایران تصریح کرد: ما معتقدیم امریکا بیش از ایرانی‌ها مخصوصاً در مسیر تحولات اخیر به انجام توافق نیاز دارد چراکه جمهوری اسلامی ایران قدرت منطقه‌ای و غرب آسیاست و با توجه به وضعیت اروپا و نیاز امریکا و بسیاری از کشور‌های دیگر، به این جمع‌بندی رسیده‌اند که نمی‌توانند در معادلات رفتاری خود ایران را نادیده بگیرند. این نقطه قوتی است که اکنون به کمک تیم مذاکره‌کننده آماده است.

وی درباره اینکه آیا تیم مذاکره‌کننده بر اساس خطوط قرمز اعلام شده حرکت کرده است، خاطرنشان کرد: تیم مذاکره‌کننده مجری دستوراتی است که در سطح کلان کشور و پس از تصمیم‌گیری در اختیار آنان قرار می‌گیرد. تیم مذاکره‌کننده در پاسداشت خطوط قرمز نظام موفق عمل کرده است.

رویکرد تیم مذاکره‌کننده عقلانی است

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل سیاسی نیز با اشاره به تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده در مذاکرات وین گفت: با توجه به اینکه دولت سیزدهم در طول هشت ماه گذشته شرایط را برای ورود به مذاکرات از جهت بررسی‌های لازم و اسناد مورد نیاز آماده کرده بود، کاملاً مشخص بود تیم مذاکره‌کننده با آمادگی کامل و تخصص‌های مورد نیاز در یک مذاکره جدی و نفسگیر، در پشت میز مذاکرات حاضر شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه دور‌های هفتم و هشتم مذاکرات، بخش تکمیلی و اتمام شش دور گذشته بود، اضافه کرد: با مشاهده همه اقدامات مذاکره‌کنندگان در طول بیش از چهار ماه مذاکره بسیار سخت و جدی، عدم خروج از خطوط قرمز نظام و توجه به ابعاد مختلف منافع ملی برای بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران در حوزه مسائل هسته‌ای روشن بود که تیم مذاکره‌کننده با توجه به جمع‌آوری همه توانمندی‌ها، به هیچ عنوان از خطوط قرمز عبور نکرده است و نخواهد کرد.

صدرالحسینی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد دغدغه‌های انقلابی نمایندگان نیز کاملاً مرتفع شده و این اقدام پسندیده از جانب وزارت امور خارجه و کمیسیون مربوط، می‌تواند در تسریع مذاکرات و آرامش ذهنی مردم کشور، تأثیرات مثبت و مستقیمی را داشته باشد.

رویکرد مذاکراتی دولت قابل قبول است

همچنین محمدجواد کریمی‌قدوسی در مورد فرمایشات اخیر رهبر‌معظم انقلاب و دفاع از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: راهبرد و سیاست تیم مذاکره‌کننده دولت سیزدهم منطقی و مبتنی بر پشتوانه ایمانی و انقلابی است. تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با تکیه بر این مبانی اعتقادی توانسته است تأثیرگذاری خود را در فضای مذاکرات به اثبات برساند. تیم مذاکره‌کننده همیشه نماینده ملت انقلابی و مسلمان ایران است و باید پشت میز مذاکره با منطق انقلابی و اسلامی و با ادبیات دیپلمات‌ها مذاکره کند.

وی ادامه داد: متأسفانه تیم مذاکره‌کننده دولت قبل از موضع نرم، در برابر خواسته‌های طرف‌های غربی عقب‌نشینی کرد، لذا به رغم توافق در برجام، ملت ایران به انتفاع اقتصادی دست نیافتند.

شهریار حیدری، یکی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت مجلس در خصوص تعامل دستگاه دیپلماسی با نهاد‌های نظارتی از جمله مجلس گفت: تیم مذاکره‌کننده بعد از هر دور مذاکرات گزارش دقیقی به کمیسیون امنیت ملی ارائه می‌دهد و وزارت امور خارجه نیز در این زمینه تعامل خوبی با کمیسیون امنیت ملی دارد. به صورت مستمر در این زمینه جلسه و نشست مشترک برگزار می‌شود، در نشست اخیر با وزیر امور خارجه هم آخرین تحولات و تصمیمات در موضوع برجام را بررسی کردیم. روند مذاکرات برجامی در مسیر رو به جلو حرکت می‌کند، اما حاشیه‌هایی هم دارد که این حاشیه‌ها از سوی امریکا درست شده است.

وی با اشاره به شکل‌گیری فضای تخریب تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: رسانه‌های داخلی باید به دنبال نقد عملکرد باشند نه تخریب. رسانه‌های داخلی نباید تحت تأثیر رسانه‌های خارجی قرار گیرند چراکه آن‌ها تکلیف‌شان مشخص است و دوست ندارند برجام به نتیجه برسد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به رسانه‌ها توصیه کرد، واقعیت‌های این دور از مذاکرات را دقیقاً رصد کنند و گفت: جمهوری اسلامی با کشور‌های قدرتمند دنیا در حال مذاکره است، منطق جمهوری اسلامی برای طرفین مذاکره‌کننده قابل قبول و از این جهت موفق عمل کرده است.

تأمین منافع ملی اولویت است نه رسیدن به یک توافق ناقص

آنچه باید مورد توجه قرار گیرد «اولویت قرار دادن منافع ملی و عدم عبور از خطوط قرمزی» است که تخطی از آن می‌تواند هزینه‌های گسترده‌ای همانند دوره هشت ساله گذشته برای کشور به ارمغان بیاورد و چنانچه دقت در تنظیم و تدوین سند مورد وفاق که در آن تأمین منافع ملی حرف نخست را می‌زند، جای خود را به «تعجیل و تسریع هیجانی در رسیدن به توافق به هر قیمتی» بدهد، نباید انتظار داشت کشور با حوادث تلخ دولت قبل دست و پنجه نرم نکند، بنابراین به تعویق افتادن سند احیای برجام بهتر از آن است که با سراسیمگی و اعتماد مطلق به غرب سندی امضا شود که جامعه ایرانی تا مدت‌ها هزینه‌های غیرقابل جبران آن را پس بدهند.

منبع: روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها