عباس گلرو : میانجی گری عراق بین ایران و عربستان مهم است

کد خبر: 1141566

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد نقش ائتلاف‌های سیاسی در تشکیل دولت عراق گفت: مداخله نیروهای فرامنطقه‌ای عامل تشکیل نشدن دولت در عراق است.

عباس گلرو : میانجی گری عراق بین ایران و عربستان مهم است

عباس گلرو ر مورد تحولات سیاسی کشور عراق افزود: عراق یک کشور مهم و استراتژیک در منطقه است که پس از درگیری های داخلی به یک وضعیت باثباتی رسیده است اما متاسفانه مداخلات برخی قدرت‌های فرامنطقه‌ای در این کشور باعث شده که دچار نوعی بی ثباتی شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ثبات، امنیت، آرامش و وحدت عراق یکپارچه برای ایران مهم است و تهران می خواهد که این کشور با اقوام مختلف زیر یک پرچم و حاکمیت بتوانند زندگی با آرامش داشته باشند و مسوولان این کشور همه با همکاری همه گروه های سیاسی بتوانند مشکلات سیاسی و اقتصادی این کشور را حل و مدیریت کنند.

نماینده مردم سمنان با اشاره به برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در ماه‌های گذشته و عدم تشکیل دولت در این کشور گفت: لازم است که همه گروه های سیاسی عراق اعم از شیعه، سنی، کُرد و مسیحی به دور از مداخلات خارجی با یک توافق داخلی و وفاق ملی دولتی را تشکیل دهند تا مردم عراق بتوانند از این انتخاب سود ببرند. خروجی فرآیند تشکیل دولت در عراق باید به نفع مردم این کشور باشد تا بتواند مشکلات اقتصادی  را حل و عراق را در یک وضعیت با ثبات قرار دهد.

وی با اشاره به گروه تروریستی داعش در عراق یادآور شد: عراق از یک زخم عمیق چند ساله عبور کرده است باید این زخم التیام پیدا کند گروه تروریستی داعش تا چند سال اخیر بر پیکره این کشور چنگ انداخته بود و شهرهای مختلف این کشور را کانون تشنج و درگیری کرده بود که الحمدلله با رشادت های ارتش عراق  و نیروهای مردمی حشدالشعبی این گروه دچار شکست و نابودی شد.

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ایران حامی عراق یکپارچه و با ثبات است که در آن همه اقوام و گروه های سیاسی بتوانند صحنه زیبایی را در همکاری جمعی به تصویر بکشند و دولتی را تشکیل دهند که بتواند ثبات این کشور را تضمین کند.

گلرو  در مورد نقش ائتلاف های سیاسی در تشکیل  دولت عراق گفت: کشوری همانند عراق از لحاظ اقوام و مذاهب متنوع است و پیچیدگی فرایند به سراغ آن می آید اما عامل اصلی که نمی گذارد کار تشکیل دولت به پیش رود مداخله خارجی و نیروهای فرامنطقه ای است. رهبران عراق، گروه ها و جریان های سیاسی در این کشور به رشد و بلوغ فکری و سیاسی رسیدند و دست رد به سینه قدرت های فرامنطقه ای می زنند تا بتوانند دولت خود را تشکیل دهند.

نماینده مردم سمنان به اشاره نقش مرجعیت در این کشور گفت: مرجعیت در دنیای شیعه همیشه نقش هدایتگر و ثبات داشتند مردم عراق از این نعمت برخوردار هستند و امیدواریم که مردم بتوانند از نقش و وجود مرجعیت به نحو احسن در جهت آرامش ثبات و امنیت کشور استفاده کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی در مورد سیاست خارجی جمهوری اسلامی در قبال تحولات عراق گفت: ایران از نظر سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی رابطه خوبی با کشور عراق دارد و زمانی که این کشور در بحث مقابله با تروریسم دچار مشکل شد ایران به دعوت دولت عراق در صحنه حضور یافت و با تروریسم جنگید.

وی با اشاره به مبادلات تجاری ایران و عراق گفت: حجم مبادلات تجاری بالای ۱۳ میلیارد دلار در عراق نشان دهنده توسعه تعاملات تهران - بغداد است و در زمینه سیاسی هم رابطه گسترده با این کشور داریم و در روزهای اخیر هم وزیر امور خارجه این کشور به تهران سفر کرد.

گلرو نقش عراق در میانجی گری ایران و عربستان را مهم ارزیابی کرد و گفت: عراق امروز به عنوان یک کشور تسهیل گر در مذاکرات بین کشورهای منطقه از جمله نقشه ایران و عربستان نقش برجسته دارد و ما همیشه در کنار مردم عراق بوده ایم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها