پاک آیین: باید داعش در افغانستان را جدی گرفت

کد خبر: 1142631

رئیس سابق ستاد امور افغانستان وزارت خارجه خاطر نشان کرد: تلاش کشورهای همسایه برای ایجاد ثبات در افغانستان به دلیل رویکرد یک جانبه گرایی طالبان تاکنون نتیجه نداشته و امیدواریم که طالبان به این مسئله مهم توجه کند و دولت فراگیر تشکیل دهد.

پاک آیین: باید داعش در افغانستان را جدی گرفت

محسن پاک آیین در خصوص تحولات افغانستان به ویژه وقوع انفجارهای شدید طی هفته های اخیر اظهار داشت: از 24 مرداد 1400 که افغانستان در اختیار طالبان قرار گرفت و اشرف غنی از کشور فرار کرد و همچنین بعد از خروج خفت بار آمریکایی ها مشخص بود که یکی از خطرات و آسیب های جدی برای آینده افغانستان حضور گروه تروریستی تکفیری داعش در این کشور است.

وی تصریح کرد: در واقع آمریکا بعد از شکست داعش در سوریه و عراق باقی مانده آن ها را با چراغ سبز دولت وقت به افغانستان آورد و در مناطق شمالی مستقر کرد و به طور غیرمستقیم هم مورد حمایت قرار داد. هدف اصلی آمریکا این بود نوعی بی ثباتی در افغانستان ایجاد شود تا بتواند اهداف خودش را محقق کند.

رئیس سابق ستاد امور افغانستان وزارت خارجه همچنین بیان کرد: سلسله انفجارهایی که در هفته های اخیر در افغانستان رخ می دهد بیانگر این است که داعش حضور دارد چه آن هایی که داعش مسئولیت آن را بر عهده می گیرند و چه در مورد اتفاقاتی که داعش سکوت می کند اما نوع کار و روش و اقدامات بیانگر این است که توسط این گروه تروریستی صورت می گیرد.

پاک آیین افزود: متأسفانه دولت مستقر فعلی یعنی طالبان نسبت به این موضوع بی اعتنا بوده و آن را جدی نگرفته است اما از همان ابتدا سران طالبان اعلام کردند که داعش خطر جدی برای افغانستان نیست و در این زمینه اغراق می شود اما امروز می بینیم که حملات گروه تروریستی در ولایت های مختلف نشانگر این است که داعش جهت تثبیت موقعیت خود فعال بوده و چه بسا ممکن است به زودی مطالباتی را از دولت داشته باشد در غیر این صورت آسیب جدی برای افغانستان خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: هدف داعش ایجاد تفرقه میان اقوام و مذاهب افغانستان و ایجاد نوعی بی ثباتی است که امکان دارد در آینده این ادعا را داشته باشند که برای کمک به افغانستان می‌بایست طالبان امتیازاتی را به داعش بدهد تا آن ها اقداماتشان را متوقف کنند.

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین بیان کرد: دولت تمامیت خواه طالبان متأسفانه بی اعتنا به سایر اقوام و مذاهب و گروه های ذی نفوذ به راه خود ادامه می دهد و به دنبال این است که دولت خود را تقوتی کند و همچنان از تشکیل دولت فراگیر امتناع می کند. در حالی که اقدامات تروریستی و مسئله مهاجرین همچنین مشکلات اقتصادی و امنیتی کشورهای پیرامونی و همسایگان افغانستان را آزار می دهد و همه این ها به این دلیل است که طالبان به دنبال ایجاد دولت فراگیر و با ثبات در افغانستان نیست و از سوی همسایگان و جامعه جهانی هنوز به رسمیت شناخته نشده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تلاش کشورهای همسایه هم برای کمک به افغانستان و با ثبات سازی آن به دلیل رویکرد یک جانبه گرایی طالبان تا به حال به نتیجه نرسیده و امیدواریم که طالبان به این آسیب جدی توجه کند و شاهد ثبات در این منطقه و کشور باشیم.

منبع: ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها