تردیدهای آمریکا درباره لغو تحریم سپاه/ بایدن عقب نشست؟

کد خبر: 1142184

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» ادعا کرد رئیس‌جمهور آمریکا قرار است طی روزهای آینده تصمیم خود را درباره سپاه پاسداران اعلام کند

تردیدهای آمریکا درباره لغو تحریم سپاه/ بایدن عقب نشست؟

در میانه رکودی که به واسطه تردیدهای آمریکا بر مذاکرات وین حاکم شده است، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» ادعا کرد رئیس‌جمهور آمریکا قرار است طی روزهای آینده تصمیم خود را درباره سپاه پاسداران اعلام کند.

به گزارش «وطن‌امروز»، با وجود آنکه موضوع حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های خارجی تروریستی تنها مساله باقی‌مانده برای حصول توافق نیست، هاآرتص گزارش داد مقام‌های کاخ سفید موافق حفظ نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحا «تروریستی» هستند، در حالی که مقام‌های وزارت خارجه آمریکا عکس این نظر را دارند. 
 
طبق ادعای هاآرتص، مقام‌های اسرائیلی این هفته (تا یکشنبه هفته آینده بر اساس تقویم ایران) منتظر تحولات مهمی درباره مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی درباره برنامه هسته‌ای ایران هستند. بایدن قرار است طی روزهای آینده تصمیم خود را درباره حفظ یا خروج نام سپاه از فهرست سازمان‌های اصطلاحا «تروریستی» اعلام کند. 
هاآرتص گزارش داده رژیم اسرائیل در هفته‌های گذشته کارزاری گسترده را در ایالات‌متحده برای جلوگیری از خروج نام سپاه از فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی (FTO)» هدایت کرده است. بعد از این کارزار، مقام‌های کاخ سفید، بر خلاف مقام‌های وزارت خارجه آمریکا گفته‌اند در کنار اسرائیل خواهند ایستاد و خواستار حفظ نام سپاه در آن فهرست خواهند شد. 
با وجود این، مقام‌های رژیم صهیونیستی می‌گویند فشار شماری از کارکنان وزارت خارجه آمریکا که آنها هم خواستار حفظ نام سپاه در فهرست مذکور هستند، ممکن است بر تصمیم بایدن اثر بگذارد. 
یک مقام رژیم صهیونیستی به هاآرتص گفت: «تا زمانی که بیانیه‌ای شفاف صادر نشود ممکن نیست بتوان فهمید تصمیم نهایی رئیس‌جمهور چیست». 
هاآرتص مدعی شد چنانچه اختلافات بر سر مساله سپاه حل شود آمریکا توافق جدید با ایران را که مذاکرات مربوط به آن در وین انجام شده امضا خواهد کرد. هاآرتص ادعا کرده است: «در اسرائیل، باور بر این است که دولت بایدن مصمم به امضای توافق با ایران است و ایرانی‌ها بهتر از آمریکایی‌ها مذاکره می‌کنند و اصرار آنها می‌تواند برای‌شان در ادامه کار مثمر ثمر واقع شود». 
گفتنی است دولت بایدن طی مدت اخیر تلاش کرده خواست تهران درباره خارج کردن سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی-FTO - را مساله‌ای غیرهسته‌ای و خارج از شمول برجام نشان دهد و به همین خاطر ایران را مسؤول بن‌بست کنونی معرفی کند اما واشنگتن با دیگر خطوط قرمز کشورمان که ارتباط مستقیم با انتفاع اقتصادی ایران از توافق دارد، نظیر خروج افراد و نهادهای ایرانی از لیست تحریم‌ها نیز مخالفت کرده است. 
منابع دیپلماتیک غربی چندی قبل اعلام کردند انتظار می‌رفت ایالات‌متحده اواسط فروردین یک پیشنهاد متقابل به ایران ارسال کند اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. این منابع گفتند پیشنهاد متقابل پیش‌بینی‌شده ایالات‌متحده در پاسخ به پیشنهادی از سوی ایران است که انریکه مورا پس از سفر به تهران به واشنگتن ارائه کرد که ایالات‌متحده آن را کاملا غیرقابل قبول تلقی کرده است. 
در همین رابطه یک دیپلمات غربی به «لارا روزن» خبرنگار آمریکایی گفت: «ما هنوز منتظر پاسخ‌های ایالات متحده هستیم اما همه چیز در حال گیج‌کننده شدن است». 
هاآرتص در بخش دیگری از گزارش خود به نقل از منابع آگاه گزارش داده آمریکا باز هم ضرب‌الاجل خود در این گفت‌وگوها را تغییر داده است. این روزنامه صهیونیستی نوشت: «منابع دخیل در گفت‌وگوها به هاآرتص گفته‌اند دولت آمریکا بارها ضرب‌الاجل‌های خودش را تغییر داده است. در ابتدا پایان فوریه به عنوان ضرب‌الاجلی برای اتمام مذاکرات تعیین شد اما بعد از آنکه پیشرفت‌هایی حاصل شد این ضرب‌الاجل به ماه مارس موکول شد که آن ضرب‌الاجل هم گذشته است». 
دولت آمریکا که از سال گذشته با وسعت گرفتن پیشرفت‌های هسته‌ای و بویژه غنی‌سازی 60درصد توسط ایران، زمان را علیه خود می‌بیند از پاییز و زمستان گذشته با اتخاذ تاکتیک تهدید به پایان مذاکرات و ترک میز مذاکرات تلاش کرد دستگاه محاسباتی کشورمان را با اخلال مواجه کرده تا تهران در نهایت عقب‌نشینی کند؛ چه اینکه راهبرد «ایجاد هراس» در ایران تجویز برخی دیپلمات‌ها و مقامات پیشین آمریکایی نظیر «دنیس راس» به دولت بایدن برای متوقف کردن ایران بوده است. 
بهمن سال گذشته سی‌ان‌ان گزارش داد دولت آمریکا آخرین موعد برای حصول توافق را «آخر ماه فوریه» اعلام کرده است. پیش از آن هم یک مقام آمریکایی ۲۷ دی‌ماه سال گذشته در گفت‌وگو با روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گفته بود پنجره مذاکرات هسته‌ای با ایران «اواسط ماه فوریه» بسته خواهد شد. پولیتیکو هم به نقل از مقام‌های غربی نزدیک به مذاکرات وین نوشته بود پنجره مذاکرات تا پایان ماه ژانویه یا اوایل ماه فوریه بسته خواهد شد. افزون بر این ضرب‌الاجل‌ها، پایان سال میلادی ۲۰۲۱ از نمونه‌های متاخر دیگری بود که مقام‌های آمریکایی و ۳ کشور اروپایی در هفتمین دور مذاکرات وین به عنوان نقطه اتمام دیپلماسی با ایران مطرح کرده بودند. / وطن امروز
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها