زهره الهیان: کشورهای همسایه ایران ظرفیت های بسیار خوب و مثبتی برای توسعه مبادلات اقتصادی دارند

کد خبر: 1141545

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: امروز دولت آیت الله سید ابراهیم رئیسی توازنی را در سیاست تعامل با همسایگان در عرصه بین المللی ایجاد کرده و این ظرفیت را مورد توجه قرار داده است.

زهره الهیان: کشورهای همسایه ایران ظرفیت های بسیار خوب و مثبتی برای توسعه مبادلات اقتصادی دارند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: امروز دولت آیت الله سید ابراهیم رئیسی توازنی را در سیاست تعامل با همسایگان در عرصه بین المللی ایجاد کرده و این ظرفیت را مورد توجه قرار داده است.

زهره الهیان در مورد دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم افزود: یکی از شعارهای که آیت الله سید ابراهیم رئیسی در زمان انتخابات مطرح کرد و در مناظره های انتخاباتی هم بر آن تاکید داشت  موضوع تعامل با همسایگان بوده است که امروز شاهد تحقق این شعار در عمل هستیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: اگر دولت روحانی ظرفیت سیاست خارجی کشور را در سبد اروپا و تعامل با غرب قرار داده بود اما امروز دولت رئیسی توازنی را در سیاست تعامل با همسایگان در عرصه بین المللی ایجاد کرده است و این ظرفیت را مورد توجه قرار داده است.

نماینده مردم تهران خاطر نشان کرد: کشورهای همسایه ایران ظرفیت های بسیار خوب و مثبتی برای توسعه مبادلات اقتصادی دارند و دولت سیزدهم هم با تمام توان در تلاش است تا از این فرصت برای توسعه و رونق اقتصاد استفاده کند.

 وی با مهم ارزیابی کردن سفر آیت الله رئیسی به روسیه گفت: روسیه به عنوان کشور قدرتمند در عرصه جهانی می تواند در تعاملات اقتصادی و تبادلات تجاری ایران تاثیر گذار باشد بی شک توسعه و ارتقا روابط استراتژیک تهران - مسکو در شرایط تحریمی برای ایران مهم است.

الهیان توسعه روابط با کشور ترکمنستان را از دیگر اقدامات دولت سیزدهم ارزیابی کرد و گفت: سفر رئیس جمهور به ترکمنستان سفر مهمی بود چون در دولت گذشته روابط سردی با این کشور داشتیم و در این سفر تقویت روابط با ترکمنستان مورد توجه قرار گرفت و قرار داد سوآپ گازی با ترکمنستان و آذربایجان به امضا رسید و نشان داد که دولت سیزدهم در حوزه انرژی و  فروش نفت عملکرد مثبت و قابل دفاعی داشته و توانسته است در توسعه مبادلات اقتصادی به خوبی عمل کند.

وی با اشاره به سفر اسفند ماه رئیس جمهور به قطر گفت: این یکی از سفرهای مهم رئیس جمهور بود که توانست علاوه بر توسعه تعاملات ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس در زمینه مبادلات و قراردادهای حوزه انرژی برای ایران مهم  تلقی شود.

اللهیان در مورد نگاه  دولت به حوزه شرق گفت: دولت سیزدهم در ایجاد یک توازن مثبت در تعامل بین المللی موفق بوده است سیاست دستگاه دیپلماسی و شخص رئیس جمهور این است که این توازن شکل گیرد تا ایران بتواند از ظرفیت های کشورهای آسیایی به خوبی استفاده کند چون توسعه تعامل با کشوری همانند چین می تواند در خنثی سازی تحریم ها علیه ایران تاثیر گذار باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی کشور در تلاش است تا در حوزه آمریکای لاتین هم تعامل خوبی را برقرار کند، تصریح کرد: باید ظرفیت کشورهای آمریکای لاتین مورد توجه قرار گیرد و برنامه ریزی برای توسعه مبادلات اقتصادی در دستور کار قرار گیرد. همچنین در حوزه آفریقا هم ۵۷ کشور ظرفیت های خاص خود را دارند و  توسعه تعامل با این کشورها می تواند تحریم ها را خنثی کند و در رونق و شکوفایی اقتصاد کشور تاثیر گذار باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها