«جوزپ بورل» چه پیشنهادی به امیرعبداللهیان داد؟

کد خبر: 1142552

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد کرد که گفت‌وگوها مجددا بین انریکه مورا و علی باقری از نزدیک پیگیری شود.

«جوزپ بورل» چه پیشنهادی به امیرعبداللهیان داد؟

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «جوزپ بورل» دیشب (جمعه شب) دوم اردیبهشت بعد از حدود یک ماه و نیم از گفت‌وگوی قبلی در تماسی تلفنی درباره مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران به رایزنی پرداختند.

در گفت‌وگوی قبلی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان این‌که مذاکرات وین در نقطه حساسی قرار دارد، اظهار داشت: اکنون آمریکا و ایران در تبادل پیام‌ها باید انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان دهند و تلاش کنند بر محدودیت زمانی غلبه کنند. وزیر امور خارجه ایران نیز از  اهتمام و تلاش هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مذاکرات وین و پیشرفت‌های حاصله قدردانی و تصریح کرد: اگر واقع بینی بر رفتار همه طرف‌ها حاکم باشد، همچنان به نقطه وصول توافق خوب و قوی نزدیک هستیم. طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا هیچ گونه توجیه منطقی نداشته و با مواضع این کشور در مورد دستیابی سریع به توافق در تناقض است. (بیشتر بخوانید)

وزیر امور خارجه در آن گفت‌وگو خطاب به مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه برخی مباحث که مرتبط با قهرمانان ملی ماست قابل مذاکره نیست، تصریح کرد: طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا هیچگونه توجیه منطقی ندارد.

و اما در گفت‌وگوی تلفنی شب گذشته، باز هم امیرعبداللهیان با اشاره به اراده ایران برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار، خطاب به مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تصریح کرد که آمریکا باید زیاده خواهی‌ها و تردید را کنار گذاشته و در مسیر واقع بینی و راه‌حل گام بردارد. گفتنی است پیش از این و یک روز بعد از اعلام وقفه در مذاکرات وین، امیرعبداللهیان در ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ در گفت‌وگویی تلفنی با همتای قطری ضمن انتقاد از طرح موضوعات جدید از سوی آمریکا در مذاکرات، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با جدیت برای حصول توافق خوب، قوی و پایدار تلاش می‌کند. (اینجا بخوانید)

* گفت‌وگو بین مورا و باقری از نزدیک پیگیری شود

به گزارش فارس، جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دیشب (دوم اردیبهشت ۱۴۰۱) در گفت‌وگو با امیرعبداللهیان با اشاره به اراده مثبت طرف ایرانی در مذاکرات وین گفت: باور داریم که ایران خواهان توافق است و ابتکارات متنوعی وجود داشته و تداوم دارد.

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طولانی شدن تنفس در مذاکرات را سازنده نخواند و پیشنهاد کرد که گفت‌وگوها مجددا بین نماینده اتحادیه اروپا و مذاکره کننده ارشد ایران از نزدیک پیگیری شود.

خبرنگار فارس درباره جزییات پیشنهاد بورل به امیرعبداللهیان پیگیر شد، ولی پاسخی دریافت نکرد که آیا بزودی سفر و رفت و آمدی بین علی باقری و انریکه مورا در دستورکار قرار دارد یا کماکان همان رایزنی‌های تلفنی برقرار خواهد بود.

به گزارش فارس، در حالی که نزدیک به یک ماه و نیم از وقفه در مذاکرات وین می‌گذرد، ولی تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا از طریق انریکه مورا در جریان است. در همین راستا مورا علاوه بر اینکه با علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران در تماس است، هفتم فروردین در تهران با باقری و همچنین حسین امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان در دیدار انریکه مورا گفت: فقدان تصمیم سیاسی آمریکا برای رفع تحریم‌ها مانع کنونی رسیدن به نتایج نهایی بوده و برای ما برخوردار شدن از منافع کامل اقتصادی و رفع موثر تحریم‌ها اولویت اساسی است.

 در همین راستا هم سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه دوشنبه ۲۹ فروردین ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: روابط ما در چارچوب گفت‌وگوهایی که در وین انجام می‌شود با اتحادیه اروپا به صورت عادی انجام می‌شود و رفت و برگشت پیام‌ها بین تهران و واشنگتن از طریق آقای انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها انجام می‌شود. از سوی دیگر «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم ۳۰ فروردین ماه و یک روز بعد در اظهاراتی اعلام کرد که «انریکه مورا» همچنان به انتقال پیام‌ها بین واشنگتن و تهران ادامه می‌دهد و در تلاش است تا این مذاکرات را به نتیجه موفقیت‌آمیز برساند.

سعید خطیب‌زاده ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ درباره سفر «انریکه مورا» به تهران هم گفت: آقای مورا در این سفر حامل برخی نکات بود و می‌خواست با ما تبادل نظر کند. موضوعات مدنظر خودمان را به مورا گفتیم، در پاسخ به سؤالاتی که مطرح شده بود. پیام، پاسخ‌ها و خواست ما روشن بود. از وین هم روشن بود و البته سفر مورا برای این بود که بتوانیم از این شرایط خارج شویم. تلاش کردیم به عنوان ایران، مسیر دیگری را مجددا امتحان کنیم  برای این‌که موضوعات باقیمانده حل و فصل شود. تا امروز بیشترین ابتکارات را جمهوری اسلامی ایران داشته است، به شهادت آنهایی که پیام بردند و آوردند. آقای مورا با پیام و پاسخ‌های ایران، تهران را ترک کرد و ما همچنان منتظر پاسخ‌های طرف مقابل هستیم، ولی پاسخ جدیدی هنوز دریافت نشده است.

روز پنجشنبه اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ نیز حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه اظهار داشت: تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا در حال انجام است و در این مسیر بارها تاکید کرده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران نه به زیاده خواهی‌ها توجه دارد و نه حاضر است از خطوط قرمز خود عقب نشینی کند. مسیر دیپلماسی به خوبی کار می‌کند و از رسیدن به توافق خوب و پایدار دور نشده‌ایم.

به گزارش فارس، روز دوشنبه ششم دی ماه ۱۴۰۰ دور هشتم مذاکرات در شهر وین برای رفع تحریم‌ها آغاز و در نهایت ۲۰ اسفند ماه مذاکرات برای رایزنی‌های نهایی در پایتخت‌ها دچار وقفه شد. در همین زمینه «جوزپ بورل» روز جمعه ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۰ در توئیتی نوشت: به دلیل عوامل خارجی به وقفه در گفت‌وگوهای وین نیاز است. متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. به‌ عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و آمریکا برای غلبه بر وضعیت فعلی و نهایی کردن توافق ادامه خواهم داد. پس از آن سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی نوشت: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه ساز حل موضوعات باقیمانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به موفقیت در گفت‌وگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما به منظور حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت. همزمان هم خبرنگار فارس مطلع شد که این وقفه به معنای توقف در مذاکرات نیست و رایزنی‌ها کماکان از پایتخت‌ها ادامه خواهد داشت.

منبع: فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها